Węzeł ten umiejscowiony jest na skrzyżowaniu dróg krajowych nr 7 i 22 i stanowi część rozwiązania komunikacyjnego, obejmującego przebudowę drogi nr 7 na odcinku Jazowa – Elbląg oraz przebudowę drogi nr 22 od Elbląga do przejścia granicznego w Grzechotkach, które pozwoli na skrócenie czasu podróży z krajów Unii Europejskiej, a także z Gdańska i Elbląga do Obwodu Kaliningradzkiego.
Węzeł transportowy Elbląg – Wschód to przedsięwzięcie sfinansowane przez Unię Europejską (PHARE 2001) – 4,5 mln euro oraz GDDKiA (budżet państwa) – ok. 2 mln euro. Objęło ono budowę węzła na przecięciu dróg krajowych nr 7 i 22, w ramach której wykonano budowę dwupoziomowego skrzyżowania drogowego, remont istniejącego wiaduktu, budowę trzech nowych wiaduktów oraz budowę niezbędnych odcinków dróg krajowych i łącznic o długości łącznej 7 km i powierzchni 45 tys. m2. Ponadto wykonano urządzenia energetyczne, teletechniczne i wodno-kanalizacyjne zapewniające bezpieczne funkcjonowanie węzła. Roboty rozpoczeły się w marcu 2004 roku. Projektantem była firma Transprojekt Gdański, a wykonawcą firma Skanska.
W zakresie branży drogowej wykonano:
W zakresie obiektów inżynierskich przeprowadzono:
Roboty ziemne na tym kontrakcie objęły:
Zakres robót obejmował również przełożenie rzeki przepływającej przez obszar węzła na długości 665 m.
Prace bitumiczne:
wykonanie podbudowy z betonu asfaltowego:
wykonanie warstwy wiążącej z betonu asfaltowego:
wykonanie warstwy ścieralnej z mieszanki grysowo-mastyksowej (SMA) o grubości 4 cm - 46 tys. m2.
Urządzenia bezpieczeństwa ruchu to: