To kolejny krok do realizacji inwestycji. Wyłonieni w przetargu wykonawcy opracują koncepcję programową dla blisko 75-kilometrowej drogi ekspresowej prowadzącej od węzła Piaski Wschód do granicy z Ukrainą. Zamówienie podzielono na trzy części obejmujące cztery odcinki realizacyjne, w tym obwodnicę Chełma, która zgodnie z zapisami w Programie Budowy Dróg Krajowych i Autostrad ma zapewnione finansowanie natomiast pozostałe będą mogły być realizowane w przypadku oszczędności przetargowych.
W ramach opracowywania koncepcji programowej wykonawcy opracują analizę i prognozę ruchu, opracowania geodezyjne i kartograficzne dla celów projektowania dróg, a także opracowania geologiczno–inżynierskie, hydrogeologiczne, geotechniczne i hydrologiczno-hydrauliczne. To pozwoli zaprojektować ostateczny techniczny wariant realizacji inwestycji i przeprowadzić rozpoznanie podłoża gruntowego. Wykonawcy będą mieć na to 23 miesiące, a wyniki ich pracy posłużą do opracowania dokumentacji przetargowej na wyłonienie wykonawcy inwestycji w trybie projektuj i buduj (wykonawca może współpracować z GDDKiA przy tym przetargu).
Projektanci przeanalizują projekt dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu. Jeśli z analiz i prognoz ruchu będzie wynikała potrzeba zachowania rezerwy pod trzeci pas ruchu przedstawią także rozwiązania wariantowe.
Przebieg drogi ekspresowej ustalony został decyzją środowiskową i nie podlega zmianie. Mogą pojawić się nowe rozwiązania dotyczące obsługi ruchu lokalnego. Przewidziana jest budowa siedmiu węzłów: Dorohucza, Siedliszcze, Chełm Zachód, Chełm Północ, Chełm Okszów, Chełm Wschód i Dorohusk, a także ośmiu miejsc obsługi podróżnych (od najprostszych z miejscami parkingowymi i sanitariatami, po rozbudowane ze stacjami paliw i restauracjami oraz miejscem pod ewentualną budowę obiektów noclegowych).
Więcej informacji o planowanej inwestycji: