I. Podstawowe informacje o inwestycji
- długość – 6,46 km
- obecny etap – w realizacji
- lata realizacji – 2018-2021
- planowana wartość projektu – 211 380 790,68 PLN brutto
1.etap zrealizowany:
06.2011 - Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe
04.01.2013 - Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze DKiA przyjęła STEŚ dla drogi S19 na odcinku węzeł Zapacz – Sokołów Małopolski
07.01.2013 - Protokół z tego posiedzenia zatwierdził Generalny Dyrektor DKiA, jako preferowany wskazano: wariant WS 9 (alternatywnie WS 5J)
15.03.2013 - Raport oddziaływania na środowisko
30.04.2014 - Decyzja środowiskowa
08.05.2015 - Ostateczność decyzji środowiskowej
18.09.2015 - ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i budowę
27.02.2017 – zaproszenie do składania ofert w II etapie przetargu na zaprojektowanie i budowę
18.06.2018 - Podpisanie umowy na zaprojektowanie i budowę (Wykonawca: Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. Wartość: 196 339 975,77 PLN brutto, https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/29675/Podpisano-3-umowy-na-realizacje-podkarpackiej-Via-Carpatii ).
18.04.2019 - złożenie wniosku o wydanie decyzji o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID)
15.11.2019 - podpisanie umowy na dofinansowanie projektu pt. Budowa drogi ekspresowej S19 Lublin-Rzeszów na odcinku węzeł Lasy Janowskie (bez węzła) - węzeł Nisko Południe (z węzłem) - całkowita wartość projektu: 917 408 465,64 zł, w tym dofinansowanie unijne: 468 342 018,53 zł
13.12.2019 - otrzymano ZRID
2.etap w realizacji:
Plac budowy przekazany Wykonawcy - trwa budowa.
strona internetowa projektu: http://s19lasyjanowskie-nisko.pl/
II. Opis inwestycji
1. Przebieg drogi:
Przedmiotowy odcinek drogi ekspresowej S19 rozpoczyna się w węźle Rudnik nad Sanem na przecięciu z drogą krajową nr 77 oraz obwodnicą Stalowej Woli i Niska. Następnie trasa zbliża się ponownie do szerokotorowej linii kolejowej LK65, biegnąc równolegle do niej, a następnie w węźle Nisko Południe krzyżuje się z istniejącą drogą krajową nr 19 oraz kilometr dalej z linią kolejową LK65.
2. Podstawowe parametry techniczne
- klasa techniczna: S
- prędkość projektowa: 100 km/h
- prędkość miarodajna: 110 km/h
- liczba pasów ruchu: 2x2 (docelowo 2x3)
- szerokość pasa ruchu: 3,5 m
- szerokość opasek wewnętrznych: 0,5 m
- szerokość pasa awaryjnego: 2,5 m
- szerokość pasa dzielącego: 4,0 m
- szerokość poboczy gruntowych: min. 0,75 m
- skrajnia pionowa: min. 5,0 m
- obciążenie nawierzchni: 115 kN/oś
3. Zakres inwestycji:
Zakres robót obejmuje wykonanie pełnego zakresu drogi ekspresowej S19 na odcinku od węzła Rudnik nad Sanem do węzła Nisko Południe, skrzyżowaniami, drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi umożliwiającymi połączenie z istniejącą siecią dróg, z usunięciem kolizji z infrastrukturą techniczną nie związaną z drogą, urządzeniami ochrony środowiska tj. ekranami akustycznymi, urządzeniami podczyszczania wód opadowych, ogrodzeniami i przejściami dla zwierząt oraz pasami zieleni dogęszczającej.
4. Wariantowanie przebiegu drogi
W ramach raportu rozpatrywano pięć wariantów przebiegu drogi ekspresowej S19 na odcinku gr. województwa – węzeł Zapacz: WS5, WS6, WS7, WS8, WS9, oraz osiem wariantów przebiegu drogi ekspresowej S19 na odcinku węzeł Zapacz – Sokołów Małopolski. W decyzji środowiskowej wydanej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie 30 kwietnia 2014 roku wybrano wariant WS 9 w km 0+000 – 8+750 oraz wariant WS 5J w km 8+800 – 51+976.
5. Obiekty inżynierskie
- wiadukty (w tym przejścia dla zwierząt dużych i średnich górą i dołem): 6
- przepusty (w tym zespolone z przejściami dla zwierząt): 6
Po szczegółowej analizie terenowej i przyrodniczej może nastąpić optymalizacja ilości, parametrów i lokalizacji przejść dla zwierząt.
6. Węzły
Na przedmiotowym odcinku drogi przewidywana jest budowa dwóch węzłów drogowych wraz z niezbędnym przełożeniem/przebudową dróg dochodzących do węzła;
- węzeł Rudnik nad Sanem, typ węzła WB – karo z dwoma rondami
- węzeł Nisko Południe, typ węzła WB - węzeł typu pół-koniczyna
III. Ochrona środowiska
Zgodnie z decyzją Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie z dnia 30.04.2014 r. oraz decyzją Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 08.05.2015 r., przedmiotowe przedsięwzięcie obejmuje wykonanie: