Obwodnica Puław i remont autostrady - podpisanie umów o dofinansowanie
10 października Ministerstwo Infrastruktury podpisało umowy o dofinansowaniu dwóch projektów drogowych współfinansowanych przez Sektorowy Program Operacyjny Transport – fundusz Unii Europejskiej.

Te projekty to:

Budowa I etapu obwodnicy miasta Puławy długości 12 km wraz  z budową nowego mostu przez rzekę Wisłę długości 1038 m. Wartość tego projektu wynosi 408 mln zł, a wartość dofinansowania wyniesie około 293 mln zł.  

 

Budowa nowego odcinka drogi krajowej nr 12 w Puławach to część większego zadania inwestycyjnego, jakim jest budowa północnej obwodnicy Puław w ciągu drogi krajowej nr 12 Radom – Lublin. Celem budowy obwodnicy miasta Puławy (etap I) jest :

  • lepsze połączenie drogi krajowej nr 12, a docelowo drogi ekspresowej S12 z siecią autostrad i dróg ekspresowych,
  • usunięcie tzw. „wąskich gardeł” w ciągu drogi krajowej
  • przyciągnięcie inwestorów krajowych i zagranicznych,
  • ułatwienie ruchu turystycznego w regionie,
  • poprawa dostępności Białorusi, Ukrainy i Rosji z krajami Unii Europejskiej poprzez sieć drogową

Projekt obwodnicy miasta Puławy (na odcinku od km 7+600 do km 11+120) zakłada budowę dwujezdniowej drogi lasy technicznej „GP” (2 x 10,0 m) wraz z mostem na rzece Wiśle. Na pozostałym odcinku (tj. od km 0+000 do km 7+600 oraz od km 11+120 do km 12+708) przewiduje budowę drogi jednojezdniowej (szerokości 11 m). Zakres inwestycji obejmie również budowę systemu odwodnienia drogi, zagospodarowanie terenów zieleni oraz przebudowę sieci infrastrukturalnych.

 

Przebudowa autostrady A-4 na odcinku Balice – Opatkowice o wartości 155 mln zł zostanie dofinansowana w 40% (55 mln zł). Nawierzchnia tego odcinka autostrady wymaga modernizacji gdyż jest on obciążony znacznym ruchem samochodowym z dużym udziałem samochodów ciężarowych. Zły stan zarówno nawierzchni jak i pobocza, elementów odwodnienia i innych elementów inżynierskich wpływa na zwiększenie niebezpieczeństwa wypadków drogowych.

 

Przebudowa autostrady pozwoli na wzmocnienie nawierzchni do nacisku 115 kN/oś i dostosowanie jej do wymogów Unii Europejskiej, a także podwyższenie nośności 6 obiektów mostowych i poprawę bezpieczeństwa. Usprawni również warunki ruchu na międzynarodowej trasie łączącej Niemcy z Ukrainą i zwiększy atrakcyjność regionu poprzez poprawę warunków transportu drogowego.