Ostrów Wlkp.
oddział: Poznań
długość – 12,8 km
obecny etap – oddany do użytku
lata realizacji: 2014 – 2017
wartość projektu: 334 mln zł
etap zrealizowany:
29.08.2005 r. – przyjęcie STEŚ przez Zespół Opiniowania przedsięwzięć inwestycyjnych
31.07.2009 r. – złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej
27.01.2010 r. – wydanie decyzji środowiskowej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, która stała się ostateczna, w dniu wydania decyzji przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska tj. 13.07.2010 r.
08.11.2016 r. – postanowienie w sprawie ponownej oceny oddziaływania na środowisko.
15.09.2006 r. – zawarcie umowy na wykonanie projektu budowlano-wykonawczego obwodnicy drogowej Ostrowa Wlkp. w ciągu drogi ekspresowej S11 z firmą Dromost Sp. z o.o.
20.06.2008 r. – wykonanie projektu budowlanego.
15.10.2010 r. - wydanie decyzji ZRID dla "Budowy drogi ekspresowej S11 Poznań-Kępno-gr. woj. na odcinku obwodnicy Ostrowa Wlkp. etap II wraz z połączeniem z miastem Ostrów Wlkp., która stała się ostateczna w dniu 22.11.2010 r.
07.10.2013 r. - Ogłoszono przetarg na realizację inwestycji polegającej na zaprojektowaniu i wykonanie zadania pn. „Budowa obwodnicy Ostrowa Wlkp. w ciągu drogi S11 (etap II)
10.10.2014 r. – podpisanie umowy na realizację inwestycji w trybie „optymalizuj i buduj”. Wykonawca zadania był Mota Engil Central Europe S.A., wartość kontraktu to 284 264 227,07 zł brutto. Do przedmiotowej umowy zawarto cztery aneksy:
22.01.2016 r. – aneks nr 1 do umowy z dnia 10.10.2014 r. (waloryzacja kwot)
08.04.2016 r. – aneks nr 2 do umowy z dnia 10.10.2014 r. (zmiana minimalnej ilości wykonania nr 4)
14.11.2016 r. - aneks nr 3 do umowy z dnia 10.10.2014 r.(wykonanie obiektu PP-7a)
21.09.2017 r. - aneks nr 4 do umowy z dnia 10.10.2014 r.
Wykonawcą, realizującym optymalizację dokumentacji projektowej na etapie realizacji była firma Arcadis Sp. z o.o. Nadzór nad realizacją pełnił firma Lafrentz Sp z o.o., zgodnie z umową z dnia 08.01.2015 r.
02.06.2016 r. – podpisanie umowy o dofinansowanie z POIŚ budowy obwodnic Jarocina i Ostrowa Wlkp.
10.11.2017 r. – pozwolenie na użytkowanie ciągu głównego wybudowanej obwodnicy
Szczegółowe informacje dotyczące budowy obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego w ciągu S11 dostępne są na stronie internetowej prowadzonej przez Nadzór pod adresem: http://www.obwodnicaostrowa.drogas11.pl/
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
II. Opis inwestycji:
1. Przebieg drogi:
Projektowana obwodnica Ostrowa Wielkopolskiego II etap w ciągu drogi krajowej S11, przebiega przez tereny powiatu ostrowskiego w województwie wielkopolskim i jest kontynuacją I etapu zrealizowanego w latach 2007-2009.
2. Podstawowe parametry techniczne:
- klasa drogi S
- prędkość projektowa - 100 km/h
- szerokość pasa ruchu - 3,50 m
- szerokość pasa awaryjnego - 2,50 m
- podstawowa szerokość pasa dzielącego z opaskami – 4,00 m
- podstawowa szerokość pobocza gruntowego – 1,25 m.
- obciążenie -11,5 tony /oś
3. zakres inwestycji:
W ramach budowy obwodnicy Ostrowa Wlkp. został wybudowany odcinek drogi o długości 12,8 km wraz z dwujezdniowego połączenia węzła "Ostrów" z istniejącym dwujezdniowym odcinkiem dk nr 25 w mieście długości 1,42 km.
Kontrakt obejmuje wykonanie następujących robót:
4. Wariantowanie przebiegu drogi
W ramach projektu zaproponowano dwa warianty, różniące się przebiegiem drogi tylko w południowej części ocenianego odcinka:
Ocenie oddziaływania na środowisko poddano cały przebieg obwodnicy w ciągu drogi krajowej S11, a w zagadnieniach szczególnie istotnych dla ochrony środowiska i przyrody, dokonano porównania obu wariantów.
W ramach wariantowania szczegółowych rozwiązań technicznych rozważane były różne wersje następujących elementów:
Różnice pomiędzy poszczególnymi wariantami szczegółowych rozwiązań technicznych nie miały znaczenia dla oddziaływania inwestycji na środowisko, dlatego jedynymi kryteriami ich wyboru były względy techniczo-funkcjonalne oraz bezpieczeństwo i organizacja ruchu.
5. Obiekty inżynierskie:
W ramach inwestycji wybudowano 15 obiektów inżynierskich.
6. Węzły:
W ramach inwestycji wybudowano jeden węzeł Ostrów Wlkp. Południe
7. MOPy :brak
III. Ochrona środowiska
Wybudowano ekrany akustyczne (o łącznej długości ok. 1,4 km), 2 przejścia dla zwierząt dużych (1 górne i 1 dolne), 5 przejść dla zwierząt małych i płazów. Wykonano ogrodzenia naprowadzające zwierzęta na przejścia. Przewidziano nasadzenia drzew i krzewów.
IV. Podział zadania inwestycyjnego na etapy i kolejność ich realizacji
Budowa obwodnicy Ostrowa Wlkp. była podzielona na dwa etapy. Pierwszy realizowany w latach 2007-2009, a drugi w latach 2014 – 2017.