Budowa obwodnicy trwała od lutego 2004 roku. Jest to droga o parametrach drogi ekspresowej, w przyszłości włączona w ciąg drogi ekspresowej S10. Zakończony odcinek ma długość 12,4 km, z jedną jezdnią o szerokości 7,0 m (2 pasy po 3,5m) i poboczem utwardzonym 2x2 m. Dopuszczalne obciążenie wyniesie 115 kN/oś. Obwodnica będzie dostępna poprzez 2 węzły drogowe:
Zakres robót obejmował między innymi przebudowę urządzeń energetycznych, telekomunikacyjnych, wodociągu, sieci trakcyjnej, umocnienie skarp i rowów, budowę 9 obiektów inżynierskich (6 wiaduktów drogowych nad obwodnicą; 1 wiadukt kolejowy nad obwodnicą, 2 wiadukty kolejowe nad węzłami drogowymi).
Wykonawcą robót była firma Hermann Kirchner. Koszty robót budowlano – montażowych wyniosły 16 mln euro. Projekt został dofinansowany przez fundusz PHARE w wysokości 10 mln euro.
Dzięki wybudowaniu obwodnicy powstanie kompleksowy węzeł komunikacyjny wokół Torunia, łączący autostradę A1 i drogę ekspresową S10 z drogą krajową nr 1 Gdańsk - Toruń - Łódź i drogą krajową nr 15 Inowrocław - Toruń - Ostróda. Obwodnica znacznie zmniejszy uciążliwość ciężkiego ruchu samochodowego w mieście, a także zmniejszy niegatywny wpływ tego ruchu na zabytkowe centrum Torunia. Z pewnością wpłynie to na zwiekszenie atrakcyjności inwestycyjnej całego regionu.