oddział: Opole
długość – 3,618 km
obecny etap – oddany do użytku
lata realizacji: 2015 - 2018
wartość projektu: 81 mln zł
1. Etap zrealizowany:
30.10.2014 r. – ogłoszono przetarg na realizację inwestycji.
07.10.2015 r. – podpisano umowę na realizację inwestycji. Wykonawca: Budimex S.A., wartość kontraktu: 66 022 710,00 zł brutto.
26.10.2016 r. – Wojewoda Wielkopolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji.
02.11.2016 r. – odbyło się przekazanie Placu Budowy.
23.05.2018 r. – oddanie odcinka do użytkowania.
II. Opis inwestycji:
1. Przebieg drogi:
Przedmiotowa inwestycja położona jest na terenie województwa wielkopolskiego, w powiecie kępińskim, na terenie gmin Kępno i Baranów.
2. Podstawowe parametry techniczne:
Szczegółowe informacje na temat inwestycji (mapa, zakres prac, terminy, postęp prac itp.) znaleźć można na stronie kontraktu: www.s11-obwodnicakepna.pl
3. Zakres inwestycji:
W ramach tej części inwestycji wykonano: drogę ekspresową S11 o długości 3,618 km, połączenie istniejącej drogi krajowej DK11 z drogą ekspresową S11 – rondo, 3 obiekty inżynierskie. Zrealizowano kompletny system odwodnienia drogi wraz ze zbiornikami retencyjnymi. Przebudowano drogi kolidujące z obwodnicą, wykonano drogi serwisowe oraz urządzenia ochrony środowiska, dokonano przebudowy infrastruktury technicznej (wodociągowej, kanalizacyjnej, elektroenergetycznej i telekomunikacyjnej). Na rondzie i dojeździe do istniejącego węzła wykonano oświetlenie drogowe oraz na całej długości odcinka zainstalowano urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
4. Wariantowanie przebiegu drogi:
Na etapie prac koncepcyjnych były brane pod uwagę dwa warianty przebiegu obwodnicy:
Wariant I – początkowy odcinek drogi ekspresowej, od km 0+000 do km 3+500 przebiega przez tereny leśne, powyżej miejscowości Kliny, odsunięty zacznie od drogi w kierunku północno – wschodnim. W km ok. 0+758 planowana jest lokalizacja węzła Hanulin. Pomiędzy drogą powiatową 5676 od Mikorzyna a ww. węzłem znajduje się zbiornik wodny (staw rybny hodowlany). Trasa przedmiotowej drogi przechodzi po północnowschodniej stronie stawi, w odległości około 50 m. Wyjście z terenów leśnych następuje w miejscu przecięcia z koleją. Na dalszym odcinku, w miejscowości Myjomice projektowany jest węzeł Kępno I z projektowaną drogą ekspresową S8.
Wariant II – trasa drogi przecina zbiornik wodny, o którym mowa w wariancie I, na długości około 220 m, dlatego obwodnica przebiega estakadą. Trasy obu wariantów pokrywają się na odcinku: od kompleksu leśnego, w północnej części inwestycji (przecięcie z torami kolejowymi), do projektowanego węzła Kępno I.
Wariant I wskazano jako rekomendowany we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach budowy drogi.
5. Obiekty inżynierskie:
W ramach inwestycji wybudowano 3 obiekty inżynierskie: przejście dla zwierząt średnich w ciągu drogi ekspresowej, wiadukt nad drogą ekspresową oraz wiadukt kolejowy w ciągu drogi ekspresowej.
III. Ochrona środowiska
Budowa przejść dla zwierząt, przepustów ekologicznych waz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, nasadzenia drzew i krzewów.