Dzisiaj tj. 28 sierpnia br. symbolicznym wbiciem łopaty w obecności Ministra Infrastruktury i Budownictwa, Andrzeja Adamczyka, rozpoczęły się prace budowlane na obwodnicy Sanoka. Wykonawcą prac jest Konsorcjum spółek: Max Bögl Polska Sp. z o. o. i Max Bögl Stiftung &Co. KG. Wartość umowy to prawie 140 mln zł brutto. Zakończenie inwestycji planowane jest w połowie 2019 r.
Inwestycja obejmuje budowę ok. 7-kilometrowej obwodnicy Sanoka w ciągu drogi krajowej nr 28 Zator - Medyka wraz z infrastrukturą techniczną, budowlami i urządzeniami budowlanymi. Obwodnica realizowana jest w systemie „projektuj-buduj”. Oznacza to, że wykonawca opracował dokumentację projektową, uzyskał decyzję o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID), a następnie mógł przystąpić do budowy trasy.
Zakres inwestycji obejmuje realizację następujących elementów:
Początek obwodnicy zlokalizowany jest na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 886 z ul. Krakowską (DK 28), a koniec stanowi włączenie drogi obwodowej do istniejącej drogi krajowej nr 84 (ul. Lipińskiego). Obwodnica Sanoka przebiegać będzie w terenie zróżnicowanym wysokościowo. Teren inwestycji można sklasyfikować jako teren falisty i częściowo górski. W większej części teren, przez który przebiegać będzie obwodnica jest terenem niezabudowanym, rolniczym oraz zajętym przez ogródki działkowe. Rejon zurbanizowany występuje na początkowym oraz końcowym odcinku, a także w okolicy ul. Okulickiego. Na początkowym odcinku drogi występują obszary leśne o charakterze łęgowym i gospodarczym. Po północno - wschodniej stronie obwodnicy przepływa rzeka San, posiadająca częściowe obwałowania przeciwpowodziowe. Inwestycja przekracza rzekę Sanoczek, Potok Płowiecki i jego prawy dopływ, dopływ spod Góry Stróżowskie Łazy, Potok Stróżowski i ciek wodny (bez nazwy).
Podstawowym celem budowy obwodnicy Sanoka jest przede wszystkim wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza tereny zabudowy miasta Sanoka, a przez to odciążenie układu komunikacyjnego miasta, zwiększenie przepustowości i prędkości ruchu tranzytowego na drogach DK 28 i DK 84. Inwestycja poprawi również dostępność ekonomiczną i komunikacyjność regionu, zostanie skrócony czas podróży, zwiększy się bezpieczeństwo ruchu przy jednoczesnym zachowaniu wymogów ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju.