WARUNKI LOKALIZOWANIA REKLAM W OBRĘBIE DRÓG KRAJOWYCH
Umieszczanie reklam w terenie niezabudowanym
W ustawie z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz.U. nr 204 poz. 2086 z 2004r.
z późniejszymi zmianami)
· Art. 39 ust.1 p.5 - zabrania umieszczania reklam poza obszarami zabudowanymi z wyjątkiem parkingów,
· Art. 43 ust.1 - określa odległości od zewnętrznej krawędzi jezdni, w jakich powinny być lokalizowane obiekty budowlane – dla dróg krajowych, jakimi administruje tut. Oddział – odległość ta wynosi 25m.
Rozporządzenie MTiGM w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi (Dz.U. nr 33 poz.144 z 1996r.) przepis §42 ust. 2 zakazuje umieszczania na wiaduktach kolejowych w obrębie pasa drogowego reklam, plakatów, a także tablic informacyjnych i innych przedmiotów nie związanych z ruchem drogowym.
Rozporządzenie MTiGM w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz.U. nr 63 poz. 735 z 2000r) przepis §181 stanowi, że na obiektach inżynierskich nie powinny być zainstalowane reklamy i dekoracje, nie stanowiące elementu plastycznego obiektu lub wyposażenia.
W ustawie Prawo Budowlane (Dz.U. nr 207 poz. 2016 z 2003r. z późniejszymi zmianami) stwierdza się, że:
· Art.3 pkt. 3) - budowla to między innymi każdy obiekt budowlany nie będący budynkiem jak: wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe,
· Art. 30. ust.1 pkt.1) - zgłaszania właściwemu organowi wymaga: wykonywanie robót budowlanych wymienionych w Art.29 ust. 1 pkt. 1-3, pkt. 5-19 i 21; a ust. 2 pkt. 6) brzmi; instalowanie tablic
i urządzeń reklamowych, z wyjątkiem z wyjątkiem usytuowanych na obiektach wpisanych
do rejestru zabytków w rozumieniu przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz
z wyjątkiem reklam świetlnych i podświetlanych usytuowanych poza obszarem zabudowanym
w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym.
Umieszczenie reklam w terenie zabudowanym.
Reklama w pasie drogowym może być umieszczona wyłącznie za zezwoleniem zarządcy drogi, wydanym w formie decyzji administracyjnej.
W przypadku wydania zgody tut. Oddział kieruje się niżej podanymi zasadami:
· Nie należy lokalizować reklam:
- w obrębie skrzyżowań dróg,
- jedna obok drugiej - zachować odstępy,
- tak by zasłaniały znaki drogowe, drogowskazy itd. lub ograniczały prawidłowe ich odczytanie,
- w sposób ograniczający widoczność na łukach drogi,
- na barierach i tablicach prowadzących,
- w odległości bliższej niż 3m od krawędzi jezdni - o ile to możliwe w odległości większej,
- na słupach oświetleniowych zlokalizowanych w odległości mniejszej niż podana wyżej .
· Tła reklam nie powinny posiadać barw zastrzeżonych dla znaków drogowych: zielony, żółty, niebieski, tak by odróżniały się od nich.
· Nie należy lokalizować reklam mniejszych niż 1m2.
· W przypadku reklam dwustronnych liczymy powierzchnię dwa razy.
· Reklama, która znajduje się w pasie drogowym, a mocowana jest poza pasem drogowym też podlega opłatom lub usunięciu.
· Zawsze przy ustalaniu lokalizacji reklam należy kierować się zasadą bezpieczeństwa ruchu drogowego.
· Reklamy poza pasem drogowy w terenie zabudowanym są lokalizowane w odległości podanej
w art. 43 ust. 1 ustawy o drogach publicznych od zewnętrznej krawędzi jezdni drogi krajowej.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach usytuowanie reklamy w odległości bliższej może nastąpić wyłącznie za zgodą zarządcy drogi.