Dziś podpisana została umowa na projekt i budowę drugiego z trzech warmińsko-mazurskich odcinków drogi ekspresowej S61. Wykonawcą ok. 23-kilometrowego fragmentu trasy od węzła Ełk Południe do węzła Wysokie wraz z połączeniem z obwodnicą Ełku w ciągu S16 będzie konsorcjum firm Trakcja PRKiI S.A. Warszawa, Mostostal Warszawa S.A., Przedsiębiorstwo Eksploatacji Ulic i Mostów Sp. z o.o. Białystok. Wartość zadania wynosi ok. 685,9 mln zł. Planowany czas realizacji to 29 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych (15.12 – 15.03). Zakończenie inwestycji przewidziane jest w III kwartale 2021 r.
Inwestycja realizowana będzie w systemie „Projektuj i buduj”. Zadaniem wykonawcy będzie, przed przystąpieniem do prac budowlanych, wykonanie kompletnej dokumentacji projektowej zgodnie z wymaganiami zamawiającego zawartymi w programie funkcjonalno-użytkowym oraz uzyskanie w imieniu i na rzecz zamawiającego wszelkich wymaganych uzgodnień, pozwoleń, zezwoleń, decyzji niezbędnych do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji. Zakończenie robót budowlanych planowane jest w III kwartale 2021 r.
Inwestycja będzie polegała na budowie odcinków dwujezdniowych dróg ekspresowych S61 oraz S16 wraz z budową dróg serwisowych, remontem wybranych dróg lokalnych, budową obiektów inżynierskich oraz obiektów ochrony środowiska. Połączenie z siecią dróg lokalnych będzie możliwe poprzez węzeł Ełk Wschód.
Odcinek, na budowę którego została właśnie podpisana umowa jest jednym z trzech fragmentów drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Raczki realizowanych na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Inwestycja została podzielona na trzy odcinki realizacyjne:
Dwa tygodnie temu podpisana została umowa na projekt i budowę odcinka Wysokie – Raczki. Na podpisanie umowy oczekuje jeszcze realizacja odcinka Szczuczyn – węzeł Ełk Południe.
Obecnie w realizacji jest 165 km drogi ekspresowej S61 za ok. 4 mld zł, kolejne 36 km przed podpisaniem umów na łączną kwotę ok. 1,2 mld zł. Są to:
1. Podborze – Śniadowo, długość ok. 19,5 km
2. Śniadowo – Łomża Południe, ok. 17 km
3. Łomża Południe – Łomża Zachód, ok. 7,2 km
4. Łomża Zachód – Kolno, ok. 12,9 km
5. Kolno – Staiski, ok. 16,4 km
6. Stawiski – Szczuczyn, ok. 18 km
7. obwodnica Szczuczyna II jezdnia, ok. 6,6 km
8. Szczuczyn – Ełk Południe, ok. 23,3 km
9. Ełk Południe - Wysokie, ok. 22,9 km (wraz z S16 do Ełku)
10. Wysokie – Raczki, ok. 20,2 km
11. Raczki – obw. Suwałk, ok. 13 km
12. Obwodnica Suwałk, ok. 12,8 km
13. Suwałki – Budzisko, ok. 24,2 km
Polski odcinek Via Baltica to również blisko 105 km drogi ekspresowej S8 od w. Powązkowska w Warszawie do końca obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej. W tym roku kierowcy pojadą brakującymi odcinkami od Wyszkowa do obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej. Łączny koszt budowy S8 Warszawa - Ostrów Maz. to ok. 4 mld zł.
Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Budzisko, odc. Szczuczyn – Raczki jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility - CEF).