Opracowania projektowe dla budowy drogi ekspresowej S11 na odc. Oborniki - Poznań wraz z obwodnicą Obornik
Oddział w Poznaniu
Długość - od 21,3 do 22,2 km (w zależności od wariantu)
Obecny etap - prace projektowe (studialne)
Wartość inwestycji - szacunkowy łączny koszt inwestycji ok. 880 000 tys. zł
I. Etap w realizacji:
II. Opis inwestycji:
Przebieg drogi:
Projektowana droga ekspresowa położona jest w obszarze administracyjnym województwa Wielkopolskiego, w powiatach:
Plan orientacyjny z przebiegiem wariantów ( etap STEŚ)
Podstawowe parametry techniczne:
Zakres inwestycji:
W ramach inwestycji będącej przedmiotem opracowań projektowych przewiduje się między innymi:
• budowę odcinka drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu;
• budowę węzłów drogowych:
• budowę dróg do obsługi ruchu z terenów przyległych do pasa drogowego drogi klasy „S”;
• przebudowę/budowę istniejących dróg w zakresie kolizji z drogą ekspresową;
• budowę obiektów inżynierskich w ciągu i nad drogą ekspresową (m.in. mosty, wiadukty, kładki dla pieszych, przepusty oraz obiekty pełniące funkcję przejść dla zwierząt);
• budowę obustronnych utwardzonych pasów technologicznych zlokalizowanych po wewnętrznej stronie ogrodzenia drogi ekspresowej w celach utrzymaniowych;
• budowę systemu odwodnienia pasa drogowego, w tym urządzenia odwadniające korpus drogowy: rowy drogowe, kanalizację deszczową, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne, retencyjno-infiltracyjne i inne;
• budowę przepustów i rur odwodnieniowych pod zjazdami;
• budowę urządzeń ochrony środowiska (m.in. ekrany dźwiękochłonne, zieleń ochronna, separatory);
• budowę oświetlenia drogowego;
• usunięcie kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną sieci uzbrojenia terenu: elektroenergetyczna w tym oddziałująca na środowisko w zakresie hałasu i poziomu natężenia składowej elektrycznej i magnetycznej pola elektromagnetycznego emitowanego przez linie wysokich i najwyższych napięć, teletechniczną, melioracyjną, gazową, wodociągową, kanalizacyjną oraz każdą inną;
• budowę infrastruktury związanej z drogą, w tym: linie elektroenergetyczne zasilające obiekty i elementy infrastruktury drogowej oraz linie stanowiące integralną część oświetlenia drogowego, linie wodociągowe, urządzenia oczyszczające ścieki sanitarne, kanalizację deszczową wraz z urządzeniami podczyszczającymi i inne;
• budowę kanału technologicznego dla potrzeb zarządcy drogi (Zamawiającego), który został określony w art. 4 pkt. 15a) ppkt. a Ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2015 roku poz. 460 z późn. zm.). wraz z budową sieci/linii teletechnicznej (światłowodowej) zlokalizowanej po wewnętrznej stronie ogrodzenia drogi;
• budowę Systemu Zarządzania Ruchem kompatybilnego i spójnego z KSZR;
• budowę kanału technologicznego, który został określony w art. 4 pkt. 15a) ppkt. b Ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2015 roku poz. 460 z późn. zm.). – lokalizacja wyłącznie poza ogrodzeniem drogi;
• budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu (m.in. bariery ochronne, ogrodzenia, oznakowanie);
• budowę przejazdów oraz wjazdów awaryjnych na drogę ekspresową;
• budowę miejsc obsługi podróżnych MOP wraz z pełną wymaganą infrastrukturą techniczną;
• ewentualnie budowę Obwodu Utrzymania Drogowego;
i inne elementy wymagane przepisami prawa.
Wariantowanie przebiegu drogi ( z etapu STEŚ):
Wariant 2 (W2)
Trasa planowanej drogi ekspresowej S11 w wariancie wynikowym ma długość ok. 21,3km. Przewidziano zaprojektowanie obwodnicy Obornik po wschodniej stronie miejscowości z ominięciem zabudowy mieszkalnej. Początek trasy znajduje się w okolicy km 242+600 istniejącej drogi krajowej nr 11. W km 0+082 planowanej drogi ekspresowej S11 przewidziano budowę obiektu nad linią kolejową nr 354 relacji Poznań Główny – Piła Główna. Dalej droga będzie przebiegać po północnowschodniej stronie miejscowości Rożnowo, a następnie po wschodniej stronie miejscowości Kowanowo. W km 7+509 na przecięciu z drogą wojewódzką nr 187 łączącą Pniewy z Murowaną Gośliną przewidziano węzeł drogowy „Oborniki” umożliwiający zapewnienie połączenia komunikacyjnego z projektowaną drogą ekspresową S11. W km 8+966 po zachodniej stronie miejscowości Gołaszyn przewidziano budowę mostu nad rzeką Wartą. Po przekroczeniu doliny Warty planuje się po obu stronach drogi ekspresowej wybudowanie miejsc obsługi podróżnych MOP typu II i typu III w km ok. 10+525. W km 15+825 na przecięciu z istniejącą drogą krajową nr 11 przewidziano węzeł drogowy „Chludowo” umożliwiający zapewnienie połączenia komunikacyjnego z planowaną drogą ekspresową S11. Następnie trasa będzie przebiegać po zachodniej stronie miejscowości Chludowo pomiędzy linią kolejową nr 354 i istniejącą drogą krajową nr 11, omijając Zakład Gospodarki Komunalnej Suchy Las. Proponowany przebieg łączy się w obszarze istniejącego węzła „Poznań Północ” z istniejącym odcinkiem drogi ekspresowej S11.
Wariant wynikowy (WW)
Trasa planowanej drogi ekspresowej S11 w wariancie wynikowym ma długość ok. 22,2 km. Przewidziano zaprojektowanie obwodnicy Obornik po wschodniej stronie miejscowości z ominięciem zabudowy mieszkalnej. Początek trasy znajduje się w okolicy km 242+600 istniejącej drogi krajowej nr 11. W km 0+082 planowanej drogi ekspresowej S11 przewidziano budowę obiektu nad linią kolejową nr 354 relacji Poznań Główny – Piła Główna. Dalej droga będzie przebiegać po północnowschodniej stronie miejscowości Rożnowo, a następnie po wschodniej stronie miejscowości Kowanowo. W km 7+417 na przecięciu z drogą wojewódzką nr 187 łączącą Pniewy z Murowaną Gośliną przewidziano węzeł drogowy „Oborniki” umożliwiający zapewnienie połączenia komunikacyjnego z projektowaną drogą ekspresową S11. W km 8+733 po zachodniej stronie miejscowości Gołaszyn przewidziano budowę mostu nad rzeką Wartą. Po przekroczeniu doliny Warty planuje się po obu stronach drogi ekspresowej wybudowanie miejsc obsługi podróżnych MOP typu II i typu III w km ok. 10+800. W km 16+737 na przecięciu z istniejącą drogą krajową nr 11 przewidziano węzeł drogowy „Chludowo” umożliwiający zapewnienie połączenia komunikacyjnego z planowaną drogą ekspresową S11. Następnie trasa będzie przebiegać po zachodniej stronie miejscowości Chludowo pomiędzy linią kolejową nr 354 i istniejącą drogą krajową nr 11, omijając Zakład Gospodarki Komunalnej Suchy Las. Proponowany przebieg łączy się przez istniejący węzeł „Poznań Północ” z istniejącym odcinkiem drogi ekspresowej S11.
UWAGA:
Posiedzenie ZOPI na etapie STEŚ zarekomendowało wskazać we wniosku o DŚU jako preferowany do realizacji przebieg trasy w wariancie wynikowym (WW).
Posiedzenie KOPI na etapie STEŚ wskazało jako preferowany do wniosku o DŚU przebieg trasy w wariancie wynikowym (WW).
Wniosek o uzyskanie DŚU, która zatwierdzi przebieg przyszłej drogi ekspresowej został złożony w dniu 22.12.2020 r.
Obiekty inżynierskie:
Założono budowę wiaduktów i mostów drogowych w ciągu drogi ekspresowej, jak również budowę wiaduktów drogowych nad drogą ekspresową.
Węzły i MOP:
Podczas etapu STEŚ przyjęto lokalizację MOP oraz węzłów „Oborniki” i „Chludowo”.
pozostałe objaśnienia:
ZOPI – Zespół Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych
KOPI – Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych
DŚU - decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach
KOPI – Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych
RAPORT:
S11 OP_Tom I_I Materiały promocyjne
S11 OP_Tom I_II Raport ze spotkań_wersja zanonimizowana
S11 OP_Tom I_III_cz1_Tabelaryczne zestawienie wniosków_wersja zanonimizowana
S11 OP_Tom I_V_Analiza wariantu społecznego