12 lipca 2017 r. Rada Ministrów przyjęła przedłożoną przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa aktualizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Zmieniony dokument dokonuje priorytetyzacji drogowych zadań inwestycyjnych, z uwzględnieniem nowego limitu dostępnego na inwestycje realizowane na sieci dróg krajowych.
Zgodnie z uchwałą Rady Ministrów z 20 czerwca 2017 r. limit finansowy Programu Budowy Dróg Krajowych został zwiększony ze 107 mld zł do 135 mld zł. Jednocześnie Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk został zobowiązany do przedstawienia do końca roku listy inwestycji, których budowa zostanie sfinansowana w ramach podwyższonego o 28 mld zł limitu. Zobowiązanie to zostało już wypełnione.
- Zwiększony limit finansowy Programu Budowy Dróg Krajowych pozwala na realizację nowych, nieujętych w dotychczasowym limicie odcinków dróg ekspresowych i autostrad, szczególnie w Polsce Wschodniej. Chodzi przede wszystkim o drogę ekspresową S19, stanowiącą istotny element międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia. Co szczególnie ważne, zaktualizowany PBDK zabezpiecza finansowanie - 27,4 mld zł - na cały ten ciąg - powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
Zgodnie z aktualizacją PBDK 2014-2023 do listy inwestycji dodano zadania wspierające korytarz Via Carpatia znajdujące się na terenie województwa lubelskiego, takie jak autostrada A2 łącząca Białą Podlaską z Warszawą oraz droga ekspresowa S17 Piaski – Hrebenne (granica polsko-ukraińska). Na liście zadań które mogą być realizowane w ramach PBDK 2014-2023 znalazła się również obwodnica Chełma w ciągu drogi ekspresowej S12. W drugiej części załącznika nr 1, zawierającej zadania jakie mogą wejść w fazę realizacji w wyniku uzyskanych w przetargach oszczędności, znalazło się przedłużenie A2 do granicy państwa, a na S12 dobudowa drugiej jezdni na obwodnicy Puław oraz budowa od Piask do granicy w Dorohusku.
Przypomnijmy, że trwa już budowa S17 od węzła Kurów Zachód w stronę Warszawy oraz łącznika do mostu na Wiśle w Puławach. W przetargu na wyłonienie wykonawcy w trybie projektuj i buduj jest S19 od Lublina do granicy z woj. podkarpackim. Weryfikujemy oferty złożone na budowę obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu S17. Ogłoszono przetarg na opracowanie koncepcji programowej dla S19 od granicy z woj. mazowieckim do Lubartowa, a na przełomie sierpnia i września ogłoszony zostanie przetarg na koncepcję programową dla odcinka Lubartów – Lublin.
Mapa odcinków dróg krajowych:
== odcinki zrealizowane
== w budowie
== w przetargu
== w limicie PBDK 2014-2023
== do realizacji w przypadku oszczędności