Półmetek budowy Obwodnicy Kościerzyny
Wykonane pięć kilometrów nawierzchni bitumicznej, a obiekty mostowe wykonane w 80 proc. - prace przy realizacji Obwodnicy Kościerzyny idą pełną parą.

Obwodnica Kościerzyny, która powstaje w ciągu drogi krajowej nr 20 jest w połowie gotowa. Inwestycję realizuje konsorcjum STRABAG - STRABAG Infrastruktura Południe na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku. Dotychczas wykonano niemal wszystkie przewidziane w projekcie roboty ziemne i geotechniczne, w 80 proc. są zrealizowane prace przy obiektach mostowych, a także elektryczne i wodociągowo-kanalizacyjne. Prace budowlane rozpoczęły się, po uzyskaniu decyzji Zgody na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID) w listopadzie 2016 r. i postępują zgodnie z przyjętym harmonogramem. W ramach kontraktu konsorcjum wykonało około 5 tys. metrów bieżących nawierzchni bitumicznej na trasie głównej, a także na 12 łącznicach na węzłach. Rozpoczęto także roboty wykończeniowe – realizację poboczy, w tym humusowanie i montaż oświetlenia.

 

― Cieszę się, że trasa sprawnie powstaje ─ mówi Karol Markowski, p.o. Dyrektora Oddziału GDDKiA. ― Ona jest bardzo ważna dla ruchu, ponieważ ominie miasto od południa, wyprowadzając ruch tranzytowy z zatłoczonego centrum miasta. Co za tym idzie, inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa zarówno dla pieszych, jak i ruchu samochodowego oraz wpłynie pozytywnie na środowisko.

 

Inwestycja realizowana jest w systemie „projektuj i buduj”. Obwodnica Kościerzyny (klasa drogi: GP – główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 2+1 pasowym wyprowadzi ruchu tranzytowy z centrum miasta. Trasa o długości 7,6 km ominie miasto od południa. Będą na niej zbudowane cztery węzły drogowe, łączące główną arterię z drogami niższych kategorii: - Kościerzyna Zachód (0+740 KM) – połączenie z droga powiatową Kościerzyna-Wdzydze;

- Kościerzyna Południe (2+329 KM) – skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 214;

- Kościerzyna Wschód (5+819 KM)- skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 221;

- Wieżyca (7+293 KM) – skrzyżowanie z obecną drogą krajową nr 20.

Obiekty na węzłach zostały tak zaprojektowane, by umożliwić ewentualną przyszłą rozbudowę obwodnicy do przekroju 2x2.

 

W ramach inwestycji zostanie wybudowanych także szereg urządzeń ochrony środowiska, takich jak: ekrany akustyczne, zieleń izolacyjna, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, szczelny system odprowadzenia wód opadowych, zespoły podczyszczające wody opadowe z jezdni, zbiorniki retencyjne i infiltracyjne. Przebudowane, bądź wybudowane zostaną również drogi lokalne i dojazdowe obsługujących tereny przyległe do nowej trasy.

 

Wartość inwestycji wynosi 168 mln złotych. Zakończenie budowy planowane jest we wrześniu 2017 r.

GDDKiA