Działaniami na drogach kieruje 109 Rejonów GDDKiA, do zadań których należy m.in. skompletowanie sprzętu do zimowego utrzymania dróg, zgromadzenie wystarczającej ilości soli i materiałów uszorstniających, niezbędnych do prowadzenia akcji zimowej, kierowanie akcją zimową i podejmowanie działań interwencyjnych w przypadku wystąpienia wyjątkowo niekorzystnych warunków atmosferycznych.
Roboty związane z odśnieżaniem i likwidacją śliskości wykonywane są bezpośrednio przez około 900 przedsiębiorstw, wyłonionych w drodze przetargów, z którymi GDDKiA zawarła jednoroczne lub wieloletnie umowy. Umowy te, oprócz dostaw materiałów, zakładają również zapewnienie sprzętu, na którym montowane są specjalistyczne urządzenia do zimowego utrzymania dróg, takie jak pługi odśnieżne, solarki, piaskarki (stanowiące w większości własność GDDKiA), a także równiarki, spycharki, ładowarki (wynajęte z przedsiębiorstw).
W posiadaniu GDDKiA są 22 nowoczesne pługi wirnikowe o dużej wydajności i mobilności, które będą używane w przypadku wystąpienia dużych opadów śniegu lub zawiewania dróg.
Środki sprzętowe planowane do zimowego utrzymania dróg:
1.solarki | 690 szt. |
2.piaskarki | 230 szt. |
3.pługi | 1918 szt. |
4.pługi wirnikowe |
211 szt. w tym Supra - 22 szt. Unimog - 66 szt. |
Na sezon zimowy 2004/2005 wydatkowano około 184 mln zł. Planuje się, że na sezon zimowy 2005/2006 zostaną wydatkowane środki finansowe w wielkości około 165 mln zł, które - przy założeniu występowania średnich warunków pogodowych w zimie - powinny wystarczyć na utrzymanie sieci dróg krajowych w okresie zimowym w przyjętych standardach.
Na sezon zimowy 2005/2006 planuje się zużyć:
oraz ustawić 934 km zasłon przeciwśnieżnych.
Zgodnie z Zarządzeniem Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie zasad zimowego utrzymania dróg krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w sezonie 2005/2006, drogi krajowe utrzymywane będą w trzech standardach:
(Treść zarządzenia wraz z załącznikami tutaj)
Jedynie w przypadku wystąpienia bardzo intensywnych opadów śniegu, połączonych z zawiejami i zamieciami, noszących znamiona klęski żywiołowej, mogą zdarzyć się odstępstwa od przyjętych standardów zimowego utrzymania dróg.
W wielu przypadkach panujący na drogach intensywny ruch samochodowy, szczególnie nie w pełni sprawnych pojazdów ciężarowych (łyse opony, moc silnika nieadekwatna w stosunku do przewożonej masy), może grozić poważnymi utrudnieniami w ruchu, powstawaniem przerw w komunikacji drogowej i może utrudnić pracę służbom drogowym w usuwaniu gołoledzi lub śniegu.
W związku z tym, apelujemy do kierowców, szczególnie pojazdów ciężarowych, aby przed wyruszeniem w trasę sprawdzali stan techniczny swoich pojazdów, a w przypadku trasy przebiegającej w terenach górskich mieli przygotowane łańcuchy, które w takich warunkach mogą się okazać niezbędne.
Należy pamiętać, że jeden niesprawny pojazd może zablokować drogę i uniemożliwić ruch wielu innym sprawnym pojazdom, jak również uniemożliwić służbie drogowej dojazd do miejsca robót.