Rondo turbinowe w Prądach uznane za 'Modernizację Roku'


Rondo turbinowe w Prądach uznane za „Modernizację Roku”

 

Rondo turbinowe na połączeniu autostrady A4 z drogą krajową nr 46 w Prądach zdobyło tytuł „Modernizacja Roku” w ogólnopolskim konkursie budowlanym. Ogółem do konkursu pod tą nazwą zgłoszone były 703 obiekty, ale do ścisłego finału zakwalifikowało się ponad 70 budynków, dróg i terenów zielonych.

Impreza - zorganizowana już po raz trzynasty - ma na celu wyłonienie i nagrodzenie przedsięwzięć budowlanych wyróżniających się przede wszystkim funkcjonalnością, zastosowaniem nowoczesnych technologii, estetyką i jakością wykonania.

Obiekty startujące do tytułu „Modernizacja Roku” podzielone są na 13 kategorii, wśród których są również drogi i obiekty mostowe. Walka o puchar w tej kategorii była najbardziej zażarta, ponieważ o zwycięstwo ubiegało się aż 9 przebudów. Jurorzy najwyżej ocenili jednak rozwiązania zastosowane przy budowie ronda w Prądach. Na zlecenie opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wybudowało je w ubiegłym roku kędzierzyńsko-kozielskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych i Mostowych pracując według projektu pochodzącego z Pracowni Projektowej „Prokom” inż. Kazimierza Kurowskiego.

 


prądy2_male.JPG

 

Główna zasada funkcjonowania ronda turbinowego polega na tym, że po wjeździe na nie, kierunki ruchu z pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinają się. Kierowca samochodu już dojeżdżając do ronda musi wybrać jeden z pasów ruchu, który zmusza go do jazdy w określonym kierunku.

- Z naszych obserwacji wynika, że rondo sprawdza się znakomicie, a ruch odbywa się płynnie. Nie było też w Prądach od oddania ronda do użytku żadnego wypadku czy poważnej kolizji -  mówi projektant inż. Kazimierz Kurowski. - Warto było więc zaryzykować i postawić na nowe, ale dobre rozwiązanie Doceniło to także jury konkursu i jestem z tego powodu bardzo szczęśliwy.

Gala wręczenia statuetek i wyróżnień finalistom konkursu „Modernizacja Roku” odbyła się 27 sierpnia na Zamku Królewskim w Warszawie.

 


modernizacja1.JPG

 

Na zdjęciu: Zastępca dyrektora GDDKiA w Opolu – Jerzy Roczek odbiera nagrodę z rąk Romana Pikuły - komisarza konkursu. Obok stoją: Reinhard Wróbel – prezes PRDiM SA w Kędzierzynie-Koźlu, Ryszard Osiński z opolskiego oddziału GDDKiA oraz projektant inż. Kazimierz Kurowski.

(MW)