Wybrano firmę do utrzymania opolskiej autostrady
Ostatecznym zwycięzcą przetargu zorganizowanego przez Opolski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na kompleksowe, całoroczne utrzymanie opolskiego odcinka autostrady A-4 została wrocławska firma ZABERD.

Chętnych do utrzymywania przez najbliższe 3 lata opolskiego odcinka A-4 było 7 podmiotów (samodzielne firmy i konsorcja firm). Najkorzystniejszą ofertę (27,8 mln zł) złożyła polska firma Mota-Engil Central Europe. Odwołania od tego wyboru złożyły jednak do Krajowej Izby Odwoławczej dwie firmy – ZABERD (dotychczasowa firma utrzymująca autostradę) oraz konsorcjum firm z liderem FUHP Leszek Kochanowicz.

Najważniejszymi zarzutami wobec oferty Mota Engil były: rażąco niska cena, nieprawidłowe obliczenie ceny oraz brak należytego doświadczenia w utrzymaniu dróg wyższych kategorii. Spośród pięciu zarzutów KIO przyznała rację w jednym, dotyczącym braku należycie udokumentowanego doświadczenia w utrzymaniu dróg klasy GP, ekspresowych i autostrad.

Po otrzymaniu pod koniec września wyroku w tej sprawie, Opolski Oddział GDDKiA wezwał Mota Engil do przedstawienia nowych dokumentów potwierdzających doświadczenie w kompleksowym, całorocznym utrzymaniu dróg wyższych kategorii. Ponieważ Mota Engil w wyznaczonym terminie nie dostarczyła wymaganych dokumentów, firma ta została wykluczona z przetargu, a jej ofertę odrzucono.

W tej sytuacji najkorzystniejszą ofertą stała się ta złożona przez ZABERD – 29,8 mln zł. Od tego rozstrzygnięcia nie było już żadnych odwołań i umowa na kompleksowe utrzymanie autostrady zostanie podpisana do połowy października bieżącego roku.

 

Czego dotyczył przetarg:

Całoroczne kompleksowe utrzymanie autostrady A4 od węzła „Brzeg” (km 193+965 km) do granicy woj. śląskiego (km 281+686), czyli m.in. koszenie trawy, utrzymywanie w należytym stanie znaków drogowych, oznakowania poziomego i pozostałej infrastruktury drogowej, zimowe utrzymanie (odśnieżanie, posypywanie solą), utrzymanie porządku na parkingach, patrolowanie autostrady, usuwanie skutków kolizji i wypadków (sprzątanie po takich zdarzeniach i naprawianie uszkodzonej infrastruktury) oraz remonty nawierzchni (oprócz tych najpoważniejszych).

W przetargu oprócz kryterium ceny punktowane było także deklarowane zatrudnienie osób na umowę o pracę.