Remont nawierzchni autostrady A4 na odcinku Balice – Opatkowice (
Nawierzchnia tego odcinka autostrady wymaga modernizacji. Jest on obciążony znacznym ruchem samochodowym za znacznym udziałem samochodów ciężarowych. Zły stan zarówno nawierzchni jak i pobocza, elementów odwodnienia i innych elementów inżynierskich wpływa na zwiększenie niebezpieczeństwa wypadków drogowych. Przebudowa autostrady pozwoli na wzmocnienie nawierzchni do nacisku 115 kN/oś i dostosowanie jej do wymogów Unii Europejskiej, a także podwyższenie nośności 6 obiektów mostowych i poprawę bezpieczeństwa. Usprawni również warunki ruchu na międzynarodowej trasie łączącej Niemcy z Ukrainą i zwiększy atrakcyjność regionu poprzez poprawę warunków transportu drogowego.
Obwodnica Grójca droga numer 7
Obwodnica Grójca pomoże zmniejszyć ruch samochodów ciężkich na terenie miasta i zminimalizuje uciążliwość tego ruchu dla lokalnej społeczności. Bezpieczne przejścia dla pieszych w postaci kładek wzmocnią bezpieczeństwo pieszych. Na tym odcinku w związku ze zwiększonym ruchem, w tym z udziałem pojazdów ciężkich, występuje stopniowa degradacja nawierzchni jezdni jak i obiektów inżynierskich (wiaduktów, mostów i przepustów). Przebudowa tej części drogi pozwoli na zwiększenie bezpieczeństwa ruchu jak i podniesienie nośności nawierzchni do wymogów Unii Europejskiej.
Białobrzegi – Jedlińsk
Istniejąca droga numer 7 na odcinku Białobrzegi – Jedlińsk jest w złym stanie technicznym. Zabiegi poprawiające stan nawierzchni są zalecane na niemal całej długości odcinka, a na ponad połowie są konieczne. Zły stan nawierzchni i odwodnienia jezdni, a także wysokie zagrożenie bezpieczeństwa ruchu powodują brak spójności rozwoju między dużym regionem warszawskim i subregionem radomskim, również z powodu jakości warunków transportu drogowego. Realizacja tego projektu przyczyni się do zmniejszenia tych różnic, poprawi warunki inwestycji w regionie, oraz warunki życia jego mieszkańców. Nośność drogi zostanie dopasowana do standardów dla dróg krajowych. Wynikiem realizacji projektu będzie odnowa nawierzchni na odcinku
Grójec – Białobrzegi
Odcinek Grójec – Białobrzegi należy do najbardziej niebezpiecznych odcinków drogi numer 7 ze względu na zmianę charakteru drogi z dwujezdniowej na jednojezdniową. Projekt zakłada przebudowę tego odcinka i dostosowanie go do parametrów drogi ekspresowej. Zostaną wybudowane obiekty inżynierskie, węzły drogowe i drogi dojazdowe. Spowoduje to znaczną poprawę bezpieczeństwa ruchu i wpłynie na rozwój okolicznych regionów i większą spójność z sąsiednim, dużym obszarem warszawskim. Poprawi się także bezpieczeństwo ruchu i oddziaływanie na środowisko.
Przebudowa 25 niebezpiecznych skrzyżowań w sieci dróg krajowych
Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa ruchu poprzez przebudowę skrzyżowań na bardziej bezpieczne przy pomocy różnych środków – sygnalizacji świetlnej, azylu dla pieszych, separacji ruchu itp. Realizacja tego projektu pozwoli na usunięcie przyczyn wypadków drogowych leżących po stronie warunków drogi. Bezpośrednim rezultatem realizacji przebudowy 25 skrzyżowań będzie redukcja liczby wypadków średnio ponad 50%.
Podsumowanie
Powyższe 5 projektów zostało zaakceptowane przez Komitet Sterujący SPOT. Umowy o dofinansowanie zostaną podpisane po akceptacji Ministerstwa Infrastruktury i zgodzie Komisji Europejskiej (na projekty dotyczące drogi numer 7). Ogólna wartość tych projektów wynosi 1 471 mln PLN. Dofinansowanie Unii Europejskiej wyniesie około 40%.
Dotychczas ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (którego częścią jest SPO-T) realizowanych jest 8 projektów. Są to między innymi budowa autostrady A6 (Klucz Kijewo), budowa obwodnicy Puław wraz z nowym mostem przez Wisłę, a także przebudowa drogi numer 10 (Kobylanka – Morzyczyn – Zieleniewo), 7 (Elbląg – Jazowa), 68 (Kukuryki – Wólka Dobryńska), 3 (Sulechów – Racula) a także numer 17 (Tomaszów Lubelski, Hrebenne) i 22 (Elbląg – Grzechotki). Zostały one zasilone kwotą ponad miliarda złotych z funduszu SPOT i są w trakcie realizacji.