10 km - drogi ekspresowe oddanych do użytkowania
12 km - drogi ekspresowe w budowie
13 km - drogi ekspresowe z wydaną decyzją ZRID
20 km - drogi ekspresowe w trakcie uzyskiwania ZRID
85 km - drogi ekspresowe w przetargu
38 km - drogi z nową nawierzchnią
6 szt. - wyremontowane mosty i przepusty
Powyższe dane to najkrótsze podsumowanie działań lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w 2016 roku na terenie naszego województwa. Oprócz tego dochodzą jeszcze działania związane z budową ponad 62 km S17 na terenie województwa mazowieckiego. Dla trzech z pięciu odcinków o łącznej długości 38 km trwają już postępowania związane z wydaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.
Od 9 grudnia kierowcy mogą już korzystać z najbardziej wyczekiwanej inwestycji, zachodniej obwodnicy Lublina w ciągu drogi ekspresowej S19. Oddanie tej drogi do użytku pozwoliło uzupełnić nowy układ komunikacyjny na obejściu miasta i wyprowadzić ruch tranzytowy. Kierowcy podróżujący z północnej części kraju na południe nie muszą już tracić czasu na ulicach Lublina. Ciężarówki jadące przez miasto dotychczasową drogą krajową nr 19 potrzebowały co najmniej pół godziny, a częściej zdecydowanie więcej. Teraz, korzystając z obwodnicy Lublina, potrzebują ok. 16 minut oszczędzając nie tylko czas ale również paliwo i części eksploatacyjne. Kierowcy aut osobowych na przejechanie 22 km pomiędzy węzłami Lublin Rudnik i Lublin Węglin potrzebują ok. 11 minut.
S19 zachodnia obwodnica Lublina w okolicy węzła Lublin Szerokie.
Oddanie do użytkowania zachodniej obwodnicy Lublina odczuły czujniki monitorujące ruch pomiędzy węzłami Lublin Sławinek i Lublin Czechów. W wtorek 22 listopada zarejestrowały ok. 13 tys. pojazdów, w piątek 25 listopada ok. 13,8 tys. We wtorek 13 grudnia było to już 18,3 tys., a w piątek ok. 19,5 tys. pojazdów. O ponad 40 proc. więcej. Wcześniej przez północną część obwodnicy przejechało ok. 1120 – 1400 ciężarówek, a po oddaniu zachodniej części od 1650 do 1900.
W budowie jest kolejny odcinek drogi ekspresowej, łączący węzeł Kurów Zachód na S17 z mostem na Wiśle w Puławach. Trwają prace przy obiektach inżynierskich, budowie nasypów i wykopów pod przyszłą trasę. W styczniu 2017 roku wprowadzony zostanie objazd w ciągu drogi wojewódzkiej 824 co pozwoli rozpocząć budowę wiaduktu na przyszłym węźle Puławy Wschód. Zgodnie z podpisaną umową realizacja blisko 12-kilometrowej trasy zakończy się na przełomie kwietnia i maja 2018 roku.
Budowa połączenia węzła Kurów Zachód na S17 z mostem na Wiśle w Puławach. Na zdjęciu przyszły węzeł Puławy Wschód.
Wiosną 2017 roku rozpoczną się natomiast prace przy budowie S17 od węzła Kurów Zachód w kierunku Warszawy. Na pierwszy z odcinków, pomiędzy węzłami Skrudki i Kurów Zachód, uzyskaliśmy już decyzję ZRID. W styczniu 2017 roku spodziewamy się kolejnych trzech. Jednej podpisanej przez wojewodę lubelskiego (granica województw - Skrudki) i dwóch przez mazowieckiego (Garwolin – Gończyce i Gończyce – granica województw). Wojewoda mazowiecki rozpatruje też wniosek o ZRID na odcinek od obwodnicy Kołbieli do obwodnicy Garwolina, a wykonawca dwóch kolejnych odcinków (od węzła Lubelska do obwodnicy Kołbieli oraz obwodnicy Kołbieli) pracuje nad dokumentacją potrzebną do złożenia wniosków. W drugiej połowie roku prace będą prowadzone na ponad 95 kilometrach przyszłej S17.
W 2016 roku wyremontowano sześć mostów i przepustów. Na DK2 w Terespolu most na zalewie Bugu, na DK12 w Stołpiu wyremontowano betonową konstrukcję obiektu na moście na rzece Garka i położono nawierzchnię na chodnikach. Na DK17 w Święciu rozbudowano most na Łukawicy, a w Starym Zamościu przebudowano most przez rów bez nazwy. Na DK74 w Kowalinie przebudowano most na przepust na cieku bez nazwy, a w Szczebrzeszynie wyremontowano most na Wieprzu. Łączne nakłady wyniosły ok. 8mln zł.
Remont mostu na DK17 w Starym Zamościu.
Na blisko 38 kilometrach dróg krajowych pojawiła się nowa nawierzchnia. Chodzi o tzw. nakładki na całej szerokości drogi. Prace prowadzono na drogach krajowych nr 12, 17, 19, 48, 63, 74 i 82 (łączny koszt ok. 25 mln zł). Nakładki wykonywano na krótkich, najbardziej zdegradowanych odcinkach. Najwięcej na DK74,na dwunastu odcinkach o łącznej długości blisko 18 kilometrów. W siedmiu miejscach na DK19 (łącznie blisko 6 km), w sześciu na DK17 (ok. 4 km), w pięciu na DK48 (1,6 km), czterech na DK12 (ponad 3 km), w trzech na DK76 (1,4 km) i DK82 (2,3 km) oraz w dwóch miejscach na DK63 (1 km).
Układanie nawierzchni na DK19 w okolicy Zemborzyc Tereszyńskich.
2016 rok wykorzystaliśmy na przygotowania do realizacji czternastu zadań związanych z Programem Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych. Trzy z nich będą realizowane w trybie projektuj i buduj i dla nich wyłoniliśmy już wykonawców. Chodzi o budowę 3-kilometrowego ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż DK2 z kładką nad DK19 łączącego Żabce z Międzyrzecem Podlaskim (wartość ok. 5 mln zł), ciąg pieszo-rowerowy w Nowym Chojnie wzdłuż DK12 (2,1 km za ok. 2 mln zł) oraz chodnik wzdłuż DK63 pomiędzy miejscowościami Klębów i Stok (2 km za 1,4 mln zł). Dla pozostałych jedenastu opracowywana jest dokumentacja, a w 2017 roku zostaną zrealizowane w terenie. Ciągi pieszo-rowerowe powstaną wzdłuż DK12 od Brzeziczek do Kolonii Struża (3,7 km)oraz wzdłuż DK63 w Łukowie (1,1 km). Chodniki powstaną wzdłuż: DK2 w Kaliłowie (0,3 km), DK19 w Turowie (0,6 km), DK74 w Horyszowie (0,35 km), Krzemieniu (0,3 km) i Zofiance (0,6 km),a także przy DK76 w Kolonii Jamielnik (0,6 km). W Łukowie przy DK76 powstanie kładka dla pieszych, w Płoskiem pod Zamościem powstanie lewoskręt na skrzyżowaniu z drogą powiatową wraz z przebudową dwóch zatok autobusowych i przejściem dla pieszych. Natomiast w Kołaczach przy DK82 oprócz chodnika powstanie zatoka autobusowa i przejście dla pieszych wraz z doświetleniem.
Kolejne plany na 2017 rok to wyłonienie wykonawców drogi ekspresowej S19 od Lublina do granicy z województwem podkarpackim oraz obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu S17. Będą również przygotowywane przebudowy istniejących dróg krajowych, których realizację przewidziano w następnych latach. Jeszcze w 2017 roku powinna rozpocząć się przebudowa blisko 11-kilometrowego odcinka DK48 od Krępy do skrzyżowania z S19 koło Kocka. Na 2018 roku zaplanowano rozpoczęcie przebudowy kolejnych dróg: DK17 od Zamościa do Łabuń (5,5 km), DK63 od Łukowa do granicy z woj. mazowieckim (11,4 km), DK74 pomiędzy Jarosławcem i Miączynem (4,3 km) oraz od Frampola do Gorajca (ok. 7,4 km). W 2019 roku zaplanowano początek przebudowy dalszego odcinka od Gorajca do Szczebrzeszyna, a po opracowaniu dokumentacji także nowego przebiegu DK74 na wysokości Gorajca.