Komisja Przetargowa dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu na zaprojektowanie i budowę tunel łączący wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Po dokładnym sprawdzeniu i weryfikacji 4 złożonych w postępowaniu ofert stwierdzono, iż najkorzystniejsza jest oferta konsorcjum włoskich firm Astaldi S.p.A. i Ghella S.p.A. Pozostali oferenci będą mieli 10 dni na złożenie ewentualnych odwołań od wyboru wykonawcy. Dokumentację postępowania sprawdzi jeszcze Prezes Urzędu Zamówień Publicznych. - Jeżeli nie będzie odwołań i wszelkie kontrole przebiegną sprawnie, to na początku przyszłego roku umowa będzie mogła zostać podpisana. Z wielką starannością i zaangażowaniem realizujemy swoje obowiązki jako inwestor zastępczy, tak aby procedura przetargowa, a następnie realizacja tej bardzo ważnej inwestycji przebiegała sprawnie – mówi Łukasz Lendner Dyrektor GDDKiA O/Szczecin. Realizacja tunelu w Świnoujściu powinna zakończyć się do końca 2021 roku.
Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości (co powoduje często długi czas oczekiwania na prom) i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne. Wspomniane powyżej problemy rozwiąże powstanie tunelu drogowego. Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu, każdy o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.