I. Podstawowe informacje o inwestycji:
Odcinek A2 do Świecka jest jednym z najdłuższych autostradowych odcinków w Polsce wybudowanych w technologii betonowej. Autostrada została oddana do użytku kompleksowo z pełnym wyposażeniem, m.in. Punktami Poboru Opłat, Systemem Alarmowym, Miejscami Obsługi Podróżnych.
Odcinek zrealizowany został przez koncesjonariusza – AUTOSTRADA WIELKOPOLSKA II S.A. z siedzibą w Poznaniu.
Generalnym wykonawcą zadania była spółka A2STRADA SP. Z O.O. (KULCZYK HOLDING oraz STRABAG AG (AUSTRIA)):
Po wybudowaniu Odcinek II A-2 do Świecka został on przekazany do eksploatacji spółce AUTOSTRADA EKSPLOATACJA S.A. z siedzibą w Poznaniu.
- długość: 105,905 km:
- lata realizacji: 2009-2011:
- wartość projektu: koszt przygotowania i budowy
II. Opis inwestycji:
1. Przebieg drogi:
Odcinek II A2 Świecko-Nowy Tomyśl został podzielony na 7 pododcinków:
- PODODCINEK 5.5.1 „Jordanowo” – „Myszęcin” od km 66+000 – 75+500
- PODODCINEK 5.5.2 „Myszęcin” – „Trzciel” od km 75+500 – 92+533
2. Podstawowe parametry techniczne:
3. Zakres inwestycji:
4. Wariantowanie przebiegu drogi – krótkie opisy wariantów drogi
- PODODCINEK 5.5.1 „Jordanowo” – „Myszęcin” od km 66+000 – 75+500 15. czerwiec 2009 - WYDANO POZWOLENIE NA BUDOWĘ
- PODODCINEK 5.5.2 „Myszęcin” – „Trzciel” od km 75+500 – 92+533 14. lipiec 2009 - WYDANO POZWOLENIE NA BUDOWĘ
5. Obiekty inżynierskie: 87 mostów i wiaduktów;
6. Węzły: ilość węzłów - 9:
7. MOP-y:
8. Opłaty: zamknięty system poboru opłat, tj. 5 Miejsc Poboru Opłat (1 Plac Poboru Opłat w ciągu autostrady – Tarnawa, 4 Stacje Poboru Opłat na węzłach autostradowych: Nowy Tomyśl, Trzciel, Jordanowo, Torzym)
III. Ochrona środowiska.
Pełne wyposażenie w urządzenia ochrony środowiska (zbiorniki ekologiczne, ekrany akustyczne, zieleń izolacyjna, przepusty dla zwierząt), urządzenia bezpieczeństwa -kolumny alarmowe co 2 km, ogrodzenie autostrady na całej długości (z wyjątkiem przerw na węzłach).
Trasa odcinka A2 Świecko – Nowy Tomyśl:
Cała trasa w 80% przebiega przez tereny leśne, na których administracja drogowa przeprowadziła wiele lat temu wycinkę drzew, a następnie wycinkę tzw. samosiejek. Koszty związane z ochroną środowiska stanowią ok. 10% ogólnych kosztów budowy autostrady.
Wpływ autostrady na środowisko naturalne badany był na każdym etapie realizacji inwestycji. Zarówno dla Projektu Wstępnego (decyzje lokalizacyjne), jak i później dla Projektu Budowlanego (pozwolenia na budowę), sporządzony był Raport oddziaływania autostrady na środowisko. Raporty te poprzedzane były konsultacjami społecznymi i zawierały ocenę wpływu autostrady na:
Głównym celem raportu było przedstawienie wymaganych zabezpieczeń, które należało wykonać w trakcie budowy autostrady, aby skutecznie chronić środowisko.
Projekty budowlane w oparciu, o które składane były wnioski o pozwolenia na budowę Odcinka autostrady A2 Świecko – Nowy Tomyśl opracowywane były na bazie obowiązujących w Polsce przepisów, w tym przepisów z zakresu ochrony środowiska zgodnymi z przepisami Unii Europejskiej. Integralną częścią projektu budowlanego jest Raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko, który służy powtórnej ocenie oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia. Dokumentacja ta (Raport jak i cały projekt budowlany) opracowywana jest na podstawie ostatecznych decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych wydanych w 2007 r. dla tej inwestycji, które to decyzje określają wymagania z zakresu ochrony środowiska konieczne do spełnienia na etapie realizacji inwestycji. Dotyczy to między innymi ilości, parametrów i lokalizacji przejść dla zwierząt, warunków prowadzenia robót, zakresu działań minimalizujących oddziaływanie autostrady na środowisko jak i działań kompensacyjnych będących konsekwencją kolizji autostrady z obszarami Natura 2000. Celem wzmocnienia efektywności i skuteczności zaplanowanych środków kompensujących uzyskano w 2010 r. dodatkową decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach w zakresie oddziaływania na obszary Natura 2000. Decyzja ta stanowiła rozszerzenie obowiązku wykonania dodatkowych działań kompensacyjnych.
Zdecydowana większość kwestii z zakresu ochrony środowiska, w tym dotycząca przejść dla zwierząt, została przeanalizowana na etapie decyzji środowiskowych. Odbyło się to przy czynnym udziale organizacji ekologicznych, dotyczy to szczególnie województwa lubuskiego gdzie przeprowadzono rozprawę administracyjną z udziałem organizacji ekologicznej. Ogółem wybudowano 152 przejścia dla zwierząt na odcinku Świecko – Nowy Tomyśl.