Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T - etap I


GDDKiA

Nazwa Projektu: Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T - etap I

Nr projektu wg Grant Agreement (Umowy o udzieleniu dotacji z dnia 09.11.2016): INEA/CEF/TRAN/M2015/1143713

Nr projektu wg Umowy o Dofinansowanie: CEF/021/2015
Data podpisania UoD: 22.11.2016

Data zakończenia realizacji projektu wg GA/UoD: 31.12.2020

Całkowita wartość projektu: 645 541 693 PLN

Koszty kwalifikowalne projektu wg GA/UoD: 144 954 797 EUR

Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 123 211 577 EUR

  

Opis inwestycji:

Projekt jest priorytetowym przedsięwzięciem GDDKiA w zakresie inteligentnych systemów transportowych (ITS).  Przedmiotem projektu jest budowa i wdrożenie jednolitego, zintegrowanego systemu umożliwiającego uruchomienie usług ITS o największym znaczeniu dla kierowców. System umożliwi dynamiczne zarządzanie ruchem w celu poprawy bezpieczeństwa oraz zwiększenia płynności transportu drogowego w najważniejszych korytarzach transportowych zarządzanych przez GDDKiA. Zakres terytorialny projektu obejmuje przede wszystkim przebieg korytarza sieci bazowej TEN-T Morze Adriatyckie -  Morze Bałtyckie. Łączna długość sieci drogowej objętej projektem wynosi ok. 1 100 km, co stanowi ok. 28% długości sieci bazowej TEN-T na obszarze Polski.

 

GDDKiA 

 

Projekt zakłada wdrożenie szeregu usług ITS zidentyfikowanych przez GDDKiA jako priorytetowych dla uczestników ruchu i zarządzania ruchem. Najważniejszymi z nich są: informacje o warunkach ruchu i czasach podróży, informacja o zdarzeniach, informacja pogodowa, obszarowe i korytarzowe zarządzanie ruchem, dynamiczne wyznaczanie objazdów, informacja o sieci drogowej, inteligentne
i bezpieczne parkingi.

 

Zakres rzeczowy projektu zostanie zrealizowany m.in. poprzez instalację urządzeń w pasie drogowym (znaki zmiennej treści, znaki pryzmatyczne, kamery, urządzenia pomiaru parametrów ruchu, stacje meteorologiczne), utworzenie oprogramowania centralnego do zarządzania systemem, utworzenie sieci komunikacyjnej, utworzenie miejsc obsługi systemu (centra zarządzania ruchem).

 

Wypracowane w ramach projektu standardy, zarówno funkcjonalne jak i organizacyjne, będą miały zastosowanie przy realizacji kolejnych przedsięwzięć z zakresu ITS na drogach krajowych.    

 

Główne cele projektu:

 

Celem  głównym projektu jest poprawa efektywności infrastruktury transportowej  -  dróg położonych w korytarzach sieci bazowej TEN-T.

 

Cel główny projektu wpisuje się w cele sektorowe instrumentu finansowego „Łącząc Europę” polegające na:  usunięciu wąskich gardeł, zapewnieniu zrównoważonych i efektywnych systemów transportowych (zmniejszenie liczby ofiar na sieci drogowej), optymalizacji integracji i wzajemnych połączeń poszczególnych rodzajów transportu (rozprzestrzenienie systemu ITS w sektorze drogowym).

 

Cel główny Projektu zostanie osiągnięty w wyniku realizacji celów szczegółowych, którymi są:

  • wdrożenie inteligentnego systemu transportowego, tj. zintegrowanego systemu zarządzania ruchem o zasięgu krajowym wykorzystującego zaawansowane usługi ITS – cel ten wynika z faktu braku obecnie jednolitego, spójnego pod względem funkcjonalnym, obszarowym i organizacyjnym zintegrowanego systemu zarządzania ruchem drogowym.
  • podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego – cel ten wynika z niezadowalającego stanu bezpieczeństwa drogowego i potrzeby poprawy tego stanu, wskazanej w dokumentach strategicznych na poziomie krajowym i europejskim.

Pozostałe cel projektu to: skrócenie czasów podróży, poprawa komfortu podróżowania, bardziej efektywna współpraca z innymi zarządcami dróg, zmniejszenie kosztów gromadzenia informacji.