JAROCIN
oddział: Poznań
długość – 13,113 km
obecny etap – oddany do użytku
lata realizacji: 2014 – 2017
wartość projektu: 330 mln zł
etap zrealizowany:
11.09.2006 r. – zawarcie umowy na wykonanie projektu budowlano-wykonawczego obwodnicy drogowej Jarocina w ciągu drogi ekspresowej S11 z firmą Profil Sp. z o.o., która zgodnie z aneksem do przedmiotowej umowy zmieniła nazwę na Arcadis Sp. z o.o.
25.09.2007 r. - złożono wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu.
02.06.2008 r. – uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wydaną przez RDOŚ w Poznaniu, która stała się ostateczna z dniem 18.07.2008 r.
31.08.2010 r. – złożenie wniosku o ZRID
19.12.2011 r. – wydanie decyzji ZRID NR 30/2011, która stała się ostateczna w dniu 21.09.2012 r. w połączeniu z decyzją MTBiGM z dnia 21.09.2012 r.
07.10.2013 r. - Ogłoszono przetarg na realizację inwestycji polegającej na zaprojektowaniu i wykonanie zadania pn. „Budowa obwodnicy Jarocina w ciągu drogi S11.
18.11.2014 r. – podpisanie umowy na realizację inwestycji w trybie „projektuj (optymalizuj) i buduj”. Wykonawca zadania był Budimex S.A., wartość kontraktu to 293 395 835,75 zł brutto. Do przedmiotowej umowy zawarto dwa aneksy:
16.02.2016 r. – aneks nr 1 do umowy a dnia 18.11.2014 r. (waloryzacja kwot)
29.08.2017 r. – aneks nr 2 do umowy a dnia 18.11.2014 r. (przedłużenie CnU do dnia 15.11.2017 r.)
Wykonawcą, realizującym optymalizację dokumentacji projektowej na etapie realizacji była firma Aecom Polska Sp. z o.o. Nadzór nad realizacją pełnił firma Lafrentz Sp z o.o., zgodnie z umową z dnia 08.01.2015 r.
Szczegółowe informacje dotyczące budowy obwodnicy Jarocina w ciągu S11 dostępne są na stronie internetowej prowadzonej przez Nadzór pod adresem: http://www.obwodnicajarocina.drogas11.pl
02.06.2016 r. – podpisanie umowy o dofinansowanie z POIŚ budowy obwodnic Jarocina i Ostrowa Wlkp.
18.06.2016 r. – złożenie kompletnego wniosku o ZRID
09.12.2016 r. – uzyskanie zamiennej decyzji ZRID
29.08.2017 r. – WINB w Poznaniu, nie wniósł sprzeciwu do użytkowania obiektu budowlanego
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
II. Opis inwestycji:
1. Przebieg drogi:
Projektowana droga przebiega przez tereny powiatu średzkiego – gmina Nowe Miasto n/Wartą, powiatu jarocińskiego –gmina Jarocin oraz Jarocina.
Obwodnica Jarocina jest częścią całego zadania wybudowania drogi ekspresowej S11 z Kołobrzegu przez Poznań do Bytomia. Składa się z dwóch części: obwodnicy o długości 10,18 km oraz łącznika o długości 2,93 km przebiegającego od obwodnicy do istniejącej drogi krajowej nr 11
2. Podstawowe parametry techniczne:
- klasa drogi S
- prędkość projektowa - 100 km/h
- szerokość pasa ruchu - 3,50 m
- szerokość pasa awaryjnego - 2,50 m
- podstawowa szerokość pasa dzielącego z opaskami – 4,00 m
- podstawowa szerokość pobocza gruntowego – 1,25 m.
- obciążenie -11,5 tony/oś
3. zakres inwestycji:
Budowa obwodnicy Jarocina o długości 10,18 km oraz łącznika o długości 2,93 km przebiegającego od obwodnicy do istniejącej drogi krajowej nr 11.
Kontrakt obejmuje wykonanie następujących robót:
- budowę drogi ekspresowej na odcinku od km 338+467,31 do km 348+647,23 o przekroju:
- budowę węzłów drogowych:
- budowę obiektów inżynierskich:
- budowę łącznika – droga klasy GP;
- przebudowę drogi wojewódzkiej nr 443;
- przebudowę dróg powiatowych nr 13129, 13113, 13130, 13101;
- przebudowę dróg gminnych;
- budowę dróg dojazdowych;
- budowę dróg wewnętrznych;
- budowę urządzeń odwadniających i odprowadzających wody deszczowe,
- przebudowę urządzeń wodno-kanalizacyjnych,
- przebudowę urządzeń elektrycznych niskiego, średniego i wysokiego napięcia,
- budowę oświetlenia drogowego,
- przebudowę urządzeń telekomunikacyjnych,
- budowę zabezpieczeń akustycznych,
- zieleń drogową,
- budowę ogrodzenia obwodnicy po jej obu stronach.
4. Wariantowanie przebiegu drogi
Analizowane warianty drogi S11 i łącznika zapewniającego połączenie m. Jarocina z trasą różniły się między sobą w sposób nieznaczny. Oś drogi ekspresowej miała jednakowy przebieg. Natomiast oś łącznika wg wariantu II była o 30 m przesunięta od wariantu I. Ponadto występowały niewielkie różnice w położeniu niwelety drogi (o ok. 1 – 2 m). Prognoza ruchu na drodze była taka sama – niezależnie od wariantu. Z analizy wyników obliczeń hałasu wynika, że wariant II był korzystniejszy ze względu na ochronę przed hałasem mieszkańców osiedla Tumidaj i Traugutta.
5. Obiekty inżynierskie:
W ramach inwestycji wybudowano 13 obiektów inżynierskich
6. Węzły:
- na przecięciu z drogą powiatową nr 13129 „Węzeł Mieszków”
- na przecięciu z drogą wojewódzką nr 443 „Węzeł Jarocin”
7. MOPy :brak
III. Ochrona środowiska
Wybudowano zabezpieczenia akustyczne tj. ekrany i wały ziemne (o łącznej długości ok. 2,9 km) oraz zastosowano „cichą nawierzchnię” na fragmencie łącznicy węzła Jarocin. Wykonano 2 przejścia dla dużych zwierząt (dolne) oraz 5 obiektów pełniących funkcję przejść dla zwierząt małych. Wykonano ogrodzenia naprowadzające zwierzęta na przejścia. Przewidziano nasadzenia drzew i krzewów.