Konieczny remont
Most przez Czarną Nidę w Morawicy ze względu na zły stan nadwyrężonej dużym natężeniem ruchu ciężkiego konstrukcji wymaga pilnego remontu. W ostatnich latach obiekt naprawiany był doraźnie kilka razy w roku. Przetarg na opracowanie projektu i wykonanie remontu ogłoszony został w br. a wykonawcy zobowiązani byli już na tym etapie do zaplanowania w możliwym najkrótszym czasie prac pod ruchem wahadłowym. Dlatego w trwającym od początku czerwca pierwszym etapie remontu prace przy podporach i przy chodnikach prowadzone były tak, aby nie powodować większych zmian w organizacji ruchu.
W jak najkrótszym czasie
W kolejnym etapie robót konieczna jest wymiana m.in. płyty nadbetonu, izolacji i nawierzchni oraz elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego np. balustrad. Prace muszą być prowadzone od 3 lipca przy połówkowym zajęciu jezdni, a ruch wahadłowy sterowany będzie ręcznie. Ponieważ ze względu na natężenie ruchu na drodze krajowej nr 73 wykonawca remontu został zobowiązany do przeprowadzenia prac wymagających ruchu wahadłowego w minimalnie krótkim czasie wymaganym dla poszczególnych robót, ruch wahadłowy na moście obowiązywał będzie przez 2 wakacyjne miesiące, czyli do końca sierpnia br. (na remont jednej połowy mostu z uwzględnieniem np. prac rozbiórkowych, dojrzewania betonu, układania nawierzchni, wykonania dylatacji itp. potrzebny jest minimalnie 30 dni).
Zalecane objazdy
W tym czasie kierowcy informowani będą tymczasowym oznakowaniem o zalecanych objazdach. Dla podróżujących tranzytem pojazdami powyżej 6 ton od Węzła Kielce Północ drogą nr 7 przez Chęciny do Jędrzejowa, a następnie drogą nr 78 przez Kije do Chmielnika. Zalecany objazd dla ruchu lokalnego poniżej 6 ton zaplanowany został z kierunku Kielc od drogi nr 73 przez Bieleckie Młyny, Łabędziów, Radomice do Woli Morawickiej, a poniżej 3,5 tony przez Bieleckie Młyny, Łabędziów do Morawicy.
Koszt remontu to około 1 mln złotych.