Dziś ujrzała światło aktualizacja Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK) na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Jest to niezmiernie ważne dla rozwoju infrastruktury drogowej, ponieważ prezentuje inwestycje, które uzyskały potwierdzenie zapewnienia finansowania, dzięki czemu GDDKiA będzie mogła przystąpić do realizacji określonych odcinków nowych dróg, w zależności od ich etapu przygotowania. Co ważne, aktualizacja bazuje na zwiększonym obecnie limicie budżetu PBDK ze 107 do 135 mld zł, dzięki czemu będzie można zrealizować dużo większą liczbę zadań niż w przypadku wcześniejszych założeń finansowych.
Uchwałą Rady Ministrów z dnia 12.07.2017 r. rząd przyjął aktualizację Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK) na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Uwzględnione w tym Programie zadania inwestycyjne dotyczące budowy obwodnic w ciągach dróg krajowych woj. opolskiego to:
Poz. 80 Budowa obwodnicy Olesna w ciągu drogi krajowej S11;
Poz. 101 Budowa północnej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla w ciągu drogi krajowej nr 40;
Poz. 102 Budowa obwodnicy Nysy w ciągu dróg krajowych nr 41/46 (w realizacji);
Poz. 105 Budowa obwodnicy Praszki w ciągu drogi krajowej nr 45;
Poz. 106 Budowa obwodnicy Niemodlina w ciągu drogi krajowej nr 46;
Poz. 107 Budowa obwodnicy Myśliny w ciągu drogi krajowej nr 46;
Poz. 138 Budowa drogi ekspresowej nr S11 Kępno –autostrada A1 (odcinek Kępno-granica woj. opolskiego i śląskiego z wyłączeniem obwodnicy Olesna);
GDDKiA O/Opole jest przygotowana do ogłoszenia postepowań przetargowych na realizację robót dla obwodnic Niemodlina, Myśliny i Kędzierzyna-Koźla, co nastąpi niezwłocznie po zakończeniu procedury związanej z uzyskaniem zgody na ogłoszenie tych postępowań. Realizacja tych zadań może rozpocząć się w roku 2018. Natomiast dla obwodnic Olesna i Praszki obecnie realizowane są projektowe prace przygotowawcze związane z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Ich realizacja mogłaby się rozpocząć najwcześniej w roku 2019.
Dla drogi ekspresowej nr S11 odc. Kępno-autostrada A1 PBDK nie ustala jeszcze źródła finansowania, natomiast w 2018 r. GDDKiA planuje rozpoczęcie prac przygotowawczych dla tego zadania.