S19 Babica - Jawornik


I.Podstawowe informacje o inwestycji

- długość: 23,45 km

- obecny etap: w przygotowaniu

 

1.etap zrealizowany:

Dotychczasowe prace przygotowawcze były prowadzone dla całego odcinka od Kielanówki (w. Rzeszów Południe) do Barwinka. W dniu 13.05.2008 r. zawarto umowę z konsorcjum firm: Arcadis Sp. z o.o oraz Mosty Katowice Sp. z o.o na „Kompleksowe przygotowanie do realizacji budowy drogi ekspresowej S19, na odc. Lutoryż – Barwinek (Granica Państwa)”. W ramach tej umowy zrealizowano : Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowe (STEŚ) Etap I dla odc. S19 Lutoryż – Barwinek opracowane w grudniu 2008 r. na etapie, którego analizowano wstępnie przebiegi S19.

 

Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowe (STEŚ) Etap II wraz z Raportem o Oddziaływaniu Inwestycji na Środowisko dla odc. S19 Lutoryż – Barwinek opracowane w marcu 2010 r. Opracowanie to zostało rozpatrzone przez Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie i na podstawie uchwały KOPI zawartej w protokole KOPI nr 37/2010 z dnia 17.12.2010, zatwierdzone przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zarekomendowany został wariant WB1 alternatywa.

 

2.etap w realizacji:

5 lutego 2018 r. podpisana została umowa na wykonanie koncepcji programowej (KP) z pełnym rozpoznaniem geologicznym odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Babica do węzła Domaradz (23 km). 

Wykonawca: Konsorcjum firm: Lider - Promost Consulting Sp. z o.o. i Partnerzy - IRP Biuro Projektów Sp. z o.o. oraz Zakład Usług Geologicznych i Projektowych Budownictwa i Ochrony Środowiska GEOTECH Sp. z o.o.

Wartość: 17,1 mln zł

 

II.Opis inwestycji:

1.Przebieg drogi

Tereny, na których zlokalizowana jest objęta zamówieniem inwestycja to obszar powiatu: strzyżowskiego, gminy: Czudec, Strzyżów, Niebylec oraz Brzozowskiego gmina Domaradz. Obszar ten stanowią tereny leśne, grunty użytków rolnych, łąki, częściowo nieużytki i małe zagajniki porośnięte drzewostanem, a także tereny. Trasę przecinają cieki wodne i rowy melioracyjne. Początek projektowanego odcinka przyjęto za węzłem Babica w km 21+650, gdzie planowana droga przecina rzekę Wisłok i związany z nią obszar Natura 2000, biegnąc dalej w kierunku południowym. Za przysiółkiem Wielkie Pole dochodzi do planowanego węzła drogowego Strzyżów-Żarnowa w którym krzyżować się będzie z droga powiatową Żarnowa - Niebylec. MOP-y po obu stronach drogi, zaplanowano w rejonie miejscowości Jawornik. Biegnąc dalej w kierunku południowym, droga ekspresowa przecina drogę krajową nr 19, po czym wchodzi w Hyżnieńsko-Gwoźnicki Obszar Chronionego Krajobrazu. Następnie, w rejonie miejscowości Domaradz przecina drogę powiatową Domaradz - Przysietnica, a dalej na południe, krzyżuje się z drogą wojewódzką nr 886. Tam zaplanowano węzeł Domaradz.

 

Plan orientacyjny TUTAJ 

 

Wizualizacja dostępna TUTAJ

 

2.Podstawowe parametry techniczne

  • klasa techniczna S,
  • prędkość projektowa –100 km/h,
  • prędkość miarodajna – 110 km/h
  • liczba jezdni – 2,
  • ilość pasów ruchu – 2 x 2,
  • szerokość pasa ruchu – 3,50 m,
  • szerokość opasek wewnętrznych – 2 x0,5 m,
  • szerokość pasa awaryjnego – 2,50 m,
  • szerokość pasa dzielącego - 5,00 m (w tym opaski 2x0,5m),
  • szerokość poboczy gruntowych – min. 0,75 m
  • skrajnia pionowa – 5m,
  • dopuszczalny nacisk osi pojazdu – 115kN/oś,
  •  

3.Zakres inwestycji

Planowana jest budowa drogi ekspresowej na odcinku 23,5 km w tym blisko 11,0 km obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, estakady przekrajacie głębokie doliny na podporach o wysokości sięgającej 95,0m , 2 lub 3 obiekty tunelowe o długości łącznej blisko 4,0 km, przejścia dla zwierząt, przepusty nad ciekami), dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego. Przewiduje się budowę miejsc obsługi podróżnych (MOP typu II i III), budowę Obwodu Utrzymania Drogi - OUD, systemu odwodnienia drogi, ekranów akustycznych, przebudowę dróg publicznych, budowę sieci elektroenergetycznych (zasilanie obiektów tunelowych), przebudowę istniejących urządzeń obcych w zakresie sieci i przyłączy.

 

4.Wariantowanie przebiegu drogi

W ramach STEŚ Etap I analizowano 7 wariantów przebiegu drogi. Po przeprowadzonych w miesiącu wrześniu 2008 r. konsultacji społecznych na terenie gmin, w których zlokalizowano te warianty i po analizie złożonych wniosków, postulatów społecznych oraz uwarunkowaniach środowiskowych – bogactwo różnego rodzaju form ochrony przyrody, do Etapu STEŚ II zarekomendowano cztery warianty lokalizacyjne – WA, WB, WA alternatywny oraz WB alternatywny. Dla wariantów tych założony docelowy przekrój drogi to dwie jezdnie po trzy pasy ruchu w każdym kierunku wraz z pasem awaryjnym. W toku prac etapu STEŚ II opracowano również wariant techniczny, tzw. wariant WB1 alternatywny, opracowany przy założeniu przekroju docelowego dwujezdniowego po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

 

5.Obiekty inżynierskie

Wg obecnego stanu zawansowania prac projektowych (10.2018 r.) przewiduje się wykonanie:

W ciągu drogi S19:

  • 3 (2) tuneli drogowych (prowadzone są działania celem optymalizacji przebiegu S19 i zastąpienia 2 odrębnych obiektów tunelowych jednym o korzystniejszych parametrach),
  • 11 estakad,
  • 1 most,
  • 1 wiadukt,

Obiekty poprzeczne:

  • 6 wiaduktów,
  • 2 przejazdy drogowe,
  • 1 przejście górne dla zwierząt,
  • 6 przejść dla zwierząt zespolonych z obiektami,

Przepusty na ciekach i rowach wg potrzeb.

 

6.Węzły

W ramach przedmiotowego odcinka przewiduje się realizację 2 węzłów drogowych typu WB tj. Strzyżów – Żarnowa w miejscu skrzyżowania z istniejącą droga powiatową nr 1931 Żarnowa - Niebylec oraz węzła Domaradz w miejscu skrzyżowania z istniejącą drogą wojewódzką nr 886 Domaradz - Brzozów – Sanok wraz z zlokalizowanym przy węźle obwodem utrzymania drogi „OUD” na terenie którego planowe jest urządzenie centrum zarządzania tunelami.

 

7.Miejsca Obsługi Podróżnych

Przewidziano miejsca obsługi typu II i typu III w okolicach miejscowości Jawornik.

 

III.Ochrona środowiska

- przejścia dla zwierząt

Na trasie przewiduje się budowę przejść dla zwierząt i przepustów dla płazów.

 

- ochrona przed zanieczyszczeniem wód

Urządzenia podczyszczające wody opadowe, zbiorniki retencyjne.

 

- ochrona przed nadmiernym hałasem

Celem ochrony akustycznej otaczającego terenu przewidziano budowę ekranów akustycznych.