Postęp prac na budowach dróg krajowych Warmii i Mazur

15 marca minął okres przerwy zimowej na budowach dróg krajowych. Mimo prawa do całkowitego wstrzymania prac, żaden z wykonawców nie przerwał robót. Toczyły się te wszystkie prace, którym nie przeszkadzała zimowa pogoda.



Obecnie na terenie województwa warmińsko-mazurskiego w budowie znajduje się 108,4 km dróg o wartości 4,5 mld zł, z czego 83,7 km jest przewidziane do oddania  do użytku w 2017 roku. W tym  roku kończy się siedem dużych kontraktów: S7 na odcinkach Miłomłyn – Olsztynek (4 zadania), Nidzica – Napierki (2 zadania) i S51 Olsztyn – Olsztynek.

 

Jeszcze przed wakacjami kierowcy będą mogli pojechać prawie 23-kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej S7 od Nidzicy do granicy z województwem mazowieckim. Zaawansowanie robót na obu realizowanych na tym odcinku zadaniach przekracza 80%.W okresie letnim udostępniony zostanie też blisko 9-kilometrowy odcinek S7 między Ostródą a Rychnowem, na którym zaawansowanie robót wynosi 77%. Udostępnienie do ruchu pozostałych odcinków ekspresowej siódemki w województwie warmińsko-mazurskim realizowanych przez olsztyński oddział GDDKiA przewidziane jest na jesień 2017 roku. W tym czasie zakończy się też budowa obwodnicy Ostródy w ciągu drogi krajowej nr 16 oraz budowa drogi ekspresowej S51 Olsztyn – Olsztynek.

 

W drugiej połowie roku 2018 zakończy się budowa obwodnicy Olsztyna (2 zadania). Tu zaawansowanie robót na obu odcinkach realizacyjnych nie przekroczyło jeszcze półmetka. Na odcinku Olsztyn Zachód – Olsztyn Południe wynosi 38%, a na Olsztyn Wschód – Olsztyn Południe  - 20%.

 

Wiosenny ruch na budowach dotyczy nie tylko dużych, wieloletnich kontraktów. To także mniejsze zadania, których celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w miejscach, gdzie określono najwyższe klasy ryzyka. Jednym z takich zadań jest przebudowa skrzyżowania drogi krajowej nr 63 z drogą wojewódzką nr 650 (ul. Armii Krajowej i ul. Targowa) na rondo w Węgorzewie, gdzie rozpoczęły się już pierwsze prace. Rozebrano istniejące chodniki i krawężniki, rozpoczęto prace związane z kanalizacją deszczową, sanitarną i wodociągową. Kolejnym etapem będą roboty przy budowie instalacji gazowej, a następnie roboty elektryczne i teletechniczne. Po zakończeniu tych prac wykonawca przystąpi do robót drogowych. Zakończenie budowy ronda przewidziane jest na koniec października 2017 r.

 

Budowa ronda w Węgorzewie to zadanie realizowane w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych. Program ten stanowi część Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23 (z perspektywą do 2025). Obecnie w Programie Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych na terenie Warmii i Mazur zatwierdzonych przez MIB jest 37 zadań na łączną wartość 205 mln zł (lata realizacji 2016-2019). Dobór zadań do Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych nastąpił poprzez wybranie z planów GDDKiA tych inwestycji, dla których zostały określone najwyższe klasy ryzyka. Realizacja Programu w wymiarze wieloletnim pozwoli na zmniejszenie liczby odcinków niebezpiecznych i wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego (redukcja liczby wypadków i ich ofiar). Lista tych zadań będzie każdego roku aktualizowana.

 

Obecnie w województwie warmińsko-mazurskim z Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych realizowana jest wspomniana wyżej budowa ronda w Węgorzewie oraz budowa ciągu pieszo – rowerowego w ciągu drogi krajowej nr 16 na odcinku Kisielice – Ogrodzieniec. Niebawem rozpoczną się prace przy budowie ronda w Rozogach na skrzyżowaniu dróg krajowych nr 53 i 59 oraz budowie ciągu pieszo-rowerowego na odcinku drogi krajowej nr 51 Dywity - Kieźliny. Na etapie przetargu znajdują się obecnie dwa zadania – budowa ronda na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 59 z ulicą Świderską w Giżycku wraz z rozbudową istniejącego układu drogi krajowej do przekroju dwujezdniowego oraz budowa 4 zatok autobusowych przy drogach nr 51 i 57. Kolejnych 11 zadań oczekuje na ogłoszenie przetargu, m.in. rozbudowa dk 53 w Szczytnie (ul. Leyka) czy przebudowa drogi i budowa chodnika w ciągu dk 51 na odcinku Smolajny – Kosyń.