Podpisaliśmy umowę na realizację pierwszego, łódzkiego odcinka autostrady A1. To będący obecnie użytku, ale wymagający przebudowy i modernizacji odc. A od węzła „Tuszyn” (bez węzła) do węzła „Piotrków Trybunalski Południe” (z węzłem).
Autostrada A1 jest jedyną polską autostradą o przebiegu południkowym, przecinająca całe terytorium kraju. Jednocześnie stanowi ona część Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) oraz priorytetowego projektu „Autostrada Gdańsk - Brno / Bratysława - Wiedeń”.
„Po zakończeniu budowy, autostrada w naturalny sposób utworzy główny szlak komunikacyjny łączący Trójmiasto z Czechami Gorzyczkach, prowadząc przez okolice Torunia, Łodzi i Katowic co ułatwi dostępu do polskich portów z Czech, Słowacji czy Węgier. W efekcie przyczyni się do rozwoju rodzimej gospodarki zarówno w ujęciu lokalnym i ogólnokrajowym. Będzie podstawowym rusztem komunikacyjnym kraju” - powiedział Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Odcinek „A” o długości blisko 15,9 km od węzła „Tuszyn” (bez węzła) do węzła „Piotrków Trybunalski Południe” (z węzłem) jest pierwszym z czterech odcinków na terenie województwa łódzkiego, jakie zostały do wybudowania.
Wykonawcą kontraktu w systemie „Zaprojektuj i zbuduj” jest konsorcjum firm: Budimex - Strabag. Zgodnie z warunkami kontraktu, przewidywany czas realizacji to 32 miesiące od chwili podpisania umowy, do czego należy doliczyć okresy zimowe (15 grudnia - 15 marca), co nie dotyczy czasu przeznaczonego na projektowanie. Koszt przedsięwzięcia to ok. 478,9 mln zł.
Nowa autostrada (o dwóch jezdniach po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny), będzie biegła w śladzie istniejącej drogi. Nowością będzie nawierzchnia betonowa i fakt, że węzeł ” Piotrków Trybunalski Zachód” zyska nowe relacje skrętne. Dodatkowo będzie można skręcić z Łodzi w kierunku Warszawy i z Warszawy na Łódź, co dotychczas nie było możliwe.
Budowa autostrady A1 koniec obwodnicy Częstochowy - Tuszyn
Odc. A: węzeł „Tuszyn” (bez węzła) - węzeł „Piotrków Trybunalski Południe” (z węzłem).
A1 jest jedyną polską autostrada o przebiegu południkowym, przecinająca całe terytorium kraju.
Jednocześnie stanowi częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) oraz priorytetowego projektu „Autostrada Gdańsk - Brno / Bratysława - Wiedeń”. Po zakończeniu budowy, autostrada w naturalny sposób utworzy główny szlak komunikacyjny łączący Trójmiasto z Czechami Gorzyczkach, prowadząc przez okolice Torunia, Łodzi i Katowic co ułatwi dostępu do polskich portów z Czech, Słowacji czy Węgier, a w efekcie rozwój rodzimej gospodarki;
A1 w. Tuszyn - obw. Częstochowy:
Odc. B w. Piotrków Trybunalski Południe - Kamieńsk, ok. 24,2 km
12 lipca wybrano najkorzystniejszą ofertę konsorcjum: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia oraz MIRBUD (wartość 687 mln zł), brak odwołań, dokumenty przetargowe w kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (trwa ok. 30 dni), po jej zakończeniu podpisanie umowy (koniec sierpnia )
Odc. C Kamieńsk - Radomsko, ok. 16,7 km
25.07.2018 r. wyłoniono najkorzystniejszą ofertę konsorcjum firm w składzie: Strabag (lider) i Budimex cena oferty brutto: około 573 mln zł, 10 dni od daty wyboru czekamy na odwołania, potem dokumenty przetargowe trafią do kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, która trwa ok. 30 dni. Planowane podpisanie umowy początek września.
Odc. D Radomsko - gr. woj. ok. 7 km
12 lipca wybrano najkorzystniejszą ofertę firmy Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR (wartość 338,3 mln zł), brak odwołań, dokumenty przetargowe w kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (trwa ok. 30 dni), po jej zakończeniu podpisanie umowy (koniec sierpnia)
odc. E gr. woj. łódzkiego - w. Rząsawa, ok. 16,9 km
16 maja wybrano najkorzystniejsza ofertę, zakończyła się kontrola prezesa UZP, 23 lipca br. podpisano umowę na realizację z firmą POLAQUA (ok. 596,5 mln zł)