W 2017 roku wprowadzono dwie innowacyjne technologie wykonania nawierzchni na drogach krajowych Małopolski. Na oddanym pod koniec czerwca 4,5 km odcinku drogi ekspresowej S7 odcinku od ul. Christo Botewa do ul. Igołomskiej w Krakowie ułożona została warstwa ścieralna z asfaltem modyfikowanym gumą oraz na dk 94 w okolicy Olkusza, 500 metrowy dywanik mineralno-emulsyjny do odnowy właściwości górnej warstwy nawierzchni.
Coraz większy ruch na drogach, w tym pojazdów ciężkich, coraz większe wymagania kierowców w stosunku do jakości dróg, którymi się poruszają. Do tego dochodzą ogólne wymagania zmniejszenia poziomo hałasu. By sprostać tym oczekiwaniom prowadzone są badania nad wprowadzaniem nowych technologii poprawiających parametry i długowieczność nawierzchni i stosowanie nowych rozwiązań w praktyce. Nowych technologii poszukują zarówno wykonawcy dróg jak i GDDKiA . Przed zastosowaniem nowych materiałów badania laboratoryjne przeprowadził Wydział Technologii GDDKiA Oddziału w Krakowie.
W czerwcu 2017 roku na odcinku S7 od Rybitw do węzła Kraków Nowa Huta (ul. Igołomska ) została ułożona warstwa ścieralna z asfaltem modyfikowanym gumą, w technologii „na mokro” , gdzie modyfikacja asfaltu odbywała się na skutek wymieszania, podgrzewania i reakcję gorącego asfaltu z rozdrobnioną gumą. Wykonawcą była firma Strabag, która sprowadziła do Krakowa specjalne urządzenie do modyfikacji asfaltu gumą na skalę przemysłową. Zanim do tego doszło już dwa lata wcześniej rozpoczęły się przygotowania do zastosowania tej technologii, w których brał udział wykonawca, nadzór oraz GDDKiA. Analizowano próbki i dokumenty z odcinka doświadczanego, badano dostarczone przez Instytut Badań Technicznych-TPA próbki. Wyniki badań były pozytywne i w maju 2017 roku wykonawca przygotował odcinek doświadczalny o długości ok.300m. Po ponownie przeprowadzonych badaniach laboratoryjnych w czerwcu 2017 roku została ułożona warstwa ścieralna o grubości 3 cm , na 2 jezdniach, 4,5 km odcinka S7 w Krakowie.
Na podstawie wyników badań ustalono, że mieszanka z asfaltem modyfikowanym gumą posiada zwiększoną odporność na spękania związane z temperaturą, jest odporniejsza na powstawanie kolein, cichsza, ma lepsze właściwości przeciwpoślizgowe czyli zwiększoną szorstkość, w stosunku do tego typu warstw ścieralnych modyfikowanych innymi substancjami niż gumą. 10 lat wynosi okres gwarancji na tą nawierzchnię.
Po raz pierwszy na drogach krajowych Małopolski zastosowano cienki dywanik mineralno – emulsyjny „Gripfirbre”, który kładzie się na wyeksploatowaną warstwę ścieralną nawierzchni bez konieczności wcześniejszego frezowania. Czyli nie usuwa się starej warstwy, tylko na nią kładzie nową. Ten zabieg ma przedłużyć żywotność wyeksploatowanej warstwy ścieralnej oraz poprawić jej parametry szorstkości. Przeprowadzone badania laboratoryjne wykazały, że zmniejsza się poziom hałasu na drodze z takim dywanikiem. Na razie położono 500 m mieszanki mineralno-emulsyjnej „Gripfirbre”, produktu firmy Eurovia, na drodze krajowej nr 94 w okolicy Olkusza. Warstwa ścieralna nawierzchni ma tu 12 lat i miejscami pojawiają się uszkodzenia. Aby przedłużyć jej żywotność położono dywanik mineralno – emulsyjny i trwają obserwacje. Przez najbliższe lata prowadzone będą obserwacje i pomiary. Już stwierdzono, że oprócz dobrych parametrów szorstkości obniżył się na tym odcinku poziom hałasu, w porównaniu z sąsiadującym odcinkiem, gdzie jest dotychczasowa nawierzchnia.
Poszukiwanie i stosowanie nowych technologii w przypadku dróg krajowych Małopolski ma istotne znaczenie. Jest to region, w którym średni dobowy ruch wynosi 14 580 i jest o 3000 większy od średniej krajowej. Większy ruch, w tym samochodów ciężarowych powoduje większą eksploatację dróg i szybsze zużycie materiału.
Z pomiarów prowadzonych w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu w 2015 r. wynika, że największe natężenie ruchu na sieci małopolskich dróg krajowych panuje wokół Krakowa: na Południowej Autostradowej Obwodnicy Krakowa A4 pomiędzy węzłami Kraków Tyniec – Kraków Sidzina przejeżdża średnio 64 066 pojazdów na dobę, pomiędzy węzłami Łagiewniki i Kraków południe natężenie pojazdów przekracza 53 000/dobę. Ponad 40 tys. pojazdów przemieszcza się po drodze krajowej nr 7 odcinkach : Kraków - Rząska 41 287 i Kraków – Głogoczów ( Zakopianka ). Na dk 94 przejście przez Olkusz 25 930 , obwodnica 23 294, Bolesław – Olkusz 22 026.