Od dziś obwodnica Gorzowa Wlkp. funkcjonuje w przekroju dwujezdniowym. Do ruchu została oddana jej druga jezdnia. Pełną funkcjonalność mają również wszystkie węzły. To oznacza zakończenie III etapu budowy obwodnicy Gorzowa Wlkp. w ciągu drogi ekspresowej S3.
Druga jezdnia poprowadzona została równolegle do istniejącej. Co za tym idzie również obiekty, w tym nowy most na Warcie, powstawały bliźniaczo. Nowością jest pełna dostępność węzła na ul. Kostrzyńskiej. Do tej pory relacje na nim były ograniczone. Można było zjechać do Gorzowa i z niego wyjechać tylko od strony Zielonej Góry. Nie było relacji w kierunku na Szczecin. Po przebudowie ruch odbywa się w obu kierunkach. Pojawiła się również kładka dla pieszych w ciągu ulicy Małyszyńskiej, której do tej pory nie było.
Prace budowlane ruszyły we wrześniu 2014. Pierwotnie, zgodnie z podpisaną umową, termin oddania przypadał na kwiecień 2017 roku. Jednak ze względu na konieczność wydłużenia czasu na realizację z powodu trudności, jakie pojawiły się podczas budowy, podpisany został aneks z terminem oddania drogi do użytkowania w październiku tego roku. Wartość inwestycji o to prawie 300 mln zł. Inwestycja została dofinansowana ze środków Unii Europejskiej.
Zakres zadania obejmował m.in.:
Inwestycja ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa i płynności ruchu tranzytowego S-3, poprawienie jego czytelności. Uruchomienie drugiej jezdni ujednolici przekrój drogowy dwujezdniowy, funkcjonujący na sąsiednich odcinkach S-3.
Obwodnica w liczbach:
Wykonano:
wbudowano:
W szczytowym momencie pracowało na budowie 257 (listopad 2016r.) osób i ok. 162 (maj 2017r.) jednostki transportowo – sprzętowe.
Odrobina historii:
I etap
I etap Zachodniej Obwodnicy miasta Gorzowa Wlkp. – część południowa od węzła „Gorzów Południe” do ul. Sulęcińskiej o długości 2,4 km – zrealizowany został w latach 2001-2004. Zleceniodawcą i inwestorem budowy było miasto Gorzów Wlkp. Wykonawcą firma Berger Bau. Umowa opiewała na kwotę 5.988.770,51 EUR.
Umowa na realizację została podpisana w sierpniu 2001 roku, a drogę oddano do użytku w lutym 2004 roku. Inwestycja współfinansowana była ze środków funduszu Phare.
Miasto Gorzów Wlkp. sfinansowało dokumentację techniczną na całe zadanie pn. „Zachodnia Obwodnica Gorzowa Wlkp.” na kwotę 1 mln EUR.
II etap
W tym samym czasie trwały już przygotowania do realizacji II etapu Zachodniej Obwodnicy m. Gorzowa Wlkp., stanowiącej kontynuację oddanej do użytku części południowej, od węzła „Gorzów Północ” do węzła „Gorzów Południe” o długości około 9,5 km. Inwestorem tego zadania była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Prace przygotowawcze pochłonęły 6.811.251 PLN.
3 września 2004 roku uzyskano pozwolenie na budowę wydane przez Wojewodę Lubuskiego.
Przetarg na realizację zadania wygrało konsorcjum Strabag Sp. z o.o./Hermann Kirchner Polska Sp. z o.o. kwotą 183.343.089,62 PLN (brutto). Zadanie częściowo finansowane było z pożyczki zaciągniętej w EBI.
Budowa rozpoczęła się w 2005 roku. A do ruchu droga została oddana w listopadzie 2007 roku.