W związku ze zmieniającą się aurą za oknem, a dokładniej mówiąc coraz niższymi temperaturami oraz opadami deszczu, kierowcy mogą spodziewać się porannych utrudnień związanych z oszronieniem nawierzchni dróg. Na terenie województwa wielkopolskiego na dzień dzisiejszy w gotowości jest ponad 200 jednostek sprzętu, w tym 70 solarek oraz 116 pługów, ponad 20 000 ton soli zgromadzone w magazynach soli. Do podstawowych działań jakie prowadzą służby drogowe w ramach zimowego utrzymania dróg (ZUD), zalicza się prace mające na celu zmniejszenie lub ograniczenie zakłóceń ruchu drogowego, wywołanych czynnikami atmosferycznymi, jak śliskość zimowa oraz opady śniegu. Przejezdne i odśnieżone drogi to jeden z podstawowych czynników bezpieczeństwa ruchu w okresie zimowym.
Wszystkie drogi zarządzane przez GDDKIA objęte są systemem stałego monitorowania. Do prawidłowego prowadzenia prac przy zimowym utrzymaniu dróg niezbędne jest posiadanie wiarygodnej informacji o przewidywanych zmianach warunków atmosferycznych. Wczesne ostrzeganie o niebezpiecznych zjawiskach meteorologicznych oraz skuteczna profilaktyka zimowa to działania zwiększające bezpieczeństwo na drogach. Nowoczesna osłona meteorologiczna dróg to wydajne narzędzie wspomagania służb administracji drogowej w walce z zagrożeniami pogodowymi na drogach. Dla prawidłowego prowadzenia prac zimowego utrzymania dróg niezbędna jest dobra znajomość sytuacji na drogach, w czym pomocna jest informacja o stanie pogody i kierunkach jej zmian. Poznański Oddział GDDKiA korzysta z profesjonalnych prognoz pogody opartych o dane z radarów meteorologicznych, dedykowane dla służb odpowiedzialnych za utrzymanie dróg. W okresie zimowym opracowane 36 godzinne i 8 dniowe prognozy pogody przekazywane są codziennie dyżurnemu Punktu Informacji Drogowej. Prognoza obejmuje między innymi takie elementy jak: temperatura powietrza, temperatura drogi/mostu, wilgotność, zachmurzenie, opady,siłę wiatru oraz określa stopień zagrożenia śliskością.
Ponadto przy drogach krajowych i autostradzie A2 zainstalowanych jest 56 kamer oraz 44 stacje meteorologiczne, z których otrzymywane są takie dane jak: podgląd dróg krajowych, pomiar temperatury i wilgotności powietrza, pomiar temperatury nawierzchni oraz pomiar siły i kierunku wiatru. Obraz z kamer jest dostępny dla wszystkich internautów. Wystarczy odwiedzić serwis dla kierowców na stronie www.archiwum.gddkia.gov.pl i sprawdzić stan przejezdności dróg krajowych.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która odpowiada wyłącznie za stan dróg krajowych, ekspresowych i autostrad, techniczne przygotowania do zimy rozpoczyna latem każdego roku. Podczas objazdu tras oceniany jest stan techniczny nawierzchni, poboczy i urządzeń odwadniających.
W razie konieczności zleca się prace o charakterze utrzymaniowym, np. remonty cząstkowe, a także udrożnienie rowów i ścieków przy krawężnikowych, które odpowiadają za sprawne odprowadzanie wody z powierzchni jezdni. Dokonuje się przeglądu zadrzewienia usuwane są też osłabione lub martwe gałęzie i konary drzew, które pod naporem śniegu mogłyby zagrozić bezpieczeństwu podróżnych. Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD) w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości prowadzone są w trybie 24-godzinnym 7 dni w tygodniu przez 16 oddziałów GDDKiA.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Poznaniu jest jednym z 16 terenowych Oddziałów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która jest Centralnym Urzędem Administracji Rządowej obsługującym Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, administruje siecią dróg krajowych, ekspresowych i autostrad na terenie woj. wielkopolskiego z wyłączeniem dróg krajowych na terenie miast na prawach powiatu grodzkiego tj. m. Poznań, Kalisz, Konin, Leszno, oraz na zasadach porozumienia z m. Piła. W miastach tych utrzymaniem dróg krajowych zajmują się służby Prezydenta Miasta.
Oddział GDDKIA w Poznaniu zarządza siecią 1515 km dróg krajowych, natomiast łączna długość jezdni z uwzględnieniem łącznic i i drugich jezdni wynosi 1894 Prace związane z ZUD tj. odśnieżanie i zwalczanie śliskości prowadzone są w terenie przez Rejony w Chodzieży; Gnieźnie; Kaliszu; Kępnie; Koninie; Lesznie; Nowym Tomyślu i Środzie Wlkp. które koordynują i nadzorują wykonanie tych prac przez 5 przedsiębiorstw wyłonionych w ramach przetargu.
Zasady prac prowadzonych przy ZUD oraz technologia robót wynikają z aktualnie obowiązujących standardów utrzymania. Poszczególnym standardom ZUD przypisane są minimalne poziomy utrzymania powierzchni jezdni oraz dopuszczalne odstępstwa od standardu w warunkach występowania opadów śniegu lub śliskości zimowej, jak również dopuszczalny maksymalny czas występowania tych odstępstw.
W przypadkach skrajnie niekorzystnych i nieustabilizowanych warunków atmosferycznych i pogodowych (zawieje i zamiecie śnieżne, długotrwałe burze śnieżne niweczące efekty odśnieżania dróg), osiągnięcie i utrzymanie na drogach standardu docelowego może być niewykonalne.
W sezonie zimowym 2016/2017 prace zimowego utrzymania na drogach krajowych prowadzone będą wg standardów wprowadzonych Zarządzeniem Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad nr 15 z dnia 23 września 2016 r. w sprawie standardów zimowego utrzymania dróg krajowych dla których zarządcą jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.
Znaczenie dróg jest różne. Autostrady są ważniejszymi szlakami komunikacyjnymi od dróg ekspresowych, a te od dróg zwykłych krajowych. Wśród tych ostatnich są natomiast takie, które uczestniczą w tranzycie międzynarodowym i takie, które służą prawie wyłącznie lokalnym społecznościom. Dlatego drogowcy wprowadzili pięć standardów utrzymania dróg w okresie zimowym. Najważniejsze szlaki muszą być więc doprowadzone do stanu użyteczności szybciej od pozostałych, co wynika z założonych standardów. W poznańskim Oddziale GDDKiA drogi krajowe będą utrzymywane w I, II, III, standardzie zimowego utrzymania dróg.
Do standardu I zaliczonych jest 370 km ( + 324 km druga jezdnia , węzły i łącznice) dróg o bardzo dużym znaczeniu komunikacyjnym).
Do standardu II zaliczonych jest 1085 km (+ 47 km druga jezdnia) dróg o dużym znaczeniu komunikacyjnym).
Do standardu III zaliczonych jest 60 km dróg o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym.
W formule „Utrzymaj standard”, to jedna firma dostaje w opiekę dany odcinek drogi i odpowiada za jej stan techniczny.
Oznacza to, że firma taka nie tylko ma obowiązek odśnieżać drogę w czasie przyjętym w zakładanym stan-dardzie, ale także dbać o bieżące naprawy nawierzchni, znaków drogowych, czy barier energochłonnych. „Utrzymaj standard” dotyczy głównie nowobudowanych i przebudowywanych dróg.
Firma opiekująca się drogą ma za zadanie utrzymać ją w takim standardzie, jakim został określony przez zamawiającego. Do zadań Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad należeć będą tylko poważniejsze remonty.
W Poznańskim Oddziale GDDKIA w tym sezonie zimowym w formule „ Utrzymaj Standard” obsługiwanych będzie 210 km dróg tzn. odcinek autostrady A2 drogi ekspresowe, S-5; S-8; S-11,
Zwalczanie śliskości zimowej prowadzone jest przede wszystkim przy użyciu środków chemicznych to jest zwilżoną solą lub solanką. Metodę tą stosuje się zapobiegawczo oraz w celu likwidacji cienkich warstw lodu lub śniegu. Metoda ta jest stosowana na drogach utrzymywanych we wszystkich standardach.
W przypadku znacznych spadków temperatury, poniżej -10˚C, do zwalczania śliskości stosuje się również mieszaninę chlorku sodu i chlorku wapnia. Materiały do zwalczania śliskości zimowej są składowane w magazynach, które spełniają obowiązujące w tym zakresie standardy, w tym wymogi ochrony środowiska.
Przypominamy również, że działania służby drogowej mają na celu łagodzenie skutków zimy na drogach, a nie ich całkowitą likwidację.Do trudnych zimowych warunków na drodze powinni się przygotować zarówno drogowcy jak i kierowcy. Zatem apelujemy, aby przed zimą skontrolować stan swojego samochodu oraz wymienić opony letnie na zimowe. W każdej sytuacji drogowej należy dostosować prędkość jazdy do panujących warunków.
Szczegółowe informacje dotyczące ZUD zamieszczone są w załączonym Informatorze.
Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych w Wielkopolsce można uzyskać w całodobowym Punkcie Informacji Drogowej pod numerem telefonu: 61 866 58 34; 61 864 63 53; 696 140 620 lub ogólnopolski numerem infolinii drogowej GDDKiA – 19111.
Sytuację można także śledzić w serwisie internetowym dla kierowców -http://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/10/serwis-dla-kierowcow