Minister infrastruktury - Cezary Grabarczyk, wiceminister infrastruktury - Tadeusz Jarmuziewicz, marszałek Opolszczyzny – Józef Sebesta oraz wicewojewoda opolski A
Podstawowe informacje:
- Obwodnica południowa przebiega przez teren Gminy Reńska Wieś oraz południowym obrzeżem Kędzierzyna - Koźla od skrzyżowania z DK 45 do skrzyżowania z ulicą Gliwicką (rondo „Milenijne”).
- Długość obwodnicy wynosi około
- Obiekty mostowe wybudowane w ciągu obwodnicy:
● most nad rzeką Odrą (rozpiętość
● most nad Potokiem Lineta (rozpiętość
● most nad potokiem Golka (rozpiętość
● wiadukt nad ulicą Raciborską (rozpiętość
● przejście dla zwierząt (wysokość
● przejazd gospodarczy (wymiar wew. 5,4 x
● inne mniejsze obiekty inżynierskie (przejazdy gospodarcze, przepusty, ekrany akustyczne, sygnalizacja świetlna, mury oporowe, kosze kamienno siatkowe).
- Podczas budowy obwodnicy przełożone zostały koryta rzeki Kłodnicy oraz potoków Golka i Lineta.
- Budowa nasypów pochłonęła ponad 1 milion ton ziemi.
- Pali wzmacniających podłoże użyto łącznie około
- Podłoże obwodnicy zostało wzmocnione koszami siatkowymi wypełnionymi kamieniami (tzw. gabionami), których powstało w sumie
- Koszt wybudowania obwodnicy (odcinek A i B): około 170 mln PLN
Co daje obwodnica
Budowa pełnej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla, czyli oddawanej właśnie do użytku obwodnicy południowej oraz obwodnicy północnej - będącej drugim etapem - który GDDKiA planuje zrealizować do roku 2014 - kompleksowo rozwiąże problem komunikacji na głównej osi transportowej drogi krajowej nr 40 w Kędzierzynie-Koźlu. Usprawni także ruch w kierunku węzła autostradowego „Łany”.
Ruch tranzytowy, w tym transport materiałów chemicznych z Zakładów Azotowych, zostanie wyprowadzony poza zwartą miejską zabudowę, co pozwoli ograniczyć do minimum ryzyko wystąpienia katastrofy ekologicznej w centrum miasta.
Co dalej
W drugim etapie GDDKiA planuje wybudować 14-kilometrowy odcinek północny wraz z obejściem Ujazdu. Założenia są takie, by tę budowę można było rozpocząć w 2012 roku i zakończyć ją dwa lata później. Powstanie wówczas droga omijająca Kędzierzyn-Koźle i Ujazd o całkowitej długości około
Podstawowe parametry obwodnicy południowej:
- klasa drogi – Gp
- prędkość projektowa Vp =
- obciążenie – 115 kN/oś
- droga jednojezdniowa
- szerokość jezdni –
- pobocza utwardzone 2 x
- pobocza gru
- szerokość korony 13,5 -
- nawierzchnia SMA
Kto, co i kiedy robił na budowie obwodnicy
Inwestor:
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Oddział w Opolu
Kierownik Projektu: Zbigniew Pałac
Wykonawca:
Konsorcjum:
1. Przedsiębiorstwo Robót Drogowych i Mostowych SA - Kędzierzyn–Koźle
2. Bilfinger Berger Polska SA - Warszawa
Projektant:
Koncepcja Projektowa odcinka A i B:
WBP - Zabrze
Projekt Budowlany i Wykonawczy Odcinek A:
Pracownia Projektowa „Prokom”, Kazimierz Kurowski – Opole
Projekt Budowlany i Wykonawczy Odcinek B:
„Transprojekt” Kraków Sp. z o.o. - Kraków
Nadzór Inwestorski:
Konsorcjum:
1. Lafrentz Polska Sp. z o.o. – Poznań
2. Inwest–Complex Sp. z o.o. – Gliwice
3. „Menedżer Budownictwa Józef Kłosowski” Sp. jawna - Pszczyna
Wybrane dane kontraktowe odcinka B:
Data podpisania umowy: 05.08.2008 r.
Data przekazania placu budowy: 11.08.2008 r.
Data rozpoczęcia: 18.08.2008 r.
Wybrane dane kontraktowe odcinka A:
Data podpisania umowy: 16.04.2009 r.
Data przekazania placu budowy: 21.04.2009 r.
Data rozpoczęcia: 28.04.2009 r.
Zakończenie budowy (odcinek A i B): 05.08.2010 r.