S19 Podgórze - Kamień


I. Podstawowe informacje o inwestycji

- długość – około 10,5 km

- obecny etap – w realizacji

- lata realizacji – 2018–2021 

- wartość projektu – 409 998 628,28 PLN brutto

 

1.etap zrealizowany:

02.02.2012 - Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ)

18.14.2012 - Raport oddziaływania na środowisko

30.04.2014 - Decyzja środowiskowa

08.05.2015 - Ostateczność decyzji środowiskowej 

15.11.2016 - Posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI)

23.12.2016 - Zatwierdzenie protokołu Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI)

18.09.2015 - Ogłoszenie przetargu na realizację

23.06.2017 - Zaproszenie do składania ofert

09.08.2018 - Podpisanie umowy na zaprojektowanie i budowę (Wykonawca: Budimex S.A. Wartość: 333 520 613,12 zł, https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/30261/Podpisano-umowy-na-realizacje-kolejnego-odcinka-szlaku-Via-Carpatia )

10.06.2019 - Złożenie wniosku o wydanie Decyzji o Zgodzie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID)

19.09.2019 - Podpisanie umowy na dofinansowanie projektu pt. Budowa drogi ekspresowej S19 Lublin – Rzeszów, odc. w. Nisko Południe (bez węzła) – w. Sokołów Małopolski Północ (z węzłem) - planowany całkowity koszt realizacji Projektu: 848 408 745,83 zł. Wysokość dofinansowania UE: 412 806 332,82 zł

28.02.2020 - Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji (ZRID)

 

2.etap w realizacji:

Plac budowy przekazany Wykonawcy - trwa budowa.

 

Strona internetowa projektu:   http://www.s19-podgorze-kamien.pl/

GDDKiA

II. Opis inwestycji

1.Przebieg drogi

Przedmiotem zadania jest zaprojektowanie i budowa, drogi ekspresowej S19 od węzła Podgórze (z węzłem) do węzła Kamień (bez węzła)  od około km 430+300 do około km 440+635,00  (tj. od ok. km 33+455 do ok. km 43+790 – kilometraż na podstawie DŚU). Powyższy odcinek stanowi fragment drogi ekspresowej S-19 leżącej w szlaku komunikacyjnym Via Carpatia przebiegającym przez Litwę, Polskę, Słowację i Węgry, oraz zlokalizowany jest na terenie województwa podkarpackiego w powiatach: niżańskim, leżajskim, rzeszowskim, na terenie gmin Jeżowe, Nowa Sarzyna, Kamień.

 

Początek przedmiotowego odcinka S19 przyjęto przed węzłem „Podgórze” przecinającego trasę drogi ekspresowej z drogą wojewódzką DW861. Następnie trasa drogi ekspresowej omija kompleks leśny od strony wschodniej, zmienia kierunek na południowo-zachodni i na granicy trzech powiatów tj. niżańskiego, leżajskiego i rzeszowskiego przecina drogę powiatową nr DP 1084 R w sąsiedztwie miejscowości Wólka Łętowska tworząc węzeł Nowy Kamień. Następnie biegnąc w kierunku zachodnim, przecina istniejąca drogę nr 19 i tworzy węzeł Kamień, przed którym kończy się przedmiotowy odcinek.          

 

Zakres robót obejmuje wykonanie dwujezdniowej  drogi ekspresowej z pasami awaryjnymi i rezerwą miejsca na zewnątrz pod trzeci pas ruchu, z drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi umożliwiającymi połączenie z istniejącą siecią dróg, wraz z usunięciem kolizji z infrastrukturą techniczną nie związaną z drogą, urządzeniami ochrony środowiska tj. ekranami akustycznymi, urządzeniami podczyszczania wód opadowych, ogrodzeniami i przejściami dla zwierząt oraz pasami zieleni dogęszczającej.

 

GDDKiA 

2.Podstawowe parametry techniczne

klasa techniczna - S,

prędkość projektowa – 100 km/h,

prędkość miarodajna – 110 km/h,

liczba pasów ruchu – 2x2,

szerokość pasa ruchu – 3,5 m,

szerokość opasek wewnętrznych – 0,5 m,

szerokość pasa awaryjnego – 2,5m

szerokość pasa dzielącego wraz z opaskami – 5,0m

szerokość poboczy gruntowych – min 0,75 m,

skrajnia pionowa – 5,0 m,

obciążenie nawierzchni – 115 kN/oś

 

3.Zakres inwestycji obejmuje:

  • budowę drogi ekspresowej po nowym śladzie,
  • budowę węzłów drogowych: Podgórze oraz Nowy Kamień ,
  • przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji drogą ekspresową,
  • budowę dróg innych niż droga ekspresowa (w tym zmiana przebiegu istniejących dróg, budowa dróg obsługujących tereny przyległe do inwestycji i przywracające naruszone połączenia drogowe),
  • budowę lub przebudowę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów,
  • wykonanie przejazdów awaryjnych oraz wjazdów awaryjne na drogę ekspresową,
  • wykonanie pasów technologicznych,
  • budowę obiektów inżynierskich w ciągu drogi ekspresowej i w ciągu dróg krzyżujących się z drogą ekspresową,
  • wykonanie systemu odwodnienia terenu, w tym urządzenia odwadniające korpus drogowy: rowy drogowe, kanalizację deszczową, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne, retencyjno-infiltracyjne i inne,
  • urządzenia ochrony środowiska: zabezpieczenia akustyczne, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno–naprowadzającym, zieleń,
  • infrastrukturę dla potrzeb obiektów przy drodze ekspresowej zlokalizowanych w ciągu drogi ekspresowej w tym: sieci energetyczne zasilające i oświetleniowe, sieci wodociągowe, sieci i urządzenia oczyszczające ścieki sanitarne, kanalizację deszczową wraz z urządzeniami podczyszczającymi i inne,
  • przebudowę kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury pod
    i nadziemnej: urządzeń teletechnicznych i energetycznych, sieci wodociągowych, kanalizacji deszczowej i sanitarnej, sieci gazowych, urządzeń melioracyjnych i hydrologicznych, urządzeń kolejowych i innych,
  • wyburzenia budynków i obiektów budowlanych,
  • sieć teletechniczną na potrzeby Zamawiającego,
  • oświetlenie drogowe,
  • urządzenia BRD: oznakowanie drogi ekspresowej i dróg związanych, bariery ochronne, osłony przeciwolśnieniowe i ogrodzenie drogi ekspresowej,
  • wzmocnienie podłoża gruntowego w zakresie dostosowanym do warunków gruntowo wodnych,
  •  oczyszczenie i udrożnienie istniejących urządzeń melioracyjnych i odbiorników dla skutecznego odprowadzenia wody z pasa drogowego,
  • wznowienie/ustalenie/wydzielenie granic pasów drogowych dróg budowanych w ramach inwestycji, znajdujących się w liniach rozgraniczających inwestycji,  z uwzględnieniem ich projektowanej kategorii i opracowanie szkicu przebiegu granic tych pasów drogowych,
  • System Zarządzania Ruchem,
  • przełożenie lub przebudowę koryt rzek i cieków w zakresie uzgodnionym z ich administratorem/zarządcą,
  • wycinkę i nasadzenie drzew i krzewów.

 

4.Obiekty inżynierskie

  • 5 mostów
  • 8 wiaduktów  (w tym pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt dużych i średnich dołem)
  • 1 przejście dla zwierząt górą 
  • 5 przepustów o funkcji ekologicznej

5.Węzły

  • Węzeł Podgórze

Droga wojewódzka nr 861 będzie krzyżować się z drogą ekspresową w km 431+223 i przebiegać pod drogą ekspresową. Skrzyżowanie drogi wojewódzkiej nr 861 z drogą ekspresową zostanie wykonane w postaci  węzła typu karo z jednym rondem. Wykonany węzeł zapewni relacje w pomiędzy miejscowościami Kopki-Bojanów.

 

  • Węzeł Nowy Kamień

Droga powiatowa nr 1084R  będzie krzyżować się z drogą ekspresową w km 435+781 i przebiegać pod drogą ekspresową. Skrzyżowanie drogi powiatowej nr 1084R z drogą ekspresową zostanie wykonane w postaci węzła typu karo z dwoma rondami. Wykonany węzeł zapewni relacje pomiędzy miejscowościami Nowy Kamień- Nowa Szarzyna.


III. Ochrona środowiska

Zgodnie z decyzją Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 30.04.2014 r. oraz decyzją Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 08.05.2015 r.  przedmiotowe przedsięwzięcie obejmuje wykonanie:

- przejść dla zwierząt małych i średnich oraz schronień dla ptaków i nietoperzy w celu ochrony dziko żyjącej fauny,

- zbiorników kompensacyjnych dla płazów,

- urządzeń podczyszczających wody opadowe, zbiorników retencyjnych, retencyjno-infiltracyjnych i infiltracyjnych  dla ochrony przed zanieczyszczeniem wód,

- ekranów akustycznych celem ochrony akustycznej otaczającego terenu.