Pierwsze tygodnie wiosny przyniosły ożywienie w inwestycjach drogowych na Podlasiu. I tak prawie niezauważalnie realizacja obwodnicy Suwałk przeszła ze stadium „projektuj”, do etapu „buduj’ - roboty ziemne, czy przebudowę kolidującej infrastruktury widać już "gołym okiem'. Przybywa sprzętu i ludzi również na innych budowach – na podlaskich i mazowieckich odcinkach powstającej S8, czy też na mniejszych zadaniach, jak np. w Grajewie, gdzie w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych kontynuowana jest przebudowa fragmentu ul. Wojska Polskiego (dk65).
Obecnie białostocki oddział GDDKiA nadzoruje budowę ponad 80 km dróg ekspresowych, w tym 38,5 km S8 w województwie mazowieckim. W procedurach przetargowych jest niemal cała podlaska część drogi ekspresowej S61.
Obwodnica Suwałk
Przez najbliższe lata będzie jedną z wiodących i kluczowych inwestycji w północnej części województwa. Ledwie 27 stycznia br. wojewoda podlaski wydał decyzje o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej, a już 2 lutego GDDKiA przekazała wykonawcy (Budimex) plac budowy. Z końcem tegoż miesiąca, zakończono prace związane z wycinką drzew i krzewów, a zaraz potem ruszyła też przebudowa tzw. kolizji infrastruktury podziemnej (kanalizacja) i naziemnej (linie energetyczne).
Obecnie prowadzone są roboty ziemne m.in. tzw. odhumusowanie (zdjęciem warstwy urodzajnej) oraz wymiany gruntów, wykopy i nasypy (ok. 20 000 m3 wykopu i tyle samo nasypu). Roboty skoncentrowane są zwłaszcza na odcinku, który łączyć będzie obwodnicę Suwałk z istniejącą drogą krajową nr 8 (wylot w kierunku Budziska i gr. państwa). Ma on być gotowy - z koncem tego roku (!).
Pod koniec marca i na początku kwietnia rozpoczęły się prace związane z budową obiektów inżynierskich: PZ-12 i WE-13 w miejscowości Szwajcaria, WD-2 (m. Zielone Królewskie), PZ-6 (ul. 23 Października, Suwałki), a także pierwsze prace nad obiektem WE-1, znajdującym się nad przejazdem kolejowym na linii Suwałki – Olecko.
Przetarg za przetargiem
Pierwsze miesiące tego roku upłynęły na Podlasiu pod znakiem „przetargowej gorączki” . Były ogłoszenia przetargów na kolejne odcinki drogi międzynarodowej Via Baltica, czyli drogi ekspresowej S 61. Jej fragmenty - cała obwodnica Łomży (od końca marca) oraz odcinki od węzła Kolno aż po Szczuczyn (od początku lutego) są już objęte procedurą przetargową.
Z kolei 3 kwietnia br. GDDKiA wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę drugiej nitki obwodnicy Szczuczyna – złożyła ją firma POLAQUA Sp. z o.o., ta sama, która w 2015 r zakończyła budowę I etapu tej obwodnicy.
Wcześniej - 24 marca br., otwarte zostały oferty w przetargu na projekt i budowę odcinka S61 od końca obwodnicy Suwałk do Budziska (gr. państwa). Jeszcze w pierwszej połowie tego roku mają zostać ogłoszone przetargi na dwa brakujące odcinki S 61 – Od Ostrowi Mazowieckiej do obw. Łomży.
Mobilizacja na S8
Wraz z końcem sezonu zimowego rozkręca się budowa podlaskich i mazowieckich odcinków S8, za które odpowiada oddział GDDKiA w Białymstoku. W przypadku mazowieckich fragmentów S8 prowadzone są roboty drogowe, mostowe i branżowe w pełnym zakresie. Wykonywane są m.in. podbudowy pomocnicze i zasadnicze, warstwy nasypu czy prace przy obiektach inżynierskich. Dla kontraktów obejmujących odc. Ia Wyszków – Poręba i odc. Ib Poręba – Ostrów Mazowiecka zaawansowanie prac szacowane jest na około 35 proc, dla odcinka Ostrów Mazowiecka – granica woj. – ok 40 proc. Mazowiecki fragment S8 ma być gotowy w III kw. 2018r., a podlaski – w IV kwartale tego roku - tu zaawansowanie robót sięga 75 proc dla odcinka granica województwa – Zambrów i 65 proc dla odcinka Mężenin – Jeżewo.
Program Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych
Od pierwszych dni nowego sezonu budowlanego, kontynuowane są prace przy przebudowie fragmentu ul. Wojska Polskiego (dk65) w Grajewie. Trwa tam regulacja krawężników, wymiana kabla energetycznego, a w tym roku cały - prawie półtora kilometrowy odcinek - zyska nową nawierzchnię i nową organizację ruchu. Zadanie rozpoczęte w ubiegłym roku, w tym ma być zakończone.
Z kolei 12 kwietnia, przekazany zostanie plac budowy w Poćkunach – tam w ramach Programu LMN przebudowywane będzie skrzyżowanie dk 16 z drogami niższej kategorii.