Zakończona uroczyście inwestycja w dniu 4 grudnia br. z udziałem m.in. Kazimierza Smolińskiego, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, Karola Markowskiego, Zastępcy Dyrektora Oddziału GDDKiA w Gdańsku oraz Leszka Tabora, Burmistrza Sztumu polegała na przebudowie układu drogowego w ciągu drogi krajowej nr 55 na odcinku ok. 800 m. Najbardziej widoczną i spektakularną częścią modernizacji trasy w Sztumie jest nowe skrzyżowanie w formie ronda u zbiegu drogi krajowej nr 55 z ulicami Baczyńskiego i Kochanowskiego, nazwane Rondem Powiśla. W ramach tej inwestycji przebudowano także infrastrukturę podziemną, wybudowano nową konstrukcję drogi i poszerzoną ją, pasy do lewoskrętów oraz wysepki kanalizujące ruch. Oprócz użytkowników zmotoryzowanych zadbano także o pieszych i rowerzystów ─ powstały nowe chodniki i ścieżki rowerowe. Wzdłuż drogi pojawiło się nowoczesne oświetlenie ledowe.
Przebudowa drogi krajowej nr 55 powstała w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych i przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w centrum miasta. Zastosowane rozwiązania uspokoją ruch, zapewniając jednocześnie płynny i komfortowy przejazd. Inwestorem przebudowy była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Koszt inwestycji wyniósł ok. 7,6 mln zł. Należy wspomnieć, że koszty dokumentacji przebudowy drogi krajowej nr 55 sfinansował Urząd Miasta i Gminy w Sztumie.
W trakcie prac budowlanych, które odbywały się pod nadzorem archeologicznym, odkryto fragmenty zabudowy starej zabudowy miasta. Okazało się, że konieczne jest przeprowadzenie nieplanowanych archeologicznych badań ratowniczych. Prace archeologiczne na terenie budowy trwały łącznie 129 dni (przeszło 4 miesiące), co w konsekwencji spowodowało przesunięcie terminu zakończenia inwestycji.
Obok przebudowy drogi krajowej w Sztumie został zrealizowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad remont innego odcinka tej trasy w okolicy Ronda pod Dębami o długości 450 m. Wykonano go metodą nakładki bitumicznej (sfrezowanie częściowe starej nawierzchni i wbudowanie nowych warstw). Połączono to z remontem chodników, ścieżek rowerowych oraz zatok autobusowych. Koszt robót wyniósł 990 tys. zł.
Fot. Janusz Ryszkowski/UM Sztum, Piotr Michalski/GDDKiA