Nazwa Projektu: Budowa drogi ekspresowej S19 Lublin - Rzeszów, odc. w. Sokołów Młp. Północ - Stobierna oraz w. Świlcza – w. Rzeszów Południe
Nr projektu wg Umowy o Dofinansowanie: POIS.03.01.00-00-0020/16
Data podpisania UoD: 18.10.2016 r.
Data zakończenia realizacji projektu wg UoD: 31.12.2018 r.
Całkowita wartość projektu: 848 408 745,83 PLN
Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 412 806 332,82 PLN
Strona internetowa projektu: http://s19-sokolow-stobierna.pl/
Opis inwestycji:
Przedmiotem projektu jest budowa drogi S19 na odcinku w. Sokołów Młp. Płn. – Stobierna oraz w. Świlcza – w. Rzeszów Płd. o całkowitej długości 18,81 km, zlokalizowanej w sieci bazowej i kompleksowej TEN-T, przebiegającej w południowej części Polski, przez obszar woj. podkarpackiego. Projekt będzie realizowany w systemie projektuj i buduj w podziale na 2 odcinki realizacyjne:
- odc. w. Sokołów Młp. Północ bez węzła – Stobierna – 12,5 km,
- odc. w. Świlcza - w. Rzeszów Południe – 6,3 km.
Na odc. Świlcza – Rzeszów przewidziano dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu, a na odc. Sokołów Młp. Płn. – Stobierna jedną jezdnię, dostosowane do prognozowanego poziomu ruchu, wraz z pasem dzielącym oraz pasem awaryjnym.
W ramach inwestycji przewidziano budowę 2 węzłów drogowych Sokołów Małopolski i Rzeszów Południe oraz 2 miejsca obsługi podróżnych kategorii I. Planowana droga ekspresowa S19 ułatwi ruch tranzytowy, a także wpłynie na wzrost bezpieczeństwa ruchu.
Główne cele projektu:
• stworzenie bezpiecznego odcinka ekspresowej trasy drogowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T,
• zwiększenie dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową,
• poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,
• dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu, poprzez likwidację „wąskich gardeł” i uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym,
• odciążenie miasta od nadmiernego ruchu drogowego i poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi,
• usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej, poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „S”,
• wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa podkarpackiego jak również poza granice państwa.