Zniesienie podwójnych opłat coraz bliżej
Już wkrótce ciężarówki, wnoszące opłaty drogowe (winiety) zwolnione będą z opłat za przejazdy płatnymi odcinkami autostrad. Opłaty dla reszty kierowców pozostaną na dotychczasowym poziomie.

Na czym polega problem?

Kierowcy samochodów ciężarowych, na których ciąży obowiązek uiszczania opłat za przejazdy po drogach krajowych w postaci winiet, muszą również wykupić bilet za przejazd autostradami A2 i A4. W ten sposób pobierana jest podwójna opłata. Powoduje to omijanie przez ciężarówki autostrad, a wybieranie w zamian za to dróg alternatywnych, które nie są przystosowane do zwiększonego ruchu ani obciążenia. Stanowi to poważny problem dla mieszkańców miejscowości położonych przy drogach alternatywnych. Jest to też niezgodne z prawem unijnym.

Krok 1

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad postanowiła zwolnić pojazdy powyżej 3,5 t., które są zobowiązane do wykupu winiet (zgodnie z art. 42 Ustawy o transporcie drogowym) z opłat za autostrady. Z obowiązku posiadania winiet zwolnione są pojazdy przedsiębiorców wykonujących transport drogowy taksówką, transportu kombinowanego, komunikacji miejskiej i zakładów pracy chronionej lub zakładów aktywności zawodowej – toteż te pojazdy nie będą objęte zwolnieniem z opłat za autostrady.

Bezpłatne przejazdy wiążą się z koniecznością wypłacenia koncesjonariuszom rekompensat. Koncesjonariusze – spółki zarządzające autostradami - środki na remonty, bieżące utrzymanie, a także na spłaty kredytów zaciągniętych na budowę autostrad czerpią z opłat za przejazdy. Zwolnienie ciężarówek z opłat oznaczałoby poważne uszczuplenie ich budżetu.

Pierwszym pomysłem było wypłacanie rekompensat na zasadzie ryczałtu po uprzednich negocjacjach z koncesjonariuszami. Jednak sposób ten został zakwestionowany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który sugerował, iż może to być zakwalifikowane przez Komisję Europejską jako niedozwolona pomoc publiczna.

Krok 2

Należało zatem znaleźć inny sposób, wykorzystujący rzeczywistą ilość przejazdów samochodów po autostradach. Przygotowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych, o krajowym funduszu drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym, wprowadzający zwolnienie z obowiązku uiszczania opłat za przejazd autostradą przedsiębiorców wykorzystujących w transporcie samochody o masie powyżej 3,5 tony.

Podczas prac w parlamencie posłowie zaproponowali, by rekompensata wyniosła 50% kwoty wynikającej z iloczynu ilości pojazdów przez stawki opłat. Uzasadniano to przewidywanym zwiększonym ruchem na autostradach po wprowadzeniu bezpłatnych przejazdów.

Spotkało się to z protestem koncesjonariuszy – spółek Autostrada Wielkopolska SA i Stalexport SA. Koncesjonariusze uzasadniają, że po zwolnieniu z opłat ciężarówek znacząco wzrośnie ruch na autostradach, co wiąże się ze zwiększonymi nakładami na bieżące utrzymanie i remonty.

Ponieważ podstawą do wyliczenia kwoty rekompensaty ma być stawka nie większa niż obowiązująca w dniu wejścia w życie znowelizowanej ustawy, koncesjonariusze złożyli wnioski o podniesienie stawek opłat za przejazdy – Stalexport o 90% stawki 2, a Autostrada Wielkopolska o 160% stawki 2, 3 i 4 (by zagwarantować wystarczające środki na spłatę zaciągniętych kredytów oraz bieżące utrzymanie autostrady). W wyniku negocjacji ustalono, że stawki obowiązujące kierowców zostaną utrzymane na obecnym poziomie, natomiast stawka stosowana do rozliczeń będzie jeszcze negocjowana.

Rozwiązanie

Ustawa nowelizująca, zakładająca zwroty w wysokości 70% stawki przemnożonej przez ilość pojazdów została podpisana przez prezydenta 15 sierpnia 2005 roku. Po opublikowaniu wejdzie w życie w terminie 14 dni. Według zapewnień koncesjonariuszy, są oni gotowi do wdrożenia w życie zmian w systemie opłat, co powinno odbyć się już we wrześniu. Samochody powyżej 3,5 tony, które wykupują winiety będą mogły bezpłatnie korzystać z autostrad. Wpłynie to znacząco na zmniejszenie ruchu na drogach alternatywnych, co z pewnością zmniejszy związane w tym niedogodności mieszkańców pobliskich miejscowości. Dla ciężarówek natomiast oznaczać to będzie większy komfort i bezpieczeństwo jazdy po polskich drogach.