Oddział: Poznań
długość – 18,33 km
obecny etap – oddany do użytku
lata realizacji: 2014 – 2017
wartość projektu 582 mln zł
Etap zrealizowany:
25.02.2008 Umowa podstawowa
27.11.2008 Umowa dodatkowa - STEŚ II
09.02.2011 Umowa dodatkowa - II raport OŚ
11.02.2013 Umowa dodatkowa - aktualizacja ekranów akustycznych
09.08.2013 Umowa dodatkowa - Optymalizacja dokumentacji projektowej
Styczeń 2009 r. - opracowano Raport o Oddziaływaniu Przedsięwzięcia na Środowisko.
10.06.2009 r. - złożono wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu.
10.11.2009 r. – uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia, realizowanego według rekomendowanego wariantu I, wydaną przez RDOŚ w Poznaniu.
Decyzja RDOŚ
Etap w realizacji:
03.12.2014 r. podpisano umowę nr GDDKiA/O-PO/R-2/29/2013 z Wykonawcą Budowy drogi S5 Żnin – Gniezno, odcinek: węzeł „Mielno” – Gniezno, od km 0+000 do km 18+330,21:
LIDER – Budimex S.A., PARTNER – Ferrovial Agroman S.A.
Zaakceptowana Cena Kontraktowa: brutto 476 356 082,96 PLN (netto 387 281 368,26 PLN plus 23% podatek VAT 89 074 714,70 PLN)
15.12.2014 r. podpisanie umowy i rozpoczęcie pracy nadzoru- Konsultanta: Lafrentz-Polska Sp. z o.o.
Zaakceptowana Cena Kontraktowa: brutto 6 249 151,75 PLN (netto 5 080 611,18 PLN plus 23% podatek VAT 1 168 540,57 PLN)
17.03.2017 r. Data podpisania umowy o dofinansowanie: Nr Projektu: POIS.03.01.00-00-0023/16
Tytuł Projektu: Budowa drogi ekspresowej S5 Żnin-Gniezno, odc. Mielno-Gniezno
Wartość dofinansowania z Unii Europejskiej: 310 540 306,17 PLN
Więcej na stronie internetowej inwestycji:
http://www.znin-gniezno.drogas5.pl/
II. Opis inwestycji:
1. Przebieg drogi:
Odcinek drogi ekspresowej S5 przebiega częściowo po trasie istniejącej drogi krajowej nr 5 (na długości od ok. km roboczy 1+000,00 do km roboczy 3+000,00), pozostała część przebiega po nowym śladzie.
2. Podstawowe parametry techniczne:
3. Zakres inwestycji:
W ramach zadania inwestycyjnego wybudowane zostanie ok. 18,33 km drogi ekspresowej, trzy węzły drogowe oraz dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP typ I). Ponadto przebudowane zostaną istniejące odcinki dróg: krajowych nr 5, wojewódzkich nr 190 i 197, powiatowych oraz gminnych w klasach technicznych od GP do D, linie kolejowe a także szereg elementów istniejącej infrastruktury technicznej.
Zakres robót objętych niniejszym projektem obejmuje budowę:
Zakres robót objętych niniejszym projektem obejmuje także przebudowę:
4. Wariantowanie przebiegu drogi:
Wariant I
Początek wariantu I znajduje się w województwie kujawsko-pomorskim na północnym brzegu Wełny, która w tym miejscu tanowi granicę między województwami. Początkowo droga biegnie około 100 m na zachód od istniejącego przebiegu istniejącej dk5. W km 0+643 zaprojektowano węzeł Mielno. Za węzłem droga ekspresowa zbliża się do korytarza dk5, by około km 1+100 przebiegać korytarzem istniejącego szlaku komunikacji. Ok km 3+000 droga ekspresowa opuszcza korytarz dk 5 i odbija w kierunku wschodnim mijając zabudowę wsi Modliszewko. Przed miejscowością Łabiszynek ok km 7+900 droga projektowana S5 przecina dk5 przechodząc na jej zachodnią stronę, tym samym omija zabudowę Łabiszynka. Około km 9+200 projektuje się węzeł Goślinowo. Za węzłem droga skręca na zachód stanowiąc obwodnicę Gniezna, przebiegając po zachodniej stronie wsi Pyszczynek, dalej po wschodniej stronie wsi Obora. Na wąskości wsi Piekary na drodze wojewódzkiej 190 planuje się budowę węzła w km 14+810. Dalej biegnąc pomiędzy wsiami Braciszewo i Braciszewko włącza się w węzeł budowany w ramach odrębnego zadania S5 Wschodnia Obwodnica Poznania na istniejącej drodze krajowej nr 5.
Wariant II
Początek wariantu I i II znajduje się w tym samym miejscu. Nieco inna geometria węzła sprawia że został on przesunięty w km 0+611. Warianty mają wspólny przebieg aż do ok km 2+900, gdzie wariant II od zachodniej strony mija wieś Modliszewo i Modliszewko. W km 8+263 planowany jest węzeł Zdziechowa. Z uwagi na oddalenie od istniejącej sieci drogowej konieczna jest budowa ponad 3 km łącznika z jednej strony do dk 5 a z drugiej do dp 2210P. Dalej droga biegnąc na południowy zachód przebiega między wsią Zdziechowa, Krzyszczewo rozcinając grunty wsi Obora (pomiędzy dwoma enklawami zabudowy). W km 13+155 planowany jest węzeł na dw 190. Węzeł znajduje się w odległości ok 100 m od wariantu I. Dalej warianty przebiegają w niewielkiej odległości od siebie by połączyć się w wspólny przebieg ok km 15+500.
4. Obiekty inżynierskie:
Wzajemne powiązanie istniejącego układu komunikacyjnego z trasą drogi ekspresowej S5 zapewniono poprzez obiekty inżynierskie: wiadukty, przejazdy drogowe. Przekroczenia istniejących cieków wodnych zaprojektowano za pomocą obiektów mostowych: przepustów i mostów.
Łączna ilość obiektów inżynierskich (bez przepustów) wynosi 19 szt. na które składają się:
Zadanie inwestycyjne zlokalizowane jest w województwie wielkopolskim - na granicy z województwem kujawsko-pomorskim, w powiecie gnieźnieńskim, na terenie gminy Gniezno oraz częściowo gminy Mieleszyn. Ze względów technicznych obiekt MS1+PZŚ nad rzeką Wełną, która stanowi granicę województw zlokalizowany jest częściowo na terenie województwa kujawsko - pomorskiego, w powiecie żnińskim, na terenie gminy Rogowo.
5. Węzły:
6. W przyjętym wariancie I zespół MOP I usytuowany po obu stronach trasy w km 5+900:
III. Ochrona środowiska Budowa przejść dla zwierząt, średnich, małych oraz płotków herpetologicznych, budowa ekranów akustycznych dł. 1,3 km, nasadzenia drzew i krzewów, budowa systemu oczyszczania ścieków deszczowych i sanitarnych.
IV. Podział zadania inwestycyjnego na etapy i kolejność ich realizacji:
Inwestycję nie dzielono na etapy i kolejność ich realizacji.