W realizacji jest już cały 75-kilometrowy odcinek S19 na południe od Lublina do granicy z woj. podkarpackim. Dziś w Kraśniku, w obecności Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka, parlamentarzystów z woj. lubelskiego i władz regionu, podpisano umowy z wykonawcami trzech odcinków pomiędzy Lublinem i Kraśnikiem, stanowiących część międzynarodowej via Carpatii.
Aldesa Construcciones Polska zaprojektuje i zbuduje dwa skrajne odcinki: pomiędzy węzłami Lublin Węglin i Niedrzwica Duża (długość 12 km, wartość prac budowlanych 312, 2 mln zł.) oraz obwodnicę Kraśnika (10 km, wartość 319,5 mln zł.). Środkowy odcinek, od węzła Niedrzwica Duża do węzła Kraśnik Północ, zaprojektuje i wykona firma Mota-Engil Central Europe (ok. 20 km, 498 mln zł). Łączna wartość trzech odcinków to blisko 1,13 mld zł, a koszt inwestycji uwzględniający wszystkie składniki to 1,48 mld zł (projekt, archeologia, nadzór i odszkodowania za nieruchomości).
Umowa w trybie projektuj i buduj oznacza, że wykonawcy w pierwszej kolejności przystąpią do opracowania dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Po uzyskaniu ZRID (planowane w połowie 2019 r.) rozpoczną się prace w terenie. Wszystkie odcinki mają być zrealizowane w czasie 34 miesięcy (nie wlicza się okresów zimowych podczas realizacji robót od 15 grudnia do 15 marca) i będą objęte gwarancją przez 10 lat. Kierowcy skorzystają z nowej trasy w 2021 r.
Powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa, o nawierzchni bitumicznej z rezerwą pod trzeci pas na zewnątrz. Od końca zachodniej obwodnicy Lublina będzie prowadziła początkowo wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 19 a następnie odbije na wschód od niej omijając Niedrzwicę Dużą, Niedrzwicę Kościelną i Sobieszczany, by przejść przez lasy przed Wilkołazem w korytarzu obecnej drogi omijając miejscowość od wschodu, a za nią przejść na zachodnią stronę.
W miejscowości Lasy przed Kraśnikiem droga ekspresowa przetnie obecną DK19 omijając miasto od wschodu. Zaplanowano budowę pięciu węzłów drogowych, czterech par Miejsc Obsługi Podróżnych, 44 obiektów inżynierskich (siedmiu mostów z czego sześć zespolonych z przejściami dla zwierząt, 32 – wiaduktów z czego jeden zespolony z przejściem dla zwierząt, dwóch samodzielnych przejść dla zwierząt i trzech kładek dla pieszych). Obiekty przechodzące nad trasą ekspresową uwzględniają dobudowę w przyszłości trzeciego pasa ruchu „na zewnątrz”.
Przypomnijmy, że 30 października 2017 roku podpisano umowy na realizację trzech odcinków S19 od Kraśnika do węzła Lasy Janowskie (łączna długość ok. 33 km, wartość robót 722 mln zł, łączny koszt realizacji 1,05 mld zł). Koszt budowy blisko 75 km drogi ekspresowej wynosi ok. 1,85 mld zł (średnio za 1 km: 24,7 mln zł).
Natomiast na przełomie roku zawarto umowy na opracowanie koncepcji programowych dla przyszłej S19 od granicy w woj. mazowieckim do obw. Lublina. Ich ukończenie umożliwi ogłoszenie przetargów na realizację przyszłej trasy. Właśnie ogłosiliśmy przetarg na rozszerzone Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe dla S19 na terenie woj. mazowieckiego. Opracowanie tej dokumentacji pozwoli po uzyskaniu decyzji środowiskowej ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy w trybie projektuj i buduj.
Więcej o S19 Lublin - Kraśnik - zobacz