Przebudowa drogi krajowej nr 5 na odcinku od Bydgoszczy do Węzła Stryszek do standardu drogi ekspresowej ma ułatwić powiązanie Bydgoszczy z jego obwodnicą południową, czyli drogą krajową nr 10. Ma to spowodować poprawę obsługi ruchu tranzytowego, krótszy czas podróży i poprawę bezpieczeństwa ruchu na omawianym odcinku drogi krajowej nr 5.
W ramach budowy drogi ekspresowej S-5 na omawianym odcinku przewiduje się:
W miejscach niebezpiecznych (wysokie nasypy, głębokie rowy przydrożne itp.) przewidziano ustawienie barier ochronnych stalowych na poboczu drogi ekspresowej, łącznic i dróg dojazdowych. Na całej długości drogi ekspresowej zaprojektowano ogrodzenie drogi, zapobiegające wtargnięciu zwierząt na jezdnie, jednocześnie nakierowujące zwierzęta na przejścia dla zwierząt. W miejscach zjazdów z drogi ekspresowej na drogi pożarowe oraz na drogi dojazdowe do zbiorników zaprojektowano tzw. bramy awaryjne. Zbudowane zostaną również ekrany akustyczne.
Na projektowanym odcinku zastosowane zostaną trzy przejścia dla małych i średnich zwierząt typu. Skrajne pasy przejść dla zwierząt zostaną pokryte roślinnością (żywopłoty liściaste oraz iglaste), za którą zostaną zainstalowane nieprzezroczyste ekrany izolujące od hałasu i świateł na drodze. W przedłużeniu ekranów zaprojektowano ogrodzenie, które dalej wzdłuż drogi oraz za pośrednictwem roślinności nakierowuje zwierzęta na przejście.
Droga ekspresowa S10 i S5 jako element szybkiego połączenia ognisk aglomeracji bydgosko – toruńskiej umożliwi połączenie Bydgoszczy z Toruniem drogą o wysokich parametrach, co zaowocuje skróceniem czasu podróży i poprawą bezpieczeństwa ruchu. Bydgoszcz uzyska dostęp do autostrady A1, a Toruń do portu lotniczego w Bydgoszczy. Nowa droga odciąży miasta od ruchu tranzytowego i pozwoli zwiększyć atrakcyjność inwestycyjną regionu.