Obwodnica Praszki w ciągu drogi krajowej nr 45
Długość: 12,788 km
Etapy zrealizowane:
10 października 2016 r. - podpisanie umowy na opracowanie "Opracowanie dokumentacji etapu Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) oraz wykonanie elementów Koncepcji Programowej (KP) dla budowy obwodnicy Praszki w ciągu drogi krajowej nr 45", opracowana przez Konsorcjum firm: COMPLEX PROJEKT SP. z o.o. Biuro projektowo – konsultingowe z Katowic, SWECO ENGINEERING SP. z o.o. z siedzibą w Krakowie
19 lipca 2017 r. - posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy GDDKiA O/Opole, przyjęcie dokumentacji etapu STEŚ;
31 sierpnia 2017 r. - posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie, udzielenie rekomendacji dla wariantu 4.3 przebiegu obwodnicy Praszki;
7 marca 2017 r. - złożenie wniosku o Decyzję o Środowiskowych Uwarunkowaniach (DŚU)
26 lipca 2018 r. - posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy GDDKiA O/Opole, przyjęcie dokumentacji etapu Koncepcji Programowej (KP);
22 sierpnia 2018 r. - posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie, udzielenie rekomendacji wybranym rozwiązaniom projektowym;
09 sierpnia 2018 r. - wydanie przez Burmistrza Praszki Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach (DŚU)
16 października 2018 r. - ogłoszenie postępowania przetargowego na realizację zadania w trybie Projektuj&Buduj
19 marca 2020r. - złożenie wniosku o ZRID
11 grudnia 2020r. - uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)
Etap w realizacji:
Wykonawca:
Mostostal Warszawa SA ul. Konstruktorska 12A, 02-673 Warszawa
20.05.2019 r –podpisano umowę na Zaprojektowanie i wykonanie zadania pod nazwą „Budowa obwodnicy Praszki w ciągu drogi krajowej nr 45”
Wartość umowy : 171 500 097,16 zł
Termin realizacji : 20.05.2019 – 20.11.2022
Nadzór:
INTEGRAL Sp. z o.o. ul. 73 Pułku Piechoty 1 pawilon E, 40-467 Katowice
10.06.2019 r – podpisano umowę na pełnienie nadzoru nad projektowaniem i realizacją Robót oraz zarządzanie Kontraktem dla inwestycji pn.: „ Budowa obwodnicy Praszki w ciągu drogi krajowej nr 45”
Wartość umowy : 5 857 260,00 zł
Strona internetowa kontraktu:
http://dk45obwodnicapraszki.pl/
Istotne Etapy i elementy opracowanej dokumentacji projektowej:
Etap STEŚ:
- analiza wariantów przebiegu drogi,
- wykonanie pomiarów ruchu oraz opracowanie analizy i prognozy ruchu,
- wykonanie inwentaryzacji przyrodniczych dla wszystkich badanych korytarzy terenowych;
- wykonanie Raportu o oddziaływaniu inwestycji na środowisko,
- wykonanie studium geologiczno-inżynierskiego i opracowanie dokumentacji hydrogeologicznej dla wszystkich analizowanych wariantów przebiegu,
- opracowanie części technicznych dokumentacji: drogowej, mostowej, branż uzbrojenia terenu,
- zlecenie i wykonanie oceny bezpieczeństwa ruchu drogowego dla analizowanych wariantów i ocena wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego (BRD),
- zlecenie i wykonanie audytu BRD,
- uzgodnienia i opinie,
- spotkania informacyjno-konsultacje (konsultacje społeczne organizowane przez GDDKiA i projektanta);
- wykonanie analizy ekonomicznej zadania i analizy finansowej;
- wykonanie analizy wielokryterialnej porównania i oceny wariantów przebiegu.
Etap KP:
- aktualizacja i opracowanie mapy do celów projektowych (198 ha),
- spotkania informacyjno-konsultacyjne w sprawie dojazdów do pól i nieruchomości,
- wykonanie geologicznych badań terenowych (odwierty geologiczne sumarycznej długości ok. 4380 mb, ok. 980 mb sondowań, 20 km badań metodą tomografii elektrooporowej),
- wykonanie badań laboratoryjnych pobranych próbek gruntu,
- opracowanie dokumentacji geologiczno-inżynierskiej;
- opracowanie części technicznych dokumentacji projektowej: drogowej, mostowej i uzbrojenia terenu.
Realizowany przebieg drogi:
Obwodnica Praszki w ciągu drogi krajowej nr 45 zostanie zlokalizowana w korytarzu terenowym według wariantu 4.3, uznanym według wielokryterialnej analizy porównawczej i Raportu o oddziaływaniu na środowisko za wariant najbardziej optymalny. Obwodnica rozpoczyna swój przebieg w śladzie istniejącej drogi krajowej DK42/45, a następnie omija miasto Gorzów Śląski od strony zachodniej przecinając drogę powiatową DP 1907O, drogę gminną nr 100832O, a następnie drogę krajową DK 42/45 prowadzącą ruch z Gorzowa Śląskiego do Praszki. Za przecięciem z DK 42/45 obwodnica zmienia swój przebieg w kierunku wschodnim kierując się po południowej stronie centrum Praszki w stronę DK 42, przecinając rzekę Prosnę, drogę powiatową nr 1916O, drogę gminną nr 100963O. Za przecięciem z DK 42 trasa w wariancie 4.3 kieruje się w stronę Skotnicy, przecinając drogę gminną nr 100918O i omija miejscowość Rozterk od strony wschodniej (przecinając drogę powiatową nr 1911O) zmierzając ku istniejącej drodze krajowej DK 45 za Kowalami. Połączenie z DK 45 następuje w lesie po północnej stronie Kowali.
Mapa orientacyjna z przebiegiem wariantu wskazanego w DŚU:
Podstawowe parametry techniczne obwodnicy Praszki:
klasa drogi |
GP |
prędkość projektowa |
80km/h |
szerokość i liczba pasów ruchu |
2x3,5 m=7,0 m |
szerokość pasa awaryjnego |
brak, obustronne opaski zewnętrzne – 0,5 m |
szerokość poboczy gruntowych |
min. 1,5 m |
skrajnia pionowa |
4,90 m |
rodzaj i nośność nawierzchni |
podatna, 115 kN/oś |
kategoria ruchu |
– od początku trasy do skrzyżowania nr 3 - KR5 – od skrzyżowania nr 3 do końca opracowania - KR4 |
Obsługa terenu przyległego poprzez istniejącą sieć dróg oraz projektowane drogi dojazdowe.
Planowany czas realizacji inwestycji: lata 2019-2023
Obwodnica znajduje się w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023 (z perspektywą do 2025 r.).