I. Podstawowe informacje o inwestycji
- długość – około 10,5 km
- obecny etap – w realizacji
- lata realizacji – 2018–2021
- wartość projektu – 409 998 628,28 PLN brutto
1.etap zrealizowany:
02.02.2012 - Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ)
18.14.2012 - Raport oddziaływania na środowisko
30.04.2014 - Decyzja środowiskowa
08.05.2015 - Ostateczność decyzji środowiskowej
15.11.2016 - Posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI)
23.12.2016 - Zatwierdzenie protokołu Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI)
18.09.2015 - Ogłoszenie przetargu na realizację
23.06.2017 - Zaproszenie do składania ofert
09.08.2018 - Podpisanie umowy na zaprojektowanie i budowę (Wykonawca: Budimex S.A. Wartość: 333 520 613,12 zł, https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/30261/Podpisano-umowy-na-realizacje-kolejnego-odcinka-szlaku-Via-Carpatia )
10.06.2019 - Złożenie wniosku o wydanie Decyzji o Zgodzie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID)
19.09.2019 - Podpisanie umowy na dofinansowanie projektu pt. Budowa drogi ekspresowej S19 Lublin – Rzeszów, odc. w. Nisko Południe (bez węzła) – w. Sokołów Małopolski Północ (z węzłem) - planowany całkowity koszt realizacji Projektu: 848 408 745,83 zł. Wysokość dofinansowania UE: 412 806 332,82 zł
28.02.2020 - Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji (ZRID)
2.etap w realizacji:
Plac budowy przekazany Wykonawcy - trwa budowa.
Strona internetowa projektu: http://www.s19-podgorze-kamien.pl/
II. Opis inwestycji
1.Przebieg drogi
Przedmiotem zadania jest zaprojektowanie i budowa, drogi ekspresowej S19 od węzła Podgórze (z węzłem) do węzła Kamień (bez węzła) od około km 430+300 do około km 440+635,00 (tj. od ok. km 33+455 do ok. km 43+790 – kilometraż na podstawie DŚU). Powyższy odcinek stanowi fragment drogi ekspresowej S-19 leżącej w szlaku komunikacyjnym Via Carpatia przebiegającym przez Litwę, Polskę, Słowację i Węgry, oraz zlokalizowany jest na terenie województwa podkarpackiego w powiatach: niżańskim, leżajskim, rzeszowskim, na terenie gmin Jeżowe, Nowa Sarzyna, Kamień.
Początek przedmiotowego odcinka S19 przyjęto przed węzłem „Podgórze” przecinającego trasę drogi ekspresowej z drogą wojewódzką DW861. Następnie trasa drogi ekspresowej omija kompleks leśny od strony wschodniej, zmienia kierunek na południowo-zachodni i na granicy trzech powiatów tj. niżańskiego, leżajskiego i rzeszowskiego przecina drogę powiatową nr DP 1084 R w sąsiedztwie miejscowości Wólka Łętowska tworząc węzeł Nowy Kamień. Następnie biegnąc w kierunku zachodnim, przecina istniejąca drogę nr 19 i tworzy węzeł Kamień, przed którym kończy się przedmiotowy odcinek.
Zakres robót obejmuje wykonanie dwujezdniowej drogi ekspresowej z pasami awaryjnymi i rezerwą miejsca na zewnątrz pod trzeci pas ruchu, z drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi umożliwiającymi połączenie z istniejącą siecią dróg, wraz z usunięciem kolizji z infrastrukturą techniczną nie związaną z drogą, urządzeniami ochrony środowiska tj. ekranami akustycznymi, urządzeniami podczyszczania wód opadowych, ogrodzeniami i przejściami dla zwierząt oraz pasami zieleni dogęszczającej.
2.Podstawowe parametry techniczne
klasa techniczna - S,
prędkość projektowa – 100 km/h,
prędkość miarodajna – 110 km/h,
liczba pasów ruchu – 2x2,
szerokość pasa ruchu – 3,5 m,
szerokość opasek wewnętrznych – 0,5 m,
szerokość pasa awaryjnego – 2,5m
szerokość pasa dzielącego wraz z opaskami – 5,0m
szerokość poboczy gruntowych – min 0,75 m,
skrajnia pionowa – 5,0 m,
obciążenie nawierzchni – 115 kN/oś
3.Zakres inwestycji obejmuje:
4.Obiekty inżynierskie
5.Węzły
Droga wojewódzka nr 861 będzie krzyżować się z drogą ekspresową w km 431+223 i przebiegać pod drogą ekspresową. Skrzyżowanie drogi wojewódzkiej nr 861 z drogą ekspresową zostanie wykonane w postaci węzła typu karo z jednym rondem. Wykonany węzeł zapewni relacje w pomiędzy miejscowościami Kopki-Bojanów.
Droga powiatowa nr 1084R będzie krzyżować się z drogą ekspresową w km 435+781 i przebiegać pod drogą ekspresową. Skrzyżowanie drogi powiatowej nr 1084R z drogą ekspresową zostanie wykonane w postaci węzła typu karo z dwoma rondami. Wykonany węzeł zapewni relacje pomiędzy miejscowościami Nowy Kamień- Nowa Szarzyna.
III. Ochrona środowiska
Zgodnie z decyzją Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 30.04.2014 r. oraz decyzją Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 08.05.2015 r. przedmiotowe przedsięwzięcie obejmuje wykonanie:
- przejść dla zwierząt małych i średnich oraz schronień dla ptaków i nietoperzy w celu ochrony dziko żyjącej fauny,
- zbiorników kompensacyjnych dla płazów,
- urządzeń podczyszczających wody opadowe, zbiorników retencyjnych, retencyjno-infiltracyjnych i infiltracyjnych dla ochrony przed zanieczyszczeniem wód,
- ekranów akustycznych celem ochrony akustycznej otaczającego terenu.