20 km drogi ekspresowej, trzy węzły drogowe i rozbudowę fragmentu istniejącej Obwodnicy Trójmiasta przewiduje podpisana dziś umowa na realizację drogi ekspresowej S6 z Szemudu do Gdyni. Droga ma być gotowa w wakacje 2021 r.
Umowę, w obecności wiceministra Marka Chodkiewicza i wojewody pomorskiego Dariusza Drelicha i parlamentarzystów pomorskich, podpisał dyrektor Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - Radosław Kantak i jego zastępca - Ryszard Wasiołek, a ze strony wykonawcy - Marek Sobiecki z firmy Polaqua.
- Droga S6 budowana jest od strony Szczecina. Dzisiaj rusza realizacja od strony Trójmiasta. To ważny projekt, który ułatwi komunikację samochodową na Pomorzu - mówił podsekretarz stanu w Minsiterstwie Infrastruktury Marek Chodkiewicz.
Wykonawca inwestycji, firma Polaqua będzie miała 34 miesiące (bez okresów zimowych - od 15 grudnia do 15 marca) na zaprojektowanie i wybudowanie trasy, za co otrzyma nieco ponad 817 mln zł. Przez najbliższe 1,5 roku zostanie przygotowany projekt budowlany i wykonawczy. Wówczas będzie można złożyć do wojewody pomorskiego wniosek o wydanie decyzji zgody na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID). Po jego otrzymaniu wykonawca będzie mógł rozpocząć prace budowlane. Droga powinna być gotowa na przełomie lipca i sierpnia 2021 r.
Trasa połączy Szemud z istniejącą S6 Obwodnicą Trójmiasta na węźle Gdynia Wielki Kack. Powstanie łącznie 20 kilometrów drogi ekspresowej wraz z trzema węzłami: mniejszym w Koleczkowie i dwoma dużymi, zespolonymi w Chwaszczynie oraz Gdyni Wielkim Kacku. Trasa będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i pas awaryjny, a na odcinku Chwaszczyno - Gdynia Wielki Kack oraz na odcinku Obwodnicy Trójmiasta w obrębie węzła Gdynia Wielki Kack - ze względu na natężenia ruchu - będą to po trzy pasy na długości ok. 2,9 km.
Na tym odcinku S6 przewidziano budowę 37 obiektów inżynierskich, w tym: mostu, estakady, 22 wiaduktów, 2 przejść podziemnych i kładki dla pieszych. Oprócz drogi ekspresowej zbudowanych zostanie ok. 12,2 km dróg lokalnych i ok. 15,3 km dróg zapewniających dojazd do nieruchomości, pozbawionych dostępu do drogi publicznej przez budowę drogi ekspresowej. Do tego jeszcze ok. 1,3 km dróg służących obsłudze trasy. Podróżujący będą mogli skorzystać z dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych zlokalizowanych w pobliżu miejscowości Kamień.
Realizacja trasy to nie tylko drogi, ale i m.in. przejazdy oraz wjazdy awaryjne, systemu odwodnienia drogi, budowa i przebudowa sieci energetycznych, wodociągowych, gazowych, ciepłowniczych, kanalizacji deszczowej i sanitarnej, a także przebudowa fragmentu trakcji trolejbusowej w Gdyni. Ochronie środowiska będzie służyło 28 różnej wielkości przejść dla zwierząt, w tym jedno górne dla zwierząt dużych (w pobliżu Szemudu). Ponadto zostaną zbudowane urządzenia do podczyszczania wód opadowych, a przed hałasem zabezpieczą ekrany akustyczne o łącznej długości 11,88 km.
To jeden z trzech odcinków przyszłej S6. W trakcie postępowania przetargowego są jeszcze dwa kolejne: z Bożegopola do Luzina (z węzłem) i z Luzina (bez węzła) do Szemudu (z węzłem).
O drodze ekspresowej S6 tzw. Trasie Kaszubskiej
Podstawowym celem inwestycji budowy drogi ekspresowej S6 jest stworzenie bezpiecznego i sprawnego połączenia Aglomeracji Trójmiasta ze Szczecinem, przebiegającego z zachodu na wschód, równolegle do wybrzeża Bałtyku. Odcinek między Szemudem a Gdynią będzie stanowił jej ważny fragment ze względu na długość, ilość węzłów i skrzyżowanie z istniejącą Obwodnicą Trójmiasta.
Dzięki budowie drogi ekspresowej uzyska się poprawę płynności ruchu, skrócenie czasu przejazdu, odciążenie układu dróg i ulic lokalnych, poprawę stanu bezpieczeństwa w sieci dróg krajowych oraz zmniejszenie uciążliwości ruchu drogowego dla otoczenia. Po zrealizowaniu projektowanej inwestycji osiągnięte zostaną następujące korzyści: