Poznaliśmy oferty cenowe firm zainteresowanych realizacją trzech odcinków drogi ekspresowej S19 od końca obwodnicy Lublina do końca obwodnicy Kraśnika w ciągu przyszłej drogi Via Carpatia. Wielu wykonawców zainteresowanych jest realizacją całości trasy. Wszyscy zadeklarowali skrócenie czasu realizacji do 34 miesięcy i wydłużenie gwarancji do 10 lat.
Na odcinek od węzła Lublin Węglin do węzła Niedrzwica Duża (długość ok. 12 km) wpłynęło 6 ofert o wartości od 312,3 do 420,5 mln zł. Na odcinek od węzła Niedrzwica Duża - do węzła Kraśnik Północ (ok. 20 km) wpłynęło 5 ofert o wartości od 498 do 565,8 mln zł. Natomiast na budowę obwodnicy Kraśnika (ok. 10 km) wpłynęło 6 ofert o wartości od 319,5 do 424,7 mln zł.
Komisja przetargowa sprawdzi oferty i wyłoni najkorzystniejsze. Umowy z wykonawcami planujemy podpisać w I kwartale przyszłego roku. Zadaniem wyłonionych w przetargu wykonawców będzie opracowanie dokumentacji technicznej, uzyskanie decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej oraz wybudowanie trasy.
Dwujezdniowa droga ekspresowa, o nawierzchni bitumicznej z rezerwą pod trzeci pas na zewnątrz, będzie prowadziła początkowo wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 19 a potem na wschód od niej omijając Niedrzwicę Dużą, Niedrzwicę Kościelną i Sobieszczany, przejść przez lasy przed Wilkołazem w korytarzu obecnej drogi omijając miejscowość od wschodu, a za nią przejść na zachodnią stronę.
W miejscowości Lasy przed Kraśnikiem droga ekspresowa przetnie obecną DK19 omijając miasto od wschodu. Zaplanowano budowę pięciu węzłów drogowych, czterech par Miejsc Obsługi Podróżnych, 32 mostów i wiaduktów, dziewięciu przejść dla zwierząt i trzech kładek dla pieszych (obiekty przechodzące nad trasą ekspresową uwzględniają dobudowę trzeciego pasa ruchu „na zewnątrz”). Kierowcy skorzystają z nowej trasy w 2021 r.