I. Podstawowe informacje o inwestycji
Inwestorem jest Miasto Świnoujście, GDDKiA jest inwestorem zastępczym
- długość: 3,4 km
- obecny etap: w realizacji
- lata realizacji: 2018-2022
Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej.
etap zrealizowany:
decyzja środowiskowa: 01.06.2010
ogłoszenie przetargu: 15.04.2016
podpisanie umowy na realizację: 17.09.2018
etap w realizacji: prace budowlane w ramach umowy na zaprojektowanie i budowę
strona internetowa kontraktu: http://tunel-swinoujscie.pl/
II. Opis inwestycji
1. Przebieg drogi
Inwestycja rozpoczyna się na wyspie Uznam w rejonie oczyszczalni ścieków przy ulicy Karsiborskiej na wyspie Uznam. Następnie, równoległe do tej ulicy planowana trasa zagłębia się stopniowo i przechodzi pod ul. Karsiborską skręcając obok oczyszczalni ścieków w kierunku północnym w stronę cieśniny Świny.
Przekroczenie Świny następuje na osi wyznaczonej pomiędzy terenami użytkowanymi przez Potramp Yard oraz Bazą Paliw Płynnych - po stronie wyspy Uznam a terenem nabrzeża użytkowanego przez Energopol S.A. na wyspie Wolin w pobliżu Bazy Promów Morskich na wyspie Wolin. Następnie przechodzi w pobliżu odcinka końcowego projektowanego stanowiska promowego nr 1, a następnie w pasie terenu pomiędzy ul. Fińską a nowo wybudowanym parkingiem dla pojazdów ADR będącego częścią Terminala Promowego. Wyjście na poziom terenu następuje ok. 300 m przed skrzyżowaniem ul. Wolińskiej, Fińskiej i Duńskiej.
2. Podstawowe parametry techniczne
Klasa techniczna trasy tunelu - GP
Prędkość projektowa Vp - 60 km/h
Prędkość miarodajna Vm = Vo + 10 (jezdnia obramowana krawężnikiem) = 60 km/h
Szerokość jezdni w tunelu i na dojeździe – 2 x 3,5m + 2 x 1,5m + 2 x 0,25m = 10,5 m
Szerokość chodnika technicznego - 1,2 m
Dopuszczalny nacisk osi pojazdu - 115 kN
3. Zakres inwestycji
Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, która stanowi część toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikacje zapewniają przeprawy promowe, które nie zapewniają odpowiedniej przepustowości (co powoduje długi czas oczekiwania na prom) i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne. Stałe połączenie będzie drogowym tunelem drążonym w korytarzu północnym (zgodnie z uzyskaną w 2010 roku decyzją środowiskową). Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu, który zostanie wykonany w technologii tarczy drążonej TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.
Plan orientacyjny:
4. Wariantowanie przebiegu drogi
Na etapie studyjnym analizowano kilkadziesiąt wariantów stałej przeprawy. Zarówno jeżeli chodzi o korytarz , w którym miała się znajdować, jak i rozwiązanie pokonania samej przeszkody (tunel. most lub wariant mieszany), czy rozwiązań technicznych (tunel drążony czy zatapialny). Najkorzystniejszy okazał się wariant K!W!, czyli tunel drążony w korytarzu północnym. Ten wariant został również wybrany w decyzji środowiskowej.
5. Obiekty inżynierskie
tunel drążony o długości 1,44 km
Powiązane informacje:
Decyzja środowiskowa dla budowy stałego połączenia między wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu wydana (09-06-2010)
Ogłoszono przetarg na realizację tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu (15-04-2016)
Duże zainteresowanie budową tunelu w Świnoujściu (19-07-2016)
Zakończył się I etap przetargu na realizację tunelu w Świnoujściu (02-02-2017)
Poznaliśmy oferty cenowe na zaprojektowanie i budowę tunelu w Świnoujściu (07-09-2017)
Wybrano wykonawcę tunelu w Świnoujściu (24-11-2017)
Przetarg na tunel w Świnoujściu - decyzja o wyborze oferty najkorzystniejszej po rozstrzygnięciu sądowym (25-01-2018)
Umowa na realizację tunelu w Świnoujściu podpisana (17-09-2018)
Tunel w Świnoujściu z wnioskiem o wydanie decyzji ZRID (17-07-2019)
Tunel w Świnoujściu wchodzi w etap robót budowlanych (07-10-2019)
Plac budowy tunelu w Świnoujściu przekazany Wykonawcy (18-10-2019)
Maszyna drążąca TBM już na budowie tunelu w Świnoujściu (09-10-2020)