Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowując się do remontów dróg korzysta z wyników badań stanu nawierzchni wykonywanych przez specjalistów z akredytowanego laboratorium drogowego. Za pomocą specjalistycznego sprzętu badanych jest wiele parametrów drogi, w tym przede wszystkim spękania nawierzchni, głębokość kolein, współczynnik tarcia (przyczepność), ogólne nierówności czy stan podbudowy drogi. Na podstawie tych pomiarów tworzy się listę najpilniejszych remontów i przebudów w skali całego kraju. O przyznaniu na te prace środków dla Oddziałów decyduje centrala GDDKiA opierając się na wynikach badań stanu nawierzchni.
W przypadku drogi krajowej nr 41 biegnącej przez Nysę (ulica Piłsudskiego i Jagiellońska) pomiary potwierdziły, że na wytypowanych do remontu odcinkach występują spękania nawierzchni i koleiny. W przypadku jednego fragmentu o długości 1,43 km wskaźnik stanu spękań wyniósł 100 procent (stan nawierzchni niezadowalający), a w przypadku drugiego fragmentu o długości 850 metrów wskaźnik stanu spękań wyniósł odpowiednio 61,2 proc. (stan nawierzchni niezadowalający) oraz 38,8 proc. (stan zły).
Po wybudowaniu i oddaniu w przyszłym roku do ruchu obwodnicy Nysy droga krajowa nr 41 biegnąca przez miasto stanie się z mocy prawa drogą wojewódzką. Aby GDDKiA mogła ją przekazać Zarządowi Dróg Wojewódzkich w Opolu droga musi być w dobrym stanie i temu służy prowadzony właśnie remont.