Otwarcie węzła Elbląg - Wschód
31 sierpnia w Elblągu odbedzie się uroczyste otwarcie węzła transportowego Elbląg – Wschód.


miniPICT0006.JPG

Węzeł ten umiejscowiony jest na skrzyżowaniu dróg krajowych nr 7 i 22 i stanowi część rozwiązania komunikacyjnego, obejmującego przebudowę drogi nr 7 na odcinku Jazowa – Elbląg oraz przebudowę drogi nr 22 od Elbląga do przejścia granicznego w Grzechotkach, które pozwoli na skrócenie czasu podróży z krajów Unii Europejskiej, a także z Gdańska i Elbląga do Obwodu Kaliningradzkiego.

Węzeł transportowy Elbląg – Wschód to przedsięwzięcie sfinansowane przez Unię Europejską (PHARE 2001) – 4,5 mln euro oraz GDDKiA (budżet państwa) – ok. 2 mln euro. Objęło ono budowę węzła na przecięciu dróg krajowych nr 7 i 22, w ramach której wykonano budowę dwupoziomowego skrzyżowania drogowego, remont istniejącego wiaduktu, budowę trzech nowych wiaduktów oraz budowę niezbędnych odcinków dróg krajowych i łącznic o długości łącznej 7 km i powierzchni 45 tys. m2. Ponadto wykonano urządzenia energetyczne, teletechniczne i wodno-kanalizacyjne zapewniające bezpieczne funkcjonowanie węzła. Roboty rozpoczeły się w marcu 2004 roku. Projektantem była firma Transprojekt Gdański, a wykonawcą firma Skanska.

W zakresie branży drogowej wykonano:

  • rozbiórkę istniejących dróg i nasypów drogowych
  • budowę w obrębie węzła dwujezdniowego odcinka drogi krajowej nr 7 na parametrach drogi ekspresowej,
  • budowę dróg łącznikowych komunikujących drogę krajową nr 7 i m. Elbląg z drogą krajową nr 22 do Kaliningradu,
  • budowę dróg zbiorczych i dojazdowych,
  • budowę drogowego systemu odwadniającego,
  • budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu.

W zakresie obiektów inżynierskich przeprowadzono:

  • rozbiórkę wiaduktu nad ul. Pasłęcką,
  • budowę wiaduktu drogowego WD-1 (1 przęsło) w ciągu łącznicy obsługującej relacje Gdańsk - Kaliningrad oraz Elbląg- Warszawa - dł.39 m,
  • budowę wiaduktu drogowego WD-2 (2 przęsła) w ciągu łącznicy obsługującej relację Elbląg - Warszawa - dł. 44,5 m,
  • budowę wiaduktu drogowego WD-3 (2 przęsła) w ciągu łącznicy obsługującej relację Kaliningrad - Gdańsk - dł. 57 m,
  • remont wiaduktu drogowego WD-4 (1 przęsło) nad linią kolejową - dł. 18 m.

Roboty ziemne na tym kontrakcie objęły:

  • wykonanie wykopów - 117 tys. m3,
  • wykonanie nasypów - 304 tys. m3 .

Zakres robót obejmował również przełożenie rzeki przepływającej przez obszar węzła na długości 665 m.

Prace bitumiczne:

wykonanie podbudowy z betonu asfaltowego:

  • o grubości 18 cm - 23 tys. m2,
  • o grubości 11 cm - 24 tys. m2 ,

wykonanie warstwy wiążącej z betonu asfaltowego:

  • o grubości 9 cm - 22 tys. m2 ,
  • o grubości 8 cm - 24 tys. m2

wykonanie warstwy ścieralnej z mieszanki grysowo-mastyksowej (SMA) o grubości 4 cm - 46 tys. m2.

Urządzenia bezpieczeństwa ruchu to:

  • 6,3 tys. m2 oznakowania poziomego wykonanego w technologii taśm termoplastycznych),
  • 1450 szt. punktowych elementów odblaskowych (kocie oczka),
  • 7, 5 tys. m stalowych barier ochronnych, - 143 słupy oświetlenia drogowego.