Największy łukowy most i obwodnica Puław oddane do użytku

12 lipca 2008


14.JPG
Największy łukowy most i obwodnica Puław oddane do użytku


Pierwsi kierowcy przejechali przez największy łukowy most w Polsce ok. godz.15.00. Obiekt ma ponad 1038 m długości, a rozpiętość jego głównego przęsła łukowego wynosi 212 m. W nurcie głównym rzeki nie ma żadnej podpory. To jedyna tego typu konstrukcja w Polsce. Most na Wiśle w Puławach to również pierwszy całościowo monitorowany obiekt w naszym kraju.

- Z racji gabarytów, możliwości eksploatacyjnych, rekordowej rozpiętości przęsła nurtowego most stanowi istotne osiągnięcie polskiej myśli inżynierskiej. Proszę wierzyć w polskie drogownictwo – powiedział w swoim wystąpieniu Dyrektor Lubelskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podczas uroczystości otwarcia.


Oddanie do użytku mostu stanowi zakończenie pierwszego etapu budowy obwodnicy Puław. Liczy ona ponad 12 km, a jej realizacja kosztowała około 400 mln zł. Nieco ponad 74 proc. wartości inwestycji sfinansowanych zostało ze środków pomocowych Unii Europejskiej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Transport”. Inwestycję realizowano dwa lata.

Droga międzynarodowa
Dwujezdniowy most na Wiśle w Puławach likwiduje „wąskie gardło” na drodze krajowej numer 12, jakie stanowiła dotychczasowa przeprawa przez rzekę. Poprzednia konstrukcja, spajająca dwa brzegi, wybudowana została w 1934 r., a szerokość jej jezdni wynosiła zaledwie 5,40 m. Obwodnica z nowym mostem wyprowadzi tranzyt osobowy i ciężarowy z miasta. Wyeliminuje ruch ciężkich pojazdów przez centrum Puław, co z pewnością odczują jego mieszkańcy. Zmniejszy ponadto negatywne oddziaływanie tranzytu na środowisko przyrodnicze, ale również na zabytkowy Zespół Pałacowo-Parkowy Czartoryskich.
Obwodnica Puław zlokalizowana w ciągu przyszłej drogi ekspresowej S12 stanowi połączenie centrum kraju z drogami międzynarodowymi E372 i E373, prowadzącymi ruch do przejść granicznych w Dorohusku i Hrebennem.


Wykonawcy
Projekt budowy I etapu obwodnicy Puław wraz z nowym mostem na Wiśle przygotowały firmy: DHV Polska Sp. z o.o. – Biuro konsultingowo-projektowe oraz Projektowanie i Wykonawstwo Obiektów Mostowych – POMOST. Wykonawcą obwodnicy i mostu jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Mostowych „Mosty – Łódź” S.A. (lider konsorcjum), Hermann Kirchner Bauunternehmung GmbH i Vistal Gdynia SA. Nadzór nad realizacją zadania sprawowało natomiast konsorcjum, w skład którego wchodziły firmy: Scott Wilson Ltd Sp. z o.o. Oddział w Polsce (lider konsorcjum), Menedżer Budownictwa inż. Józef Kołosowski, Inwestycje Budownictwo, Handel „Invest-Complex” Sp. z o.o., MBI – Małopolskie Biuro Inwestycyjne Sp. z o.o. oraz Pracownia Projektowa „Promost Consulting”.


Zakres wykonanych prac:
• budowa 12,71 km drogi głównej, w tym 4,1 km drogi dwujezdniowej
• przebudowa 1,23 km dróg wojewódzkich i miejskich
• budowa 10,2 km dróg serwisowych, w tym 9,6 km o nawierzchni bitumicznej
• budowa 15 obiektów mostowych o łącznej długości 1385,0 m (w tym most przez rzekę Wisłę oraz 4 przejścia dla zwierząt) opartych na:
o 542 palach formowanych w gruncie o średnicach od 100 do 150 cm
o 355 palach żelbetowych wbijanych o przekroju 40 x 40 cm
• przebudowa urządzeń elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych, melioracyjnych, wodociągowych, hydrotechnicznych

Materiały zużyte do budowy obwodnicy
Grunt do budowy nasypów – 1,45 mln m3
Mieszanki mineralno-bitumiczne – 130 tys. ton
Mieszanki betonowe – 62 tys. m3
Stal konstrukcyjna – 10,3 tys. ton
Stal zbrojeniowa – 6 tys. ton


Kalendarium prac – budowa mostu przez Wisłę w Puławach
Rozpoczęcie prac: marzec 2006 r.
Roboty fundamentowe: marzec – wrzesień 2006 r.
Budowa podpór: kwiecień 2006 r. – luty 2007 r.
Montaż konstrukcji stalowej: maj 2006 r. – luty 2008 r.
Betonowanie płyty pomostu: kwiecień 2007 r. – kwiecień 2008 r
Próbne obciążenie mostu: czerwiec 2008 r.
Oddanie mostu do użytku: lipiec 2008 r.


Kalendarium prac – obwodnica Puław
Roboty ziemne: czerwiec 2006 r. – październik 2007 r.
Układanie nawierzchni: czerwiec 2007 r. – czerwiec 2008 r.
Budowa 14 obiektów inżynierskich: kwiecień 2006 r. – maj 2008 r.
Przebudowa linii energetycznych: maj 2006 r. – czerwiec 2008 r.
Oddanie do ruchu: lipiec 2008 r.


Podstawowe parametry nowego mostu:
Długość całkowita: 1.038,20 m,
Rozpiętości przęseł: 24,0 + 44,0 + 3 x 56,0 +
6 x 64,0 + 80,0 + 212,0 + 80,0 + 44,0
Strzałka łuku: 36,00 m,
Całkowita szerokość pomostu: 22,30 m,
Ilość jezdni: 2
Szerokość jezdni: 2 x 2 x 3,50m
Chodnik jednostronny o szerokości: 1,50 m
Szerokość pasa rozdziału: 2,51 m
Skrajnia pionowa dla ruchu: 14,00 m,
Skrajnia dla żeglugi: 12,00 m,

1.jpg  2.JPG  3.JPG  4.JPG  5.JPG  6.jpg  7.JPG  8.jpg  9.jpg  10.JPG  11.jpg  12.JPG  13.jpg  14.JPG