Opracowania projektowe dla budowy drogi ekspresowej S11 na odc. Szczecinek – Piła.
Oddział: GDDKiA Oddział w Poznaniu
długość – ok. 60 km
Obecny etap – proces przygotowawczy - prace projektowe (studialne)
Wartość inwestycji – szacunkowy łączny koszt inwestycji 2 500 000 tys. zł.
Projektowana droga ekspresowa położona jest w obszarze administracyjnym dwóch województw:
Odcinek drogi S11 o długości ok. 60 km ma swój początek w miejscu włączenia do realizowanej obwodnicy miasta Szczecinek (ok. 120+600 km DK11) i włącza się do planowanego węzła „Piła Północ”.
Przebieg opracowywanych korytarzy przedstawia załączony plan orientacyjny
W ramach inwestycji przewiduje się:
Wariant nr 1
Wariant 1 ma długość ok. 54,305 km. Początek trasy łączy się z realizowaną obwodnicą miasta Szczecinek w okolicy km 120+400 istniejącej drogi krajowej nr 11.
W km 0+187 przewidziano węzeł drogowy „Turowo” łączący istniejącą drogę nr 1296Z i istniejącą drogę krajową nr 11. W km 6+116 droga ekspresowa przecina linię kolejową nr 405 relacji Szczecinek - Piła. W dalszej części droga przebiega po zachodniej stronie miejscowości Lotyń, a następnie po zachodniej stronie miejscowości Okonek. W km 18+300 przewidziano węzeł drogowy „Okonek” łączący istniejącą drogę powiatową nr 1010P. Następnie droga poprowadzona jest po wschodnie części Borucina i zachodniej stronie miejscowości Jastrowie. W km 24+000 wyznaczono miejsce po obu stronach drogi na miejsce obsługi podróżnych (MOP) typ II oraz III. W km 26+691 przewidziano węzeł drogowy „Jastrowie Północ” łączący istniejącą drogę powiatową nr 1013P. W km 31+513 przewidziano węzeł drogowy „Jastrowie Południe” umożliwiający połączenie komunikacyjne z drogą krajową nr 22 łączącą Jastrowie i Szwecję. W km 36+265 droga ekspresowa ponownie przecina linię kolejową nr 405 relacji Szczecinek - Piła. W km 51+500 przewiduje się wybudowanie miejsc obsługi podróżnych (MOP) typ II oraz typ III. Trasa łączy się za pomocą łuku o promieniu 1800 m z planowanym węzłem „Piła Północ” (dawniej „Piła Koszyce”).
W wariancie 1 projektuje się również drogę krajowa 22 o długości 9,34 km, pozwalającą obejście miejscowości Jastrowie po stronie zachodniej z ominięciem zabudowy mieszkalnej. Początek trasy znajduje się po północnej stronie miejscowości Podgaje. W km 5+300 projektowana droga przecina linię kolejową nr 405 relacji Szczecinek - Piła. Proponowany odcinek drogi łączy się z projektowaną drogą
ekspresową S11 na węźle Jastrowie Północ.
Wariant nr 2
Wariant 2 ma długość ok. 60,24 km. Początek trasy łączy się z realizowaną obwodnicą miasta Szczecinek w okolicy km 120+400 istniejącej drogi krajowej nr 11. W km 0+187 przewidziano węzeł drogowy „Turowo” łączący istniejącą drogę krajową nr 11 oraz drogę powiatową nr 1296Z. W dalszej części droga przebiega po wschodniej stronie miejscowości Lotyń, a następnie po wschodniej części miejscowości Okonek. W km 22+205 przewidziano węzeł drogowy „Podgaje” łączący istniejącą drogę krajową nr 11 i nr 22 oraz drogę powiatową nr 1012P. W km 23+700 wyznaczono miejsce po obu stronach drogi na miejsce obsługi podróżnych (MOP) typ II oraz III. W km 27+500 droga ekspresowa krzyżuje się z linią kolejową nr 405 relacji Szczecinek - Piła. Następnie droga poprowadzona jest po zachodniej stronie miejscowości Jastrowie. W km 36+550 przewidziano węzeł drogowy „Jastrowie” umożliwiający połączenie komunikacyjne z drogą krajową nr 22 łączącą Jastrowie i Szwecję. W km 41+269 droga ekspresowa ponownie przecina linię kolejową nr 405 relacji Szczecinek - Piła. W km 54+600 przewiduje się wybudowania miejsc obsługi podróżnych (MOP) typ II oraz typ III. W dalszej części droga przebiega po wschodniej stronie miejscowości Dobrzyca. Trasa łączy się z planowanym węzłem „Piła Północ” (dawniej „Piła Koszyce”).
Wariant nr 3
Wariant 3 ma długość ok. 59,31 km. Początek trasy łączy się z realizowaną obwodnicą miasta Szczecinek w okolicy km 120+400 istniejącej drogi krajowej nr 11. W km 0+187 przewidziano węzeł drogowy „Turowo” łączący istniejącą drogę krajową nr 11 oraz drogę powiatową nr 1296Z. W dalszej części droga przebiega po wschodniej stronie miejscowości
Lotyń, a następnie po wschodniej części miejscowości Okonek. W km 22+205 przewidziano węzeł drogowy „Podgaje” łączący istniejącą drogę krajową nr 11 i nr 22 oraz drogę powiatową nr 1012P. W km 23+700 wyznaczono miejsce po obu stronach drogi na miejsce obsługi podróżnych (MOP) typ II oraz III. W km 27+500 droga ekspresowa krzyżuje się z linią kolejową nr 405 relacji Szczecinek - Piła. Następnie droga poprowadzona została po zachodniej stronie miejscowości Jastrowie. W km 36+513 przewidziano węzeł drogowy „Jastrowie” umożliwiający połączenie komunikacyjne z drogą krajową nr 22 łączącą Jastrowie i Szwecję. W km 41+269 droga ekspresowa krzyżuje się z linią kolejową nr 405 relacji Szczecinek - Piła. W km 56+500 przewiduje się wybudowanie miejsc obsługi podróżnych (MOP) typ II i III. Trasa łączy się z planowanym węzłem „Piła Północ” (dawniej „Piła Koszyce”).
Warianty 1, 2 i 3, na końcowym odcinku od miejscowości Jastrowie do projektowanego węzła Piła Północ, przebiegają przez Obszar Natura 2000 (specjalne obszary ochrony siedlisk i obszar specjalny ochrony ptaków).
W ramach inwestycji przewiduje się budowę wiaduktów i mostów drogowych w ciągu drogi ekspresowej (nad liniami kolejowymi, rzekami, drogami i innymi przeszkodami) oraz budowę wiaduktów drogowych nad drogą ekspresową w ciągu dróg publicznych krzyżujących się z planowaną inwestycją. Na kolejnym obecnym etapie (STEŚ) zostaną opracowane ogólne założenia projektowe dla obiektów inżynierskich. W oparciu o przeprowadzoną inwentaryzację przyrodniczą zostaną zaprojektowane przejścia dla zwierząt.
Na planowanym odcinku drogi ekspresowej połączenie projektowanej drogi będzie realizowane za pośrednictwem węzłów drogowych. W wariancie 1 planuje się budowę czterech węzłów drogowych w rejonie miejscowości Turowo, Okonek i Jastrowie (2 węzły). W wariantach 2 i 3 planuje się budowę trzech węzłów drogowych zlokalizowanych w pobliżu miejscowości Turowo, Podgaje i Jastrowie Ponadto na każdym z wariantów planuje się budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych. W wariancie 1 MOP-y zlokalizowane będą w pobliżu miejscowości Jastrowie i Krępsko, natomiast w wariantach 2 i 3 w okolicy miejscowości Podgaje i Krępsko.