Cały fragment drogi został podzielony na 4 odcinki.
Olszyna – Królów
Odcinek ten ma długość 8,9 km. Wykonawcą robót jest firma Skanska SA. W zakres robót do wykonania wchodzi modernizacja nawierzchni jezdni północnej, budowa obiektów inżynierskich – wiaduktów nad i w ciągu drogi numer 18 (razem 8), modernizacja dróg dojazdowych do wiaduktów, a także budowa odwodnienia, przebudowa infrastruktury technicznej (sieć telekomunikacyjna, elektryczna itd.), i wykonanie urządzeń zapobiegających niszczeniu środowiska – zbiorników oczyszczających wody opadowe, zieleni izolacyjnej i docelowego ogrodzenia drogi. Planowane zakończenie przebudowy tego odcinka przewidywane jest na 20 grudnia br.
Królów – Żary
Odcinek o długości 15,4 km. Wykonawcą robót na tym odcinku jest Joint Venture Bogl Berger. W zakres robót wchodzi modernizacja istniejącej i dobudowa drugiej jezdni w ciągu drogi, budowa 9 wiaduktów nad drogą nr 18 i jednego nad drogą nr 20, budowa dojazdów, przebudowa instalacji technicznej kanalizacyjnej i telekomunikacyjnej. Wykonane zostaną również zbiorniki oczyszczające, docelowe ogrodzenie drogi, a także przepusty dla małych zwierząt. Szacowane zaawansowanie robót wynosi 56%. Zakończenie przebudowy planowane jest na sierpień 2006r.
Żary – Iłowa
Odcinek ten ma długość 12 km. Wykonawcą robót jest firma Skanska. Roboty zawierają między innymi dobudowę lewej jezdni, modernizację jezdni istniejącej, budowę 9 wiaduktów, remont 2 wiaduktów i jednego przejścia dla zwierząt małych. W zakres prac wchodzi też budowa infrastruktury technicznej – sieci telekomunikacyjnej, urządzeń elektrycznych, melioracyjnych i gazowych. W planie jest wykonanie urządzeń do oczyszczania wód, przepustów dla zwierząt, wykonanie ogrodzenia drogi i nasadzenia zieleni. Szacowane zaawansowanie robót wynosi 41%, a zakończenie planowane jest na sierpień 2006.
Iłowa – Golnice
Najdłuższy odcinek ma długość 32 km. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm Walter Heilt i Warbud. W zakres robót wchodzi dobudowa lewej jezdni drogi numer 18, budowa dróg dojazdowych, budowa 16 wiaduktów i dojazdów do nich. Przebudowane zostaną urządzenia infrastruktury technicznej i ochrony środowiska (zbiorniki filtracyjne, przejścia dla małych zwierząt i ogrodzenie drogi). Szacowane zaawansowanie robót wynosi 60%, a zakończenie planowane jest na sierpień 2006 roku.
W czasie budowy na całym odcinku zatrudnionych jest ponad 600 osób, a do budowy i remontów wykorzystywane jest niemal 400 sztuk sprzętu (koparki, ładowarki spycharki, rozściełacze, walce i dźwigi).
Modernizacja drogi numer 18 umożliwi stworzenie nowoczesnej trasy łączącej kraje Europy zachodniej z Polską i dalej ze Wschodem. Będzie dostępem do międzynarodowej sieci transportu, zwiększając tym samym atrakcyjność inwestycyjną regionów położonych wzdłuż drogi.
Droga będzie mieć szerokość 2 razy po 3,5 metra, z pasem awaryjnym szerokości 3 metrów. Swoją konstrukcją dostosowana będzie do prędkości 120 km/h. Będzie mieć 4 dwupoziomowe skrzyżowania, a dopuszczalny nacisk będzie dostosowany do standardów Unii Europejskiej i wyniesie 115 kN/oś.
Całkowita wartość projektu wynosi 118 mln euro, z czego 85 mln pochodzi z Funduszu ISPA, a reszta ze środków Krajowego Funduszu Drogowego.
Więcej o projektach funduszu ISPA