Zima 2016/2017 w województwie wielkopolskim.

W związku ze zmieniającą się aurą za oknem, a dokładniej mówiąc coraz niższymi temperaturami oraz opadami deszczu,  kierowcy mogą spodziewać się porannych utrudnień  związanych z oszronieniem nawierzchni dróg. Na terenie województwa wielkopolskiego na dzień dzisiejszy w gotowości jest ponad  200 jednostek sprzętu, w tym 70  solarek oraz 116 pługów, ponad 20 000 ton soli zgromadzone w magazynach soli. Do podstawowych działań  jakie prowadzą służby drogowe w ramach zimowego utrzymania dróg (ZUD), zalicza się prace mające na celu zmniejszenie lub ograniczenie zakłóceń ruchu drogowego,  wywołanych czynnikami atmosferycznymi, jak śliskość zimowa oraz opady śniegu. Przejezdne i odśnieżone drogi  to  jeden z podstawowych czynników bezpieczeństwa ruchu w okresie zimowym.



Wszystkie drogi zarządzane przez GDDKIA objęte są systemem stałego monitorowania. Do prawidłowego prowadzenia prac przy zimowym utrzymaniu dróg niezbędne jest posiadanie wiarygodnej informacji o przewidywanych zmianach warunków atmosferycznych. Wczesne ostrzeganie o niebezpiecznych zjawiskach meteorologicznych oraz skuteczna profilaktyka zimowa to działania zwiększające bezpieczeństwo na drogach. Nowoczesna osłona meteorologiczna dróg to wydajne narzędzie wspomagania służb administracji drogowej w walce z zagrożeniami pogodowymi na drogach. Dla prawidłowego prowadzenia prac zimowego utrzymania dróg niezbędna jest dobra znajomość sytuacji na drogach, w czym pomocna jest informacja o stanie pogody i kierunkach jej zmian.  Poznański Oddział GDDKiA korzysta z profesjonalnych prognoz pogody opartych o dane z radarów meteorologicznych, dedykowane  dla służb odpowiedzialnych za utrzymanie dróg. W okresie zimowym opracowane 36 godzinne i 8 dniowe prognozy  pogody przekazywane są codziennie dyżurnemu Punktu Informacji Drogowej.  Prognoza obejmuje między  innymi  takie elementy jak: temperatura powietrza, temperatura drogi/mostu, wilgotność, zachmurzenie, opady,siłę wiatru oraz określa stopień zagrożenia śliskością.

 

Ponadto przy drogach krajowych i autostradzie A2 zainstalowanych jest 56 kamer oraz 44 stacje meteorologiczne, z których otrzymywane są takie dane jak: podgląd dróg krajowych, pomiar temperatury i wilgotności powietrza, pomiar temperatury nawierzchni oraz pomiar siły i kierunku wiatru. Obraz z kamer jest dostępny dla wszystkich internautów. Wystarczy odwiedzić serwis dla kierowców na stronie www.archiwum.gddkia.gov.pl i sprawdzić stan przejezdności dróg krajowych.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która odpowiada wyłącznie za stan dróg krajowych, ekspresowych i autostrad, techniczne przygotowania do zimy rozpoczyna latem każdego roku.  Podczas objazdu tras oceniany jest stan techniczny nawierzchni, poboczy i urządzeń odwadniających.

 

W razie konieczności zleca się prace o charakterze utrzymaniowym, np. remonty cząstkowe, a także udrożnienie rowów i ścieków przy krawężnikowych, które odpowiadają za sprawne odprowadzanie wody z powierzchni jezdni. Dokonuje się przeglądu zadrzewienia usuwane są też osłabione lub martwe gałęzie i konary drzew, które pod naporem śniegu mogłyby zagrozić bezpieczeństwu podróżnych. Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD) w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości prowadzone są w trybie 24-godzinnym 7 dni w tygodniu przez 16 oddziałów GDDKiA.

 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Poznaniu  jest jednym z 16 terenowych Oddziałów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która jest Centralnym Urzędem Administracji  Rządowej obsługującym Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, administruje siecią dróg krajowych, ekspresowych i autostrad na terenie  woj. wielkopolskiego z wyłączeniem dróg krajowych na terenie miast na prawach powiatu grodzkiego tj. m. Poznań, Kalisz, Konin, Leszno, oraz na zasadach porozumienia  z m. Piła.  W miastach tych utrzymaniem dróg krajowych zajmują się służby Prezydenta Miasta.

 

Oddział GDDKIA w Poznaniu zarządza siecią 1515 km dróg krajowych, natomiast  łączna długość  jezdni z uwzględnieniem  łącznic i i drugich jezdni  wynosi 1894  Prace związane z ZUD tj. odśnieżanie  i zwalczanie śliskości prowadzone są w terenie przez  Rejony w  Chodzieży; Gnieźnie; Kaliszu; Kępnie; Koninie; Lesznie; Nowym Tomyślu i Środzie Wlkp. które koordynują i nadzorują wykonanie tych prac  przez   5 przedsiębiorstw  wyłonionych w ramach przetargu.

 

Zasady prac prowadzonych przy ZUD oraz technologia robót wynikają z aktualnie obowiązujących standardów utrzymania. Poszczególnym standardom ZUD  przypisane są  minimalne  poziomy utrzymania powierzchni jezdni oraz dopuszczalne odstępstwa od standardu w warunkach  występowania opadów śniegu lub śliskości zimowej, jak również dopuszczalny maksymalny czas występowania tych odstępstw.

W przypadkach skrajnie niekorzystnych i nieustabilizowanych warunków atmosferycznych i pogodowych (zawieje i zamiecie  śnieżne, długotrwałe burze śnieżne niweczące efekty odśnieżania dróg), osiągnięcie i utrzymanie na drogach standardu docelowego może być niewykonalne.

 

 

W sezonie zimowym 2016/2017 prace zimowego utrzymania na drogach krajowych prowadzone będą wg standardów  wprowadzonych  Zarządzeniem  Generalnego  Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad nr 15 z dnia 23 września 2016 r. w sprawie standardów zimowego utrzymania dróg krajowych  dla  których zarządcą jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.

 

Znaczenie dróg jest różne. Autostrady są ważniejszymi szlakami komunikacyjnymi od dróg ekspresowych,  a te od dróg zwykłych krajowych. Wśród tych ostatnich są natomiast takie, które uczestniczą w tranzycie międzynarodowym i takie, które służą prawie wyłącznie lokalnym społecznościom. Dlatego  drogowcy wprowadzili pięć standardów utrzymania dróg w okresie zimowym. Najważniejsze szlaki muszą być więc doprowadzone do stanu użyteczności szybciej od pozostałych, co wynika z założonych standardów. W poznańskim Oddziale GDDKiA drogi krajowe będą utrzymywane  w  I,  II, III, standardzie  zimowego utrzymania dróg. 

 

Do standardu I zaliczonych jest 370 km ( + 324 km druga jezdnia , węzły i łącznice) dróg o bardzo dużym znaczeniu  komunikacyjnym).

 

Do standardu II zaliczonych jest  1085 km (+ 47 km druga jezdnia) dróg o dużym znaczeniu komunikacyjnym).

 

Do standardu III zaliczonych jest 60 km dróg o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym.

 

W  formule „Utrzymaj standard”, to jedna firma dostaje w opiekę dany odcinek drogi i odpowiada za jej stan techniczny.

Oznacza to, że firma taka nie tylko ma obowiązek odśnieżać drogę w czasie przyjętym w zakładanym stan-dardzie, ale także dbać o bieżące naprawy nawierzchni, znaków drogowych, czy barier energochłonnych. „Utrzymaj standard” dotyczy głównie nowobudowanych i przebudowywanych dróg.

Firma opiekująca się drogą ma za zadanie utrzymać ją w takim standardzie, jakim został określony przez zamawiającego. Do zadań Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad należeć będą tylko poważniejsze remonty.

W Poznańskim Oddziale  GDDKIA  w tym sezonie zimowym w formule „ Utrzymaj Standard”  obsługiwanych  będzie 210 km dróg tzn. odcinek autostrady A2  drogi ekspresowe, S-5;  S-8;  S-11,

 

Zwalczanie śliskości zimowej prowadzone  jest przede wszystkim przy użyciu środków chemicznych to jest zwilżoną solą lub solanką. Metodę tą stosuje się zapobiegawczo oraz w celu likwidacji cienkich warstw lodu lub śniegu. Metoda ta jest  stosowana na drogach utrzymywanych we wszystkich standardach.

W przypadku znacznych spadków temperatury, poniżej -10˚C, do zwalczania śliskości stosuje się  również mieszaninę chlorku sodu i chlorku wapnia. Materiały do zwalczania śliskości zimowej są składowane w magazynach, które spełniają obowiązujące w tym zakresie standardy, w tym wymogi ochrony środowiska.

 

Przypominamy również, że działania służby drogowej mają na celu łagodzenie skutków zimy na drogach, a nie ich całkowitą likwidację.Do trudnych zimowych warunków na drodze powinni się przygotować zarówno drogowcy jak i kierowcy. Zatem apelujemy, aby przed zimą skontrolować stan swojego samochodu oraz wymienić opony letnie na zimowe. W każdej sytuacji drogowej należy dostosować prędkość jazdy do panujących warunków.

 

Szczegółowe informacje dotyczące ZUD zamieszczone są w załączonym Informatorze.

 

Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych w Wielkopolsce można uzyskać w całodobowym Punkcie Informacji Drogowej pod numerem telefonu: 61 866 58 34; 61 864 63 53; 696 140 620 lub ogólnopolski numerem infolinii drogowej GDDKiA – 19111.

Sytuację można także śledzić w serwisie internetowym dla kierowców -http://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/10/serwis-dla-kierowcow