S3 omija Lubin

Dzisiaj przekazujemy kierowcom kolejny, prawie 10-kilometrowy odcinek nowej drogi ekspresowej S3 od węzła Lubin Północ do węzła Lubin Południe, który zakończony został w terminie kontraktowym. Natomiast od 25 czerwca 2018r. korzystamy już z prawie 24-kilometrowego fragmentu trasy S3 od węzła Lubin Południe do węzła Legnica Południe, gdzie nastąpiło połączenie drogi ekspresowej z autostradą A4.



W Polsce docelowo S3 będzie miała długość blisko 510 km, poprowadzi południkowo od zespołu portów morskich Szczecin - Świnoujście na północy, następnie wzdłuż zachodniej granicy kraju, poprzez okolice Gorzowa Wielkopolskiego, Zielonej Góry, Lubina, Legnicy, Jawora, Bolkowa oraz Kamiennej Góry do południowej granicy Polski. Trasa jest częścią korytarza paneuropejskiego łączącego Szwecję z Grecją. O jej kontynuacji za naszą południową granica w ramach trasy D11 mówi także podpisane memorandum między stronami rządów Rzeczpospolitej Polski i Republiki Czeskiej.

 

W czerwcu kierowcy otrzymali tylko około 2,5 kilometrowy fragment trasy, którą realizowała firma Mota-Engil, a dziś do dyspozycji jest już cały odcinek o długości około 11,30 km. Wykonawca do 15.06.2018r. uzyskał wszystkie wymagane prawem pozwolenia, natomiast oddanie całego odcinka związane było z zakończeniem prac na węźle Lubin Północ, który realizowany jest przez konsorcjum firm ,  z firmą Salini jako liderem. Dzisiejsze otwarcie odcinka pomiędzy węzłami ma długość 9,6 km.

 

Użytkownicy drogi będą korzystać z trasy o wysokim standardzie, z dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pasem awaryjnym. Dzisiejsze otwarcie oznacza także udostępnienie dwóch węzłów drogowych o komfortowym połączeniu z istotnymi drogami regionu, w następujących relacjach: 

  • węzeł Lubin Zachód - połączenie drogi ekspresowej S3 z drogą wojewódzką 335, w kierunku Lubina i Chocianowa; 
  • Węzeł Lubin Północ - połączenie drogi ekspresowej S3 z drogą krajową nr 3, która po oddaniu do ruchu S3 stanie się drogą wojewódzką, w kierunku Lubina i Góry.

 

Kolejne etapy przewidują udostępnienie odcinka S3 od węzła Lubin Północ do węzła Kaźmierzów. Wykonawca tego zadania  konsorcjum firm,  z firmą Salini jako liderem, prowadzi intensywne prace budowalne na całym zadaniu, aby jak najszybciej trasa S3 została udostępniona kierowcom.

Planowany całkowity koszt projektu S3 od węzła Kaźmierzów do węzła Legnica Południe wynosi 1 875 197 811,83 zł, z czego 988 066 499,79 zł dofinansowane zostało ze środków Unii Europejskiej.

 

Budowa trasy S3 w woj. lubuskim

Trwa jeszcze realizacja dwóch odcinków drogi ekspresowej S3: Nowa Sól – Gaworzyce i Gaworzyce – Kaźmierzów o łącznej długości ponad 33 km, które realizuje GDDKiA Oddział w Zielonej Górze. Wykonawcami zadań są firmy Dragados oraz konsorcjum Mirbud - PBDIM Erbedim. W tym roku planowane jest ich udostępnienie.

 

S3 na południe od autostrady A4

Kolejne, budowane obecnie fragmenty trasy S3 prowadzące od autostrady A4 do Bolkowa w kierunku granicy z Czechami, również mają zostać udostępnione kierowcom jeszcze w tym roku. Są to odcinki od węzła Legnica Południe do węzła Bolków. Inwestycja podzielona na dwa zadania realizowane przez konsorcjum Eurovia - Warbud oraz Mota – Engil. Stan zaawansowania rzeczowego inwestycji jest na poziomie ok. 90 proc. Koszt całego projektu wynosi ok. 900 mln zł. Planowany termin oddania do  ruchu to październik 2018 r.

 

Odcinek S3 od Bolkowa do granicy państwa, również podzielony na dwa zadania, jest obecnie na etapie procedury przetargowej. W tym roku planuje się podpisanie umów z wykonawcami robót. Ten ostatni odcinek udrożni cały szlak drogowy wzdłuż zachodniej granicy Polski, od Szczecina do Lubawki. Przewiduje się zakończenie prac do 2023 roku.

 

Główne cele S3 w województwie dolnośląskim

Głównymi celami inwestycji są: wyprowadzenie ruchu, przede wszystkim ciężkiego tranzytu z Legnicy i Lubina oraz ułatwienie połączenia z autostradą A4. Wpłynie to na poprawę poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego, poprawi komfort podróży i znacznie skróci czas przejazdu .