24 marca wojewoda lubelski wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) czyli pozwolenie na budowę drogi ekspresowej S17 na odcinku od granicy województw mazowieckiego i lubelskiego do węzła Skrudki (wraz z węzłem), o długości ok. 20,2 km. Decyzja ZRID umożliwia przejęcie nieruchomości pod budowaną drogę i rozpoczęcie procedury odszkodowawczej, a wykonawca inwestycji będzie mógł rozpocząć prace.
Treść decyzji zostanie przekazana do publicznej wiadomości w formie obwieszczenia w Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim oraz w Urzędach Gmin, przez które przebiega droga. Właściciele i użytkownicy wieczyści nieruchomości otrzymają zawiadomienia o wydaniu takiej decyzji na adres wskazany w ewidencji gruntów i budynków. Po 14 dniach od publicznego ogłoszenia informacji o wydaniu decyzji można będzie się od niej odwołać – tylko przez kolejnych 14 dni.
Decyzja ZRID wskazuje nie tylko teren, na którym będą realizowane roboty związane z budową drogi ekspresowej, ale stwierdza również przejęcie na mocy prawa na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości przeznaczonych na pas drogowy oraz zatwierdza podział nieruchomości pod ten pas. Swoim zakresem decyzja ta obejmuje zarówno teren pod samą drogę, jak również skrzyżowania, rowy drogowe, skarpy, drogi gospodarcze, zbiorniki retencyjne oraz tzw. czasowe zajęcia pod przebudowę kolidujących instalacji.
Uzyskanie decyzji ZRID umożliwia rozpoczęcie procesu szacowania wartości nieruchomości przejętych pod budowę drogi i wypłaty odszkodowań od dnia, w którym decyzja stanie się ostateczna. Wysokość odszkodowania ustala wojewoda w postępowaniu administracyjnym, które kończy się wydaniem decyzji o ustaleniu odszkodowania. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie wypłacać należne kwoty.
Przypomnijmy, że w budowie są już sąsiednie odcinki S17, od końca obwodnicy Garwolina do granicy województw (dwa odcinki realizacyjne o łącznej długości ok. 25,2 km) oraz pomiędzy węzłami Skrudki i Kurów Zachód (ok. 13,2 km). W Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim toczy się postępowanie w sprawie zezwoleń na realizację kolejnych dwóch odcinków: od węzła Lubelska do obwodnicy Kołbieli oraz od obwodnicy Kołbieli do obwodnicy Garwolina. Wykonawca pracuje nad dokumentacją potrzebną do złożenia wniosku o ZRID na obwodnicę Kołbieli.
GDDKiA jest gotowa do realizacji projektów ujętych w PBDK. O kolejności realizowanych inwestycji będą decydowało m.in. warunki ruchowe czyli natężenie obecnego i prognozowanego ruchu na określonych ciągach komunikacyjnych. MIB z GDDKiA będą szczególnie nadzorować prace na wszystkich budowach tak aby nowe drogi były udostępniane dla kierowców zgodnie z terminami kontraktowymi.