- W budżecie państwa na 2017 r. został zaplanowany dodatkowy miliard złotych na modernizację i utrzymanie dróg krajowych. Pozwoli to m.in. na podniesienie nośności sieci dróg i dostosowanie ich do wymagań określonych przepisami unijnymi - powiedział wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit podczas konferencji prasowej zorganizowanej w MIB 18 listopada 2016 r. W konferencji, podczas której do realizacji zostało skierowanych 14 zadań inwestycyjnych na sieci dróg krajowych, wziął udział Dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów prof. Leszek Rafalski oraz zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Andrzej Maciejewski.
Łączna długość skierowanych do realizacji zadań, polegających dostosowaniu nośności dróg krajowych do przenoszenia nacisków 11,5 tony/oś to 143 km, ich łączna wartość to 785 mln zł.
Odnosząc się do wczorajszej skargi Komisji Europejskiej do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w związku z niedostosowaniem polskiej sieci drogowej do nośności 11,5 t/oś, Jerzy Szmit zauważył, że pełne dostosowanie sieci dróg krajowych do unijnych wymagań wymagałoby przeznaczenia na ten cel ok. 53 mld zł, ponad potrzeby wynikające z Programu Budowy Dróg Krajowych (ok. 200 mld zł). Dla Polski dostosowanie sieci drogowej jest priorytetem, jednakże proces ten, z uwagi na niewystarczające środki, musi być rozłożony w czasie. Obecnie prowadzone są prace nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t, oraz wykazu dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t. W wyniku wprowadzonych zmian sieć dróg krajowych, na których mogą poruszać się pojazdy o nacisku osi do 11,5 tony, wzroście do ponad 50%. W najbliższym czasie projekt rozporządzenia zostanie skierowany do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.
Dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów prof. Leszek Rafalski przypomniał, że infrastruktura drogowa w Polsce przed przystąpieniem do Unii Europejskiej była budowana w niższych standardach naciskowych - drogi krajowe do 10 t na pojedynczą oś napędową, a pozostałe drogi publiczne - 8 t na pojedynczą oś napędową. W ocenie prof. Rafalskiego skierowanie ruchu ciężkiego na nieprzygotowane do tego drogi spowodowałoby ich bardzo szybką degradację. Przywrócenie ich pierwotnej funkcji wiązałoby się wtedy z poniesieniem znacznie wyższych nakładów finansowych, niż wskazane przez wiceministra Szmita 53 mld zł. Dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów przypomniał, że w żadnym państwie należącym do UE cała sieć drogowa nie jest w pełni dostosowana do nacisku 11,5 tony na oś.
Minister Jerzy Szmit poinformował także, że w ramach kryteriów oceny inwestycji dofinansowywanych ze środków rezerwy subwencji ogólnej, już w 2017 roku zostanie wprowadzony element uwzględniający dostosowanie drogi do nośności 11,5 tony na oś.
Stanowisko MIB ws. skargi przeciwko Polsce do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości dostępne jest na stronie internetowej ministerstwa.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa